Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-17, 08:59
  #1
Medlem
Hej, jag har haft min dator i ett år nu, och kände att den behöver en uppgradering, och jag fick några förslag på delar jag kunde uppgradera till, men problemet är att uppgraderingen hade kostat nästan lika mycket som själva datorn när jag köpte den.

Datorn jag köpte: drygt 8000 kr
Specs:https://gyazo.com/46e2384dc498d5e24a9faa8f22239983
Cooler Master B500 V2 KOMPLETT Edition
Intel Core i5-7400 Kaby Lake Processor
ASUS B150M-PLUS, Socket-1151
Crucial DDR4 2133MHz 8GB
ASUS GeForce GTX 1050 Ti 4GB
Seagate Barracuda 1TB 3.5'' HDD
ASUS PCE-N15 N300 Trådlös Adapter
MS COA Win 10 Home Nordic


Förslag jag fick som uppgraderingar:

Grafikkort: Nvidias 1060-kort (~3000 kr)

Processor: Ryzen 5 1600, (är ”billig” nu när 2600 kommit ut”) (~1900 kr)

Moderkort: MSI B350 Tomahawk (ett som är kompatibla med Ryzen-processorer.) (~1100 kr)

SSD hårddisk med Windows 10: (från 800-oändligt kr)

Är detta bra delar? Borde jag försöka sälja min dator och köpa en ny med dessa delar? Kommer någon köpa min?

Kan man köpa begagnade delar för ett bra pris någonstans?
Citera
2018-07-17, 09:12
  #2
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyttForetagOnline
Är detta bra delar? Borde jag försöka sälja min dator och köpa en ny med dessa delar? Kommer någon köpa min?
Det är typ en komplett dator...

Din gamla hade mer än väl fungerat för mig.

Kanske fiffigt att berätta vad datorn ska vara till för?
Citera
2018-07-17, 09:26
  #3
Avstängd
Kyzs avatar
Ett bättre grafikkort hade förmodligen gjort större skillnad än allt du nämnde. Ingen jättestor skillnad mellan 1050ti och 1060 direkt. Din CPU pallar ett gtx 1070 helt okej vad jag har hört. Men i spel som BF1 eller så kan det bli lite dips.

Du får avgöra själv, men jag ser inte poängen med att riva ur hela datorn när du knappt kommer få bättre spelprestanda.
Citera
2018-07-17, 09:55
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det är typ en komplett dator...

Din gamla hade mer än väl fungerat för mig.

Kanske fiffigt att berätta vad datorn ska vara till för?

Förlåt, glömde skriva vad jag använder datorn till. Den klarar av två skärmar, men till en viss grad. Chrome är segt att öppna upp första gången, och med för många flikar blir det segt ibland.
Jag ska kunna spela lite mer krävande spel på bra fps och grafik(det kan jag visserligen, men med flikar och program på andra monitorn blir det inte bra.
Har nyligen börjat streama på twitch också, och jag ligger på gränsen till 60 fps när jag streamar Fortnite på lägsta grafik. Mitt internet är väldigt bra, så där är inte felet.
Så kortfattat. Datorn ska vara snabbare, klara av två monitors utan problem, kunna spela de flesta spel på hög fps och kvalite när jag streamar samtidigt.
Citera
2018-07-17, 09:58
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyz
Ett bättre grafikkort hade förmodligen gjort större skillnad än allt du nämnde. Ingen jättestor skillnad mellan 1050ti och 1060 direkt. Din CPU pallar ett gtx 1070 helt okej vad jag har hört. Men i spel som BF1 eller så kan det bli lite dips.

Du får avgöra själv, men jag ser inte poängen med att riva ur hela datorn när du knappt kommer få bättre spelprestanda.

Okej. Jag gjorde ett inlägg på Flashback igår, och fick förslag på delarna jag skrev om i detta inlägg. Jag är inte alls insatt i datorer, utan jag vill bara att den ska fungera bra.
Så det ända som du tror jag behöver är ett nytt grafikkort? Kan du länka ett som är bra? Förstår inte riktigt vad det menas med 1050ti osv.
Tack för svar!
Citera
2018-07-17, 10:11
  #6
Avstängd
Kyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyttForetagOnline
Okej. Jag gjorde ett inlägg på Flashback igår, och fick förslag på delarna jag skrev om i detta inlägg. Jag är inte alls insatt i datorer, utan jag vill bara att den ska fungera bra.
Så det ända som du tror jag behöver är ett nytt grafikkort? Kan du länka ett som är bra? Förstår inte riktigt vad det menas med 1050ti osv.
Tack för svar!
Läste ditt andra inlägg. För streaming skulle en bättre prolle behövas. Ryzen är väl i topp för just det. Ryzen 2600 / 2600x och ett gtx 1070 blir en bra prestandabump.

Men då blir det som vanligt när man ska uppgradera lite billigare datorer. Ska du köpa prolle måste du köpa nytt moderkort och möjligtvis nytt nätagg, 8gb ram är för lite idag i krävande spel, chassit kanske är för litet, SSD kommer på fråga för att vara på samma nivå som resten, etc....

Blir ganska krångligt i slutändan. Har en polare som köpte en speldator för 7000, ett år senare har han bytt ut det ena efter det andra och krånglat med diverse saker. Till sist köpte han bara en PS4

Först och främst se till att ställa in Windows och BIOS rätt. Finns så många som klagar på prestandan när deras Windows har en massa bloatware och helt idiotiska prestandainställningar. Kolla extra noga efter skitprogram eftersom den är förmonterad.
Citera
2018-07-17, 10:58
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyz
Läste ditt andra inlägg. För streaming skulle en bättre prolle behövas. Ryzen är väl i topp för just det. Ryzen 2600 / 2600x och ett gtx 1070 blir en bra prestandabump.

Men då blir det som vanligt när man ska uppgradera lite billigare datorer. Ska du köpa prolle måste du köpa nytt moderkort och möjligtvis nytt nätagg, 8gb ram är för lite idag i krävande spel, chassit kanske är för litet, SSD kommer på fråga för att vara på samma nivå som resten, etc....

Blir ganska krångligt i slutändan. Har en polare som köpte en speldator för 7000, ett år senare har han bytt ut det ena efter det andra och krånglat med diverse saker. Till sist köpte han bara en PS4

Först och främst se till att ställa in Windows och BIOS rätt. Finns så många som klagar på prestandan när deras Windows har en massa bloatware och helt idiotiska prestandainställningar. Kolla extra noga efter skitprogram eftersom den är förmonterad.

Okej tack för tipsen. Jag vill förbättra min dator, men såklart inte lägga +5000 kr. Tror du att någon hade kunnat köpa min dator till ett ”decent” pris? Det är kanske lättare att börja om från scratch än att byta ut ”alla” mina delar. Känns som många delar som faktiskt är ganska dyra bara slängs för inget. Eller kan jag sälja min i5 processor och grafikkort? Finns det någon webbsida för datorer och delar som man kan köpa/sälja (inte tradera/blocket)?
Citera
2018-07-17, 11:03
  #8
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyttForetagOnline
Finns det någon webbsida för datorer och delar som man kan köpa/sälja (inte tradera/blocket)?

SweClockers -> https://www.sweclockers.com/marknad
Citera
2018-07-17, 14:45
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
SweClockers -> https://www.sweclockers.com/marknad

Går det att göra ”pricechecks” där? Vill inte se ut som ett fån och sälja alldeles för dyrt, eller i värsta fall för billigt..
Citera
2018-07-17, 21:42
  #10
Medlem
Jag skulle satsa på en i5 K cpu av gen 8.

De flesta spel vill ha en hög singlecore prestanda och då är det bra med en som du kan klocka utan problem.

En i5 gen 8 är inga problem klocka upp till åtminstånde 4,5GHz med en medioker kylare.

Kolla på uppgraderingspaketen som inet och webhallen har innehållande moderkort med Z chipset,
minne och cpu.

Kör du på Ryzen bör du ha minnen med låg latency (15) och höga frekvenser om du överhuvudtaget ska nå till 4GHz.

Ska du streama, köra tung programvara, bild/video redigering så skulle jag börja snegla på Ryzen eller gå på en i7.
__________________
Senast redigerad av peckapecan 2018-07-17 kl. 21:46.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback