Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-17, 11:56
  #1
Medlem
ZaphodBs avatar
En sak som jag funderat över ganska länge iochmed att man idag har så avancerad screeningutrustning på alla stora flygplatser i världen är, vad skulle hända om exempelvis en eller flera bussar som gick till en stor flygplats eller säg ett tåg som gick till en stor flygplats blev kontaminerat med något ämne som dessa screeningapparater känner igen som en komponent i vanligt förekommande sprängmedel eller IED:s, ta ex. NH4NO3 eller valfritt nitrat/klorat, peroxider, allt kan detekteras i nanogram numera oavsett vilket ämne så om det kommer på ett större antal resenärer så borde det bli väldigt besvärande, då man plötsligt står med en massa människor man måste undersöka grundligare än vanligt för att säkerställa att inget farligt kommer ombord på något plan.

Har sett på ex. Discovery att man tar ett prov från passagerare och stoppar in i en apparat så kan det ex. visa på Nitrat, C4, TATP, eller vad det nu kan vara som personen varit i närheten av... Behövs som sagt bara spårmängder.........

Räcker med att folk trampat på det och fått det på skorna så kommer det bli problem....

Undras bara om någon tänkt på detta förut och hur man isåfall kan förebygga det, för mig veterligen har det inte hänt än och om det hänt har det tystats ner.

Mvh, ZaphodB
Citera
2018-07-17, 12:40
  #2
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Lär väl hända just vad du skriver.

Man får undersöka passagerare grundligare. De blir säkert obekväma av det.

Under tiden lär man spåra upp källan
Citera
2018-07-17, 14:35
  #3
Medlem
ZaphodBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Lär väl hända just vad du skriver.

Man får undersöka passagerare grundligare. De blir säkert obekväma av det.

Under tiden lär man spåra upp källan

Kan ju vara allt från någon som jobbar med att städa bussar eller tåg till någon som går på en buss eller ett tåg, och spiller ut något av "misstag" på golvet vid bakdörrarna, folk kliver i det innan de når flygplatsen och sen när de kommer till säkerhetskontrollen så blinkar det rött om de kollar efter sprängmedel och eller beståndsdelar......

Hur ska de lösa det med grundligare kontroller, tar du NH4NO3 som exempel är det extremt vattenlösligt.

Om någon löser upp en lagom mängd i en mineralvattensflaska och tappar den så innehållet rinner på golvet i en buss lär minst 10 personer kliva i det när de ska av och det var bara ett exempel.

Mvh, ZaphodB
Citera
2018-07-18, 11:58
  #4
Medlem
ZaphodBs avatar
Jag börjar nästan undra om jag klivit på en öm tå i samhället eftersom ingen svarar i tråden, en sådan detalj som ingen har funderat på hur man ska hantera om det skulle inträffa i verkligheten.

Något som ingen vet hur de ska hantera.

Eftersom det jag beskrev i min trådstart kräver så otroligt små resurser och inte ens kräver att någon har ett komplett sprängämne utan bara något som ingår i dylika, eftersom screeningutrustningen måste vara inställd på att känna igen alla vanliga komponenter som ingår i både kommersiella och improviserade sprängmedel.....

Kanske tillochmed räcker med att någon tömmer en laglig fyrverkeripjäs på sitt innehåll och löser upp de vattenlösliga delarna och spiller på "fel" ställen?

Mvh, ZaphodB
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback