Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-17, 08:58
  #1
Medlem
Fris avatar
Nu när alla vanvårdade kommunala gräsmattor har dött av torkan, så kan man vattna i mönster på dem, så att gräset gror bara där. Som att teckna och skriva med levande gräs.

Men hur gör man det snyggt rent praktiskt? Att skvätta med vattenkannan blir ganska ojämnt. Eftersom det inte handlar om välskötta villagräsmattor, så är det utom räckhåll för vattenslang och att göra så stora mönster att ojämna kanter inte märks så mycket kräver för mycket vatten att konka på.

Jag tänker mig att man kan använda en kvadratisk ram (en låda utan botten) som en pixel för att skriva bokstäver. Att vattnet någorlunda stannat inom ramen. Men bättre kan ni säkert.
Citera
2018-07-17, 10:35
  #2
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Nu när alla vanvårdade kommunala gräsmattor har dött av torkan, så kan man vattna i mönster på dem, så att gräset gror bara där. Som att teckna och skriva med levande gräs.

Men hur gör man det snyggt rent praktiskt? Att skvätta med vattenkannan blir ganska ojämnt. Eftersom det inte handlar om välskötta villagräsmattor, så är det utom räckhåll för vattenslang och att göra så stora mönster att ojämna kanter inte märks så mycket kräver för mycket vatten att konka på.

Jag tänker mig att man kan använda en kvadratisk ram (en låda utan botten) som en pixel för att skriva bokstäver. Att vattnet någorlunda stannat inom ramen. Men bättre kan ni säkert.
Vattna så kommer det kanske vara en skillnad tills regn kommer, då försvinner det.
Är ett gammalt skämt strö gödsel så det bildar något ord på gräset, sen när gräset växer blir det mycket grönare där man gödslat och man ser vad som skrivits under lång tid.
Citera
2018-07-17, 10:50
  #3
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Vattna så kommer det kanske vara en skillnad tills regn kommer, då försvinner det.
Är ett gammalt skämt strö gödsel så det bildar något ord på gräset, sen när gräset växer blir det mycket grönare där man gödslat och man ser vad som skrivits under lång tid.
Väderprognosen där jag bor säger klar himmel kommande 8 dagar i rad, minst. [Öh, utom just idag då, för nu börjar det regna en skvätt.. ] Men visst, det blir inte mer långvarigt än så. Jag har gjort ett försök med en vattenkanna för att se om det vita gräset kanske återhämtar sig redan inom ett par dagar.

Hur mycket vatten behövs för att ge bra och snabb effekt? Behöver den torra jorden mättas med vatten?
__________________
Senast redigerad av Fri 2018-07-17 kl. 11:12.
Citera
2018-07-17, 11:03
  #4
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Du kommer inte få något resultat med vattenkanna, du behöver minst en trädgårdsslang iallafall och verkligen blöta ner marken. Just nu är marken torr en bra bit ner och för att det ska ge effekt så behövs en hel del vatten.

Kan säkert funka att få gräset att bli grönt igen men det kommer krävas ett par veckor med vattnande och jag tror det kommer bli svårt att få jämna kanter då vattnet går ner i jorden och det inte går att avgränsa vilken grästuva som kommer åt det.

Lycka till med ditt sommarprojekt.
Citera
2018-07-17, 12:12
  #5
Medlem
Trolltestets avatar
Du gav mig fina idéeer för konstverk med denna tråd. Tack


Det som krävs är att man går med slang och en sån där "sprutpistol" och precisionsvattnar, flera gånger om dagen på samma ställe. Då kan det nog funka.
Citera
2018-07-17, 13:46
  #6
Medlem
Utopiantoss avatar
Man kan även hälla salt för att skriva i gräsmattan. Eftersom gräs har så korta rötter så totaldör det lätt av salt.

En fråga. Exakt hur gör man för att få gräset i fotbollsplaner att bli så fint mönstrade? Fungerar det som en matta, där det blir mörkare när man trycker ner? I så fall kanske man kan göra något liknande med sin egen gräsmatta.
Citera
2018-07-17, 14:18
  #7
Medlem
Har du stora presenningar du kan skära sönder, eller något likande, kanske kartong från flyttlådor eller tidningar att skugga kanter med, kan du dra raka remsor eller så, göra hål och sätta fast med tältpinnar genom hål du gjort i materialet kanske. Blir lättare vattningslinjer, hålls inom ramarna av vad du gjort samt skyddar från solen där du inte vill att det ska växa. Kan funka?


Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Man kan även hälla salt för att skriva i gräsmattan. Eftersom gräs har så korta rötter så totaldör det lätt av salt.

En fråga. Exakt hur gör man för att få gräset i fotbollsplaner att bli så fint mönstrade? Fungerar det som en matta, där det blir mörkare när man trycker ner? I så fall kanske man kan göra något liknande med sin egen gräsmatta.

Men då har man jävligt mycket salt i jorden sen...Låter inte så bra, hur får man bort det, eller sjunker det bort med regnet på en regning säsong? Hur blir det om man vill sätta något ätbart i trädgården om ett par år?
__________________
Senast redigerad av .Void 2018-07-17 kl. 14:22.
Citera
2018-07-17, 14:27
  #8
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Vattna så kommer det kanske vara en skillnad tills regn kommer, då försvinner det.
Är ett gammalt skämt strö gödsel så det bildar något ord på gräset, sen när gräset växer blir det mycket grönare där man gödslat och man ser vad som skrivits under lång tid.

Japps gammalt men bra skämt.. Vi skrev ex SD på en väldigt PK hysterisk persons gräsmatta med potent gödsel då han och hans familj var på semester förra året. Det syns lite även i år, speciellt då det är nyklippt.

En mer "permanent" lösning är att skriva med dieselolja kanske "SD 2018" vore något på gräsmattor på vägen till vallokalerna ? (Åker man dit så är det miljöbrott/skadegörelse men vad gör man inte för ett gott skratt)

Ett annat klassiskt skämt är att polera in en text på någons bil med ett bra polermedel. Helst då någon som inte sköter sin bil speciellt bra. (Ägaren kan ju få bort det med att polera hela bilen).
Citera
2018-07-18, 00:40
  #9
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Void
Men då har man jävligt mycket salt i jorden sen...Låter inte så bra, hur får man bort det, eller sjunker det bort med regnet på en regning säsong? Hur blir det om man vill sätta något ätbart i trädgården om ett par år?
Visserligen är salt vattenlösligt, men jag befarar att det ändå går illa. Det sägs att romarna strödde salt i Karthagos åkrar för att de aldrig skulle kunna odla igen. Aldrig är ett starkt ord, men viss sanning ligger det nog i det.
Citera
2018-07-18, 16:58
  #10
Medlem
Pianistens Jan Johanssons son Anders berättar i sin biografi hur han som ung blandade Totex i en vattenkanna och sedan skrev KUK på grannen gräsmatta. Rätt kul...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback