Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-16, 23:45
  #1
Medlem
För två veckor sedan sprang jag för första gången på ett halvår.
Sprang på stig/grus i skogen.
Allt gick bra fram till en brant nedförsbacke, fick en otroligt smart idé att springa ner med små steg samtidigt som jag bromsade lite på gruset med fötterna.

Ca 5-10 minuter började jag observera lätt värk i framför allt höger knä.
Blev riktigt kass på kvällen samt hela morgon dagen.
Den tredje dagen var smärtan borta helt.

En vecka senare så gick jag tillbaka för att springa på samma slinga som tidigare men efter bara ca 3 minuter så var smärtan tillbaka på exakt samma ställe och nu sprang jag på helt plan mark.
Stannade direkt och gick hem igen och tänkte att det behövde återhämta sig ytterligare något.

Vilade knät fram tills idag.
Tog ut cykeln med en polare och cyklade rätt lång sträcka på lite allt möjligt underlag samt upp och nedförsbackar osv.
Mot slutet av turen så kom den jävla helvetes smärtan tillbaka.
Gjorde riktigt ont så fort jag framför allt belastade höger ben/knä i uppförsbacke både cyklandes och gående.

Smärtan gör ont precis snett under höger knäskål på den högra sidan (alltså utsidan).
Känns inte som att smärtan sitter djupt in utan mer mot ytan vid den mindre knölen eller vad man säger.

Skulle vara tacksam om någon har erfarenhet kring det här som kan ge lite tips och råd.
Citera
2018-07-17, 03:46
  #2
Medlem
Är inte så insatt på rehab och sånt men har varit elitlöpare förut så kan skriva om mina erfarenheter och vad du borde göra.

Hade själv småproblem med knäna när jag sprang snabbt på hårt underlag (Asfalt/Bana). Du har troligtvis fått en belastningskada på utsidan av höger knä. Detta är lätt hänt om man springer för hårt i nedförsbackar exempelvis.

Mitt tips är att du vilar 1 vecka helt, sen testar du att springa lite lätt och ser hur det känns. Om det inte hjälper kan du köra rehab-övningar för att stärka upp knät.
Citera
2018-07-17, 08:23
  #3
Moderator
vfs avatar
Övrig sport --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2018-07-17, 11:16
  #4
Medlem
Millediablos avatar
Förmodligen löparknä som kan gå att motverka med streching. Googla och du finner en mängd övningar att göra innan och efter ett pass. Senan går i princip frpn foten till höften via knäet och blir ansträngd vid löpning just i höjd med knäledens yttersida.
Citera
2018-07-17, 13:04
  #5
Medlem
Tack för era svar!

Ringde precis Idrottsskade experten och bokade tid. Får se vad dom säger efter att dom har undersökt det.
Förhoppningsvis är det väl inte så farligt och går över med lite rehab övningar.

Mvh
Citera
2018-07-18, 18:13
  #6
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gringo13
Tack för era svar!

Ringde precis Idrottsskade experten och bokade tid. Får se vad dom säger efter att dom har undersökt det.
Förhoppningsvis är det väl inte så farligt och går över med lite rehab övningar.

Mvh
Återkom gärna med resultat av undersökning och effekten av eventuell rekommenderad fysterapi/medicinering.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback