Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-17, 07:06
  #1
Medlem
Efter att ha glömt att tömma gårdskattens sandlåda i en månad hittar jag en del överraskningar där. Mitt i all gammar pink och sten ser jag en kolsvart dyngbagge. Jag undrar hur den kom dit då jag inte tidigare sett sådana skalbaggar i trakten. Sedan hittade jag i det äckliga bajsiga pinket i botten på lådan en del larver.

De har inga fötter utan flera (ca. 6-8 par) taggar som ser ut som fötter, altså ett par per segment. Larverna har en litten och fördold "huvud" som bara sticker ut när de rör sig framåt. Under röreselsen hjälper "taggarna" att inte åka tillbaka utan att "gå" frammåt. Färgen är vit och de är lätt tillplattade. De är ca. 1 cm långa.

Jag letade i denna sajt:
https://entomology.ca.uky.edu/ef017
Utan att hitta något passande. Det är klart att det inte är dyngsbaggars larver.

Kan någon hjälpa identifiera larven och förklara hur de kom dit?
Citera
2018-07-17, 08:29
  #2
Medlem
Gabriel Knights avatar
Usch stackars katten blir ju sjuk bara för att du är lat. Töm lådan oftare så slipper du binnikemaskar och annat som katten fått i magen.
Citera
2018-07-18, 03:45
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Usch stackars katten blir ju sjuk bara för att du är lat. Töm lådan oftare så slipper du binnikemaskar och annat som katten fått i magen.
Tala aldrig mera illa om gårdskatten. Hen har haft ett bättre liv än vilken lägenhets eller villa-katt somhelts, och lite dygnbaggar kommer inte hen i baken eller skada på annat sätt. Det finns långt farligare saker i gården som kemikalier, maskiner, fordon och andra djur och parasiter än de kan frodar i en sandlåda katten knpt besöker.
Citera
2018-08-06, 17:59
  #4
Medlem
Här, bilder på larver som ser ut precis likadana. Flugor? Vilken sort?


https://www.whatsthatbug.com/2011/11/29/larvae-or-seeds-or-larvae-and-seeds/


Blogpostarna tycks lite förvirrade.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback