Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-17, 00:38
  #1
Medlem
Behöver lite hjälp.

Har 2 prylar som ska vara elanslutna och i drift på 24/7 utan tillgång till nät.

Så jag behöver ett batteri, och en liten solpanel som orkar ladda upp batteriet inför de mörka timmarna samt driva prylarna under soltid.

Pryl 1 har idag en max uttagseffekt på 12v 2A
Pryl 2 har idag en max uttagseffekt på 5v 1A

Räcker ett mc batteri typ då 12v 20Ah

12v prylen kan jag ju koppla direkt till batteriet, men 5v prylen behöver jag ju begränsa volten, hur göra det enkelt?

Samt den frågan då om hur stor solpanel behöver jag?

Allt ska vara utomhus och i ip tät låda! (ja utom panelen då)

Tack för tips
Citera
2018-07-17, 02:13
  #2
Medlem
skunkjobbs avatar
För att med små förluster sänka spänningen från 12 VDC till 5 VDC kan du köra med spänningsregulatorn som jag använde i denna tråd: (FB) Omvandla 24 VAC till 12 VDC alltså https://www.kjell.com/se/sortiment/e...witchad-p87896 Endast 60 spänn.

Din pryl som drar 1 A vid 5 V skulle från ett 12 V batteri dra 1*5/12=0,42 A på 12 V-sidan utan förluster, säg 0,5 A så har du totalt 2+0,5=2,5 A som ska tas från batteri+solpanel. Ett dygn utan sol kräver 2,5*24=60 Ah. Batterier brukar inte må bra av att laddas ur helt men man kanske inte behöver räkna med att det är alldeles noll i laddning ett helt dygn, det beror ju på hur viktiga dina prylar är, om de ska vara igång året runt och så. För åretruntdrift där man måste räkna med mörka dagar och strömmen aldrig får ta slut borde du nog upp på en bra bit över 100 Ah batterikapacitet.

Du har ett effektbehov dygnet runt på 2,5 A*12 V=30 W. Ska solcellerna hinna ladda på ett fåtal soltimmar på vintern med svagt ljus behöver du säkert minst ett par hundra W på solcellerna så även där är det viktigt att veta dina krav. För några veckor på sommaren räcker mycket mindre solcellsyta än om det ska gå året runt. Håller du till i Kiruna så behöver du ena djävla batterier medan du klarar dig med mindre i Smygehuk eller i Ecuador.
Citera
2018-07-17, 11:05
  #3
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikolino
Pryl 1 har idag en max uttagseffekt på 12v 2A
Pryl 2 har idag en max uttagseffekt på 5v 1A



Allt ska vara utomhus och i ip tät låda! (ja utom panelen då)

Tack för tips

Du behöver nog klimatkontrollera den lådan. 29W är en jäkla massa värme i en kapsling.
Citera
2018-07-17, 13:44
  #4
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikolino
Behöver lite hjälp.

Har 2 prylar som ska vara elanslutna och i drift på 24/7 utan tillgång till nät.

Så jag behöver ett batteri, och en liten solpanel som orkar ladda upp batteriet inför de mörka timmarna samt driva prylarna under soltid.

Pryl 1 har idag en max uttagseffekt på 12v 2A
Pryl 2 har idag en max uttagseffekt på 5v 1A

Räcker ett mc batteri typ då 12v 20Ah

12v prylen kan jag ju koppla direkt till batteriet, men 5v prylen behöver jag ju begränsa volten, hur göra det enkelt?

Samt den frågan då om hur stor solpanel behöver jag?

Allt ska vara utomhus och i ip tät låda! (ja utom panelen då)

Tack för tips

På årsbasis brukar man i södra Sverige räkna med att få ut knapp 20% av teoretisk installerad solpaneleffekt. (låt oss tänka oss 1 kW solpaneleffekt = 200 W medeleffekt räknat över året). Ackumulatorer är dyra har begränsad livslängd och har ganska dålig verkningsgrad, så av den anledningen bör du inte försöka överbrygga några längre perioder med den metoden.
Använder du blyackumulatorer måste dessa skyddas mot bottenurladdning.
För att sänka spänning från 12 V till 5 V bör du använda en switchregulator med tanke verkningsgraden.
Om du behöver en tillförlitlig spänningsförsörjning under alla förhållanden så behöver du antagligen komplettera solceller och ackumulatorer med en förbränningsmotor och generator.
Citera
2018-07-23, 09:23
  #5
Medlem
GalFisks avatar
Kolla även hur mycket prylarna drar i snitt - det är sannolikt en bråkdel av max last.
Ska prylen funka om vintern, tänk på att blybatterier blir frostkänsliga vid låg laddnivå.
Är energieffektivitet och livslängd vikrigt kan du använda litiumbatterier istället. De kräver dock mer elektronik.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback