Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-19, 10:16
  #37
Medlem
FORTSÄTTNING:

Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Han pratar om avståndet till makten, vad han själv tror - är att han är representant eller kämpar för dem där nere - när han i själva verket ÄR MAKTEN.

EXAKT min poäng! Det är ganska enkelt att påstå sig vara revolutionär, att slåss för folket o.s.v. när man sitter med makten och har noll förändringsbenägenhet och/eller självinsikt, när man står där utan data och bara drar poänglösa känsloargument. Not very good - och därför har jag noll förtroende för Anders Lindberg i en debatt!

Citat:
Det var en kastad handske som ingen djävel tog upp. Ja Stegrud och Rashidi,men de fick väldigt liten plats för gaphalsarna var tvungna att gapa strunt istället för att ta upp handsken.

Jo, jag ska väl erkänna att detta inte var Flams eller Bards bästa debatter. Men å andra sidan har jag ju lyssnat igenom många tiotals timmar med t.ex. Dekonstruktiv Kritik m.m. - och där känner jag att jag fått mer fakta än vad Anders Lindberg någonsin kommer att ge.

Citat:
Han säger ju senare att olika grupper i samhället konsumerar nyheter som bara bekräftar dem själva. (Konfirmeringsbias) Han har rätt, - guldläge att fråga om han tror att det inte gäller honom själv?

Det beror lite på, faktiskt. Jag tycker att han bara delvis har rätt här. Självklart väljer man själv vad man vill läsa eller inte läsa. Men (jag tror det var i just denna debatt, men rätta mig om jag har fel) både Aron Flam och Alexander Bard ställer sig ju frågande till just detta. För media så som SVT (vilket är politiskt beroende, även om de alltid påstått motsatsen) har ju i all evighet krigat emot att andra aktörer skulle få tillträde till marknaden - och vad gäller media idag så ser vi ju samma mönster igen; hur Expressen, Aftonbladet m.fl beklagat sig över "alternativmedia" (de fixade ju även ett möte med Google för att få till så att "fake news-sidor" (enligt dem själva) skulle tas bort - vilket regeringen nu tagit upp och fört vidare, eftersom att det ska bli svårare för "oseriösa nyhetsbyråer" att begära ut t.ex. domar från domstolar o.s.v.). Faktum är ju att i och med sociala medie-generationen så granskar folk på ett helt annat sätt. Tillgången till statistik, domar och vad som helst har ökat något radikalt. Helt plötsligt kan någon bonnig looser läsa på lite, skapa ett YouTube-konto, visa dig statistik och förklara sin personliga synvinkel. Detta utan något som helst sossefilter. Och dagens generation verkar vara alltmer intresserade av den typen av nyheter... att man kan lyssna på en pod med Aron Flam eller Henrik Jönsson framför att läsa Aftonbladet. Visst läser folk fortfarande det de vill läsa, men exponeringen är en helt annan och möjligheterna är så extremt många fler. Så i sak tycker jag att Lindberg har fel just där!

Citat:
Det han gör bra är att han säger att vi måste börja diskutera med varandra. Han har helt rätt, guldläge då att fråga varför man utestänger vissa grupper från diskussionen? ( = Folket, här kan han få äta upp sitt centrum - periferi, och så kan man förklara för honom att
Givetvis slår han sig ifrån dylika argument eftersom han inte ser det i sin idyll. Men låt honom vara lärare eller elev i en av de skolor som fått stänga på grund av att man inte kan garantera elevernas säkerhet. Han har helt rätt, - klyftan är för stor, vi lever i olika verkligheter.

Återigen är ju Lindberg själv en sådan som länge pushat för att SD ska stängas ute ur debatten. Man kan gärna prata OM dem, men man ska inte prata MED dem. Därmed blir det ganska komiskt när Lindberg under hela denna debatt står och vrålar att "vi måste ju prata med varandra". Det är ju han och den tidning han jobbar på som hela tiden lobbar för att tysta alternativa medier m.m.

Citat:
Bard och Flam är inte pålästa - de kan inte ta diskussionen om de tror att vi betalar skatt för att någon annan skall ta hand om mamma. Jag använder denna sällan men

Så, min herre/kvinna (eller vad du må vara); Varför betalar vi skatt?

Citat:
Det går inte att smula sönder en Lindberg om man är i affekt som herrarna, det går definitivt inte med ett stort narcissistiskt ego, man måste släppa egot, och hålla huvudet kallt, och fokusera på vad karln faktiskt säger och låta honom stå till svars för det han påstår.
Ingen ideolog kan det, för deras resonemang är inte stringent, det består av dogmer och kognitiv dissonans och konfirmeringsbias.

Inte heller här håller jag med. Jag vet inte om du förväxlar Flams och Bards individualistiska liberalism med "egoism" (vilket jag i sådant fall tycker är fel av dig). Jag tycker att de båda bemöter precis vad Lindberg säger. Sedan att Flam gärna lindar in saker i sin ganska mörka humor kanske är svårt för vissa att förstå, men ändå...

Citat:
Debatten är skitkass -. de har inte ens specificerat topic. Det enda diskussionsunderlaget är en länk (filmen)

Där kan vi i alla fall vara överens, det var definitivt väldigt långt ifrån en nyanserad och strukturerad debatt.
__________________
Senast redigerad av Hexenhammer 2018-07-19 kl. 10:34.
Citera
2018-07-19, 13:50
  #38
Medlem
Endevils avatar
En utmärkt trådstart. Ja, det finns naturligtvis flera orsaker till den låga intellektuella nivå debatten i Sverige håller. För jag håller med TS till 100%.

Att vänstern skaffat sig total hegemoni i Sverige är ett faktum. Och vänstern tål aldrig något ifrågasättande. Alla s.k debatter i TV utgår från givna premisser. Nämligen de som 68-vänstern infekterat hela samhället med. Inga andra släpps fram i den offentliga debatten utom vid de tillfällen när det är dags för skampåle och stigmatisering för någon ”rasist” eller ”homofob”.

Det man kan fråga sig är varför just Sverige utmärker sig så extremt i anti-intellektuellt hänseende? Jag tror tyvärr att rötterna går djupare än att det bara handlar om ”vänsterns marsch genom institutionerna” sedan 1960-talet. Visst har det gjort saken mycket värre och den allmänna fördumningen likaså men det fanns jordmån för detta. Sverige är ingen nation som någonsin frambringat särskilt många stora tänkare ens per capita. Dessutom fanns det redan en intellektuell konsensuskultur som vänstern kunde utnyttja i subversivt syfte. Något som bottnar i konflikträdsla hos svensken i gemen. Vad det beror på kan jag bara spekulera i men svaren torde kunna sökas i Sveriges historia särskilt under de senaste 500 åren.
Citera
2018-07-19, 14:31
  #39
Medlem
kinematisists avatar
En stor "influens" utifrån är familjen Bonner med sina olika publikationer som styrt och ställt det Svenska narrativet sedan början på 1800-talet. Påpekas bör att familjen Bonniers ursprung är som simpla bok och klädnasare, denna bakgrund reflekteras i deras taffliga publikationer.

Den gryende svenska intelligentian blev helt enkelt överkörd av massproducerat skräp tillverkat av diverse inhyrt legohjon och vars produkt tilltalar det dekadenta, självgoda och ovärdiga i Svensken, allt på beställning av högstbjudande med en agenda.

En tjänst som familjen Bonnier erbjöd utan moraliska betänkligheter. Dom är inte Svenskar, kommer aldrig vara Svenskar och skiter totalt i Svenskar.

Där kan ni hitta en av förklaringarna.
__________________
Senast redigerad av kinematisist 2018-07-19 kl. 14:39.
Citera
2018-07-19, 16:37
  #40
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belyi
Marxism.

Sverige har mer eller mindre styrts av olika variationer av marxister och neo-marxister i drygt hundra år.

Den svenska skolan och media är duktiga på att producera socialister och ja-sägare men dåliga på att producera kunskap, dygd och kritiskt tänkande, då är det inte konstigt att vi idag har så få kloka röster i vårt land. Det produceras obildade materialister som inte har några ideal eller intressen bortom sitt eget välmående.

Om detta till trots det ändå växer upp någon som faktiskt har något av värde att tillföra det samhälleliga samtalet skulle denne förstås aldrig tillåtas få ta plats i media eftersom de inte har "rätt värdegrund".

Om du vill ha en plats i strålkastarljuset eller för den delen lyckas i karriären så måste du ha rätt värdegrund, du måste acceptera revolutionens premisser (jämställdhet, mångfald etc.).
Exakt värdegrunden handlar om en marxistisk maktanalys. Den har ersätt den kristna värdegrunden hos eliten. Men det är som katolska kyrkans präster på medeltiden, det är bara ett medel för att synas och få mer till sig själv.
Citera
2018-07-19, 17:08
  #41
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Den absolut första lösningen (förutom repatriering) är att invandrarna börjar bete sig som jävla människor, om de nu faktiskt kan det vilket många hävdar att de kan, och inte som efterblivna grobianer från medeltiden. I slutändan är det invandrarna som har valt att flytta hit, till ett diametralt annorlunda land, och hur man än vänder och vrider på det hamnar pressen på dem, inte på oss.

Invandrarna kommer undan väldigt lätt i Panshiris synsätt, han talar med mjuk stämma om invandrarna och med hård röst i SD-frågan.
Det här är duktigt sjukt.

Citat:
Jag blir arg när typer som Panshiri lägger över huvudansvaret på svenskarna och ålägger oss att ordna fram (fler) kostsamma och långdragna åtgärdspaket, som egentligen bara behövs för att invandrarna beter sig som inavlade, antisociala mongon utan minsta vett i skallen.

Vilken blattebluff Panshiri är. Usch.

Jag undrar vilket ansvar jag har när jag möter en grupp av hans landsmän som skrämmer skiten ur mig eftersom de är 5 och jag 1 och jag ser att de ser på mig som en sexslav och inte som en människa. Panshiri säger själv att de vet att de gör fel. Vad är då nyttan att han reser runt och föreläser om de redan vet, jo klirr i kassan så klart. Han låter sig också användas för kultureliten att bevisa att afghaner är som oss bara de får lite undervisning i hur man har sex.

Ansvaret ligger på honom att få dem att veta hut, han säger att de saknar att någon slår dem, men så gör det då, för vi svenskar får ju inte integrera dem på det sätt de vill bli integrerade.

Heberlein var ju inne på det också.
Hon fattar inte att kvinnosynen kommer sig av beduinernas rövarliv. De handlade och stal, de stal också människor. Kvinnorna blev deras avelsdjur, med en sådan historisk bakgrund är det så klart viktigt att skilja på vilka kvinnor som tillhörde den egna klanen, och var om inte lika värdefulla som män, så ändå människor, och de kvinnor som var boskap. Problemet är inte att afghanska män inte vet hur sex och kvinnor fungerar, problemet är att de är underutvecklade människor som saknar empati. (jag brasklappar här och säger att det som godhetesvänstern uppvisar är inte empati, det är sympati, sympati är lätt, det kräver inget av en. Empati är något helt annat, bear that in mind)

Empatiska människor slår inte sina barn, de plågar inte djur och de våldtar inte kvinnor. Förmågan till empati är genetisk och något som måste befästas de första två åren genom att vara känslomässigt närvarande för sina barn. Hur ska afghanska kvinnor kunna vara det, med det liv de för, när de slänger syra på sig själva för att slippa sitt liv?
Med tanke på ett hennes man spionerat på mig så kan de ju ta och läsa det här också.

Om Afghanistan och afghanerna.
Citat:
Även om landet inte officiellt följer Sharia så står det på Svenska Afghanistankommitens hemsida att ”Författningen som antogs i januari 2004 fastslår att Afghanistan är en islamisk republik och att inga lagar får strida mot islams värderingar”. Pew research centre visar att 99% av de muslimska afghanerna är för Sharia. Lite snabb googling visar att Islam praktiseras av 99.7% av befolkningen i den Islamska republiken.

Citat:
Det här är inte enskilda skräckexempel. Återigen Afghanistan är världens farligaste land för kvinnor, och det här är vad varje kvinna riskerar. Den första kvinnan har fått sin näsa och sina öron avskurna. Den andra bilden visar stening av en man och en kvinna som haft ”omoralisk kontakt” Kvinnan härunder tyckte det var bättre att sätta eld på sig själv än att stå ut med svärmors misshandel. Som jag inledde så ökar så kallad självbränning i Afghanistan, kvinnor ser det som enda sättet att komma undan mannens misshandel. Här ett fåtal som överlevt. De här kvinnorna anser alltså att det är bättre att brännas levande än att vara i sina äktenskap.

Problemet är större än att afghanska män gruppvåldtar kvinnor, problemet är hur afghanska män ser på levande varelser. Jag tog bort hur man anordnar kamelfighter de de likt pitbulls sliter stora köttstycken ur varandra tog jag bort. I Sverige tycker man att det är bra för dessa att vakta får och startar ett kamelcenter - dessa skall hållas ljusår borta från djur.

Givetvis finns det mer bildade afghaner än de värsta på landet, filmen är borttagen nu, men det säger nåt om mentaliteten om det i ett land går för sig att flera hundra pers slår ihjäl, kör över och bränner upp en kvinna. I de svenska häxprocesserna blev de åtminstone förhörda först.

Som någon sade. Heberleins perspektiv är hennes eget.

Citerar mig själv, och detta skulle jag vilja veta mer om
Citat:
Vad många inte vet är att vid maktövertagandet 1978 styrdes Afghanistan som en folkdemokratisk republik av sovjetmodell där alla partier utom det kommunistiska PDPA var förbjudna. 1987 återinfördes flerpartisystem, dock underordnat den kommunistkontrollerade Nationella fronten (NF). 1990 avskaffade maktmonopolet, socialismen tonades ned och istället så framhävdes det islamiska arvet.

De som kommit är väl de som flydde till Iran för att de varit hejdukar under den sovjetiska eran. Det är väl därför de tas emot av vänstern med öppna armar. Centern får väl betalt av muslimska brödraskapet.


Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Är tveksam till om någon alls, som invandrat till Sverige, någonsin har lagt ngt annat perspektiv på Svensson i debatten. T.ex. Tino Sanandaji exponerar förtjänstfullt svenska politikers halvsanningar och lögner - men hans inställning till gemene svensk har samma nedlåtande, exploaterande perspektiv som ngn random massinvandringsförespråkare.

Enskilda namnkunniga migranter må vara kritiska till svenska politikers unika invandringspolitik, men Svensson betraktas närmast självklart som ett disponibelt försörjnings- och integrationsinstrument.

Tino är kurd, något han är noga med att påpeka själv, och något han är stolt över. Tino kommer med andra ord från klankulturen och ser andra klaner som konkurrenter.

Det största problemet är att man i Sverige inte förstår vidden av skillnaderna, man har fattat att hederskulturen ställer till problem för de inblandade, men man har inte fattat att det inte går att integreras med människor som har ett helt annat mål med Sverige än de svenskar som byggde landet.

Klankulturen kan aldrig förstå den svenska kulturen då det som krävs av en svensk inte tillåts i skamkulturen. De utvecklar inte de sidorna.
Citera
2018-07-19, 17:19
  #42
Medlem
Gertrud1s avatar
Har fått detta angående Afghanistan. Det är som man inte fattar att det är från det här landet afghaner kommer ifrån. Om de åker tunnelbana, pratar svenska. Då man tydligen svensk.

Men inte fan är man opåverkad av det här
https://www.youtube.com/watch?v=B7eM...ature=youtu.be

I flashbackanda så skulle jag kunna skoja om Panshiris intresse för unga afghanpojkar... alla skulle ta det för vad det är. Ni som vart här länge känner också till det gamla skämtet om 2:an. Inte tillåtet här men väl i Afghanistan. Sen skall jag säga att en del av de som kommit är Pashtuner och de har en mycket bisarr sexualitet.
__________________
Senast redigerad av Gertrud1 2018-07-19 kl. 17:22.
Citera
2018-07-19, 23:28
  #43
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
ingen får känna att det är orättvist, därför får särbegåvade barn malas sönder av skolsystemet. Greider tycker att de är medel i hans utopi. Han föreslår bussande av kompetenta barn till slummen. Hans bild av rättvisa är att det inte finns skillnader.

Ja, det var den medvetna (!) och explicit formulerade målsättningen med skolreformerna. Skolan skulle forma medborgarna till "en välklippt gräsmatta". Det är imo en central anledning till, att det inte finns någon offentlig intellektuell politisk debatt i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Helt bortsett från det håller inte Julias resonemang hela vägen. Jag har själv haft en übervänsterlärare som dessutom var rektor. De som fick diplom fick vänta till efter skolavslutningen så de andra inte blev ledsna för att de inte fick diplom. Så nog var han vänster alltid.

Men - vi läste på beting, nästan ingen katederundervisning alls, enstaka genomgångar, sedan satt vi i en jätteaula gruppvis utifrån det ämne man valde att ta itu med. Vi fick i början av veckan på tavlan anvisningar vad vi skulle kunna när veckan var slut. Det var väldigt bra, man gjorde det roliga först, sedan hade man tid för det man hade svårt för. De som var klara tidigt fick hjälpa de andra så man slapp blev helt uttråkad.

Vi lärde oss att leta kunskap själva, (de gör de också på waldorfskolorna.) Eleverna från den skolan var bäst förberedda för högstadiet i hela kommunen.


Det här är one case induction. (hoppas du ursäktar mitt klarspråk) Det som är egenupplevt gör ett starkt intryck.

Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Jag tycker det stämmer med forskning om lärande och lust för lärande

Multiplikationstabellen, traggla glosor, traggla vilka prepositioner som styr dativ, öva skalor osv är tyvärr inte lustfyllt.

Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
...skillnaden mellan nu och då är disciplinen. Djävlar i min låda om man inte betedde sig. Då kom en doja farande genom hela aulan. Jag vet inte hur kompetent läraren var, men vi hade respekt för auktoriteter, vi gjorde som vi blev tillsagda.

Vi hade också särklasser, och därför var det lugnt på lektionerna, de som inte klarade av att koncentrera sig var inte där. Den som inte skötte sig skickades ut i korridoren på högstadiet. Var det illa blev den kallad till rektor, var det riktigt illa blev den relegerad. Bara att vara oförskämd mot rektor räckte. Det handlar alltså om manlig disciplin. Vet hut.

Japp. Avsaknad av nivågruppering och s.k. "inkludering" saboterar effektivt undervisningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Jag tror att orsaken att man blir kallad rasist är för att man inte får peka på elefanten i rummet.

Svenska politikers unika invandringspolitik är bokstavligen oförsvarlig. Därför smädas och skändas de, som infrågasätter invandringspolitiken och kallas för rasister/nazister/fascister.

Det brukar kallas för att play the man and not the ball.

For non-football types, this means targeting an opposition player, usually with the intent of putting them out of commission, rather than following the movement of the ball and playing the game for its own sake.
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Då måste vänstermänniskor revidera hela sin verklighetsuppfattning och omvärldsanalys.



Det är min bestämda uppfattning, att hängivna vänstermänniskor tyvärr inte är förmögna att "revidera hela sin verklighetsuppfattning och omvärldsanalys". Deras verklighetsuppfattning och omvärldsanalys är en sekulär religion. Så gott som alla varmt religiösa människor är och förblir trogna sin religion.
Citera
2018-07-20, 03:16
  #44
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Sedan tar han också upp att höger vänster skalan är förlegad, liksom GAL - TAN. Han säger att en mycket gammal konflikt är på väg tillbaka - den mellan Centrum - Periferi (CHECK) ( Det är så historiskt att när klyftan mellan folket och makten blir för stor, då börjar folket knorra. Blir den för stor så gör folket revolution.)

Hans säger också det - tilliten till dem som styr- det är den vi har förlorat många av oss. De styrande är nu som kungar och svenskar är undersåtar. Han talar om kulturkrigsaxeln i filmen, jag har inte sett filmen men kan gissa. Och han säger - applicera istället centrum-periferi axeln på de frågorna, och det är exakt det vi ska göra, vi skall sluta vara arga på invandrare vi skall vara arga på politiker, journalister OCH KULTURMÄNNISKOR för det är de som tagit tätet och lett oss hit. Alla de ovan är etabilissemanget, det han kallar centrum.

Man måste faktiskt lyssna på det som sägs och inte bara känna ~ Anders Lindberg öhh dåligt.

För saken är den att det går att applicera den där centrum- periferiaxeln på honom själv och då kan han sitta där med brallorna nere och nedkissade kalsonger (metafor Anders, inget hat, högt i tak, retoriskt grepp, och jag sade ingenting om..)

Han pratar om avståndet till makten, vad han själv tror - är att han är representant eller kämpar för dem där nere - när han i själva verket ÄR MAKTEN.

Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Exakt värdegrunden handlar om en marxistisk maktanalys. Den har ersätt den kristna värdegrunden hos eliten. Men det är som katolska kyrkans präster på medeltiden, det är bara ett medel för att synas och få mer till sig själv.

Själva kärnan i marxismen är dess maktanalys. Kungen, kyrkan och kapitalisterna förtrycker folket, varpå dessa till slut gör uppror och störtar sina förtryckare. Vad de dock alltid tycks glömma är att de då själva blir förtryckarna. Eller enl. marxismen kommunismens diktatur.

Oavsett om man delar denna analys eller ej är det viktigt att förstå att Anders Lindberg gör det. Han kallar sig nog inte marxist, men likväl är hans grundläggande analys av samhället marxistisk.

Men det han, och många andra med honom, missat är att de nu själva utgör makten. I en oblodig revolution har de under hundra år ersatt sina (upplevda) förtryckare med sig själva. Dock vill de så gärna tro att de är förtryckta och hårt kämpade mot makten. Inte för att så är fallet, utan p.g.a. att de vill att det skall vara så. Det är också just därför sossar i debatter så ofta försöker stå i opposition till sig själva. De tror helt enkelt att de är i opposition.

Men nu är kungen ersatts av Löfvén och kyrkans predikstol av SVT. Löfvén har förvisso makten, men i praktiken är han helt i händerna på sin närmsta omgivning. Likt en forntida härskare består hans omgivning av många trubadurer, gycklare och tjänare, människor som bara försöker tjäna sitt levebröd. Men även av många rådgivare, för hur skall härskaren annars veta vad folket tycker? Men dessa är alla inställsama ja-sägare, då de vet att de annars förlorar huvudet. Men det finns även allt fler alkemister som lovar att de av gråsten kan tillverka guld. Några är rena bedragare, andra rena galningar som själva tror på det de säger. Ibland visar någon av dem upp en guldklimp. Men vid närmare undersökning visar det sig alltid vara kattguld. De lovar dock att de snart funnit den vises sten bara de får mer pengar. Rådgivarna håller förståss med. Några forskare ifrågasätter förståss detta, men dessa förpassas alltid kvick ifrån slottet under förnedrade former.

I sin barndom drömde kanske Lindberg om att en dag bli som Robin Hood. Han tror sig nu leva upp till detta. Vad han dock inte vill förstå är att han egentligen är Sheriffen av Nottingham. Det är han, sheriffen, som för bort prins Johns kritiker, m.a.o. alkemisternas/ kung Richards/ postmarxistetnas kritiker, till galgbacken. Och det är han som slår ner böndernas minsta försök till kritik om den allt ökande skattebördan för att finansiera alkemisternas allt mer desperata sökande efter den vises sten, ett föremål allt färre tror existerar. Men till prins John berättar han hur folket älskar honom. Men i Lindbergs dröm är han ändå Robin Hood, han som kämpar för folket mot förtryckarna. I sin säng kan han innan han somnar tyst för sig själv säga. -Att ta från de rika och ge till de fattiga, det är det jag gör.
__________________
Senast redigerad av Ancistrus 2018-07-20 kl. 03:22.
Citera
2018-07-20, 07:42
  #45
Medlem
kinematisists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Själva kärnan i marxismen är dess maktanalys. Kungen, kyrkan och kapitalisterna förtrycker folket, varpå dessa till slut gör uppror och störtar sina förtryckare. Vad de dock alltid tycks glömma är att de då själva blir förtryckarna. Eller enl. marxismen kommunismens diktatur.

Oavsett om man delar denna analys eller ej är det viktigt att förstå att Anders Lindberg gör det. Han kallar sig nog inte marxist, men likväl är hans grundläggande analys av samhället marxistisk.

Men det han, och många andra med honom, missat är att de nu själva utgör makten. I en oblodig revolution har de under hundra år ersatt sina (upplevda) förtryckare med sig själva. Dock vill de så gärna tro att de är förtryckta och hårt kämpade mot makten. Inte för att så är fallet, utan p.g.a. att de vill att det skall vara så. Det är också just därför sossar i debatter så ofta försöker stå i opposition till sig själva. De tror helt enkelt att de är i opposition.

Men nu är kungen ersatts av Löfvén och kyrkans predikstol av SVT. Löfvén har förvisso makten, men i praktiken är han helt i händerna på sin närmsta omgivning. Likt en forntida härskare består hans omgivning av många trubadurer, gycklare och tjänare, människor som bara försöker tjäna sitt levebröd. Men även av många rådgivare, för hur skall härskaren annars veta vad folket tycker? Men dessa är alla inställsama ja-sägare, då de vet att de annars förlorar huvudet. Men det finns även allt fler alkemister som lovar att de av gråsten kan tillverka guld. Några är rena bedragare, andra rena galningar som själva tror på det de säger. Ibland visar någon av dem upp en guldklimp. Men vid närmare undersökning visar det sig alltid vara kattguld. De lovar dock att de snart funnit den vises sten bara de får mer pengar. Rådgivarna håller förståss med. Några forskare ifrågasätter förståss detta, men dessa förpassas alltid kvick ifrån slottet under förnedrade former.

I sin barndom drömde kanske Lindberg om att en dag bli som Robin Hood. Han tror sig nu leva upp till detta. Vad han dock inte vill förstå är att han egentligen är Sheriffen av Nottingham. Det är han, sheriffen, som för bort prins Johns kritiker, m.a.o. alkemisternas/ kung Richards/ postmarxistetnas kritiker, till galgbacken. Och det är han som slår ner böndernas minsta försök till kritik om den allt ökande skattebördan för att finansiera alkemisternas allt mer desperata sökande efter den vises sten, ett föremål allt färre tror existerar. Men till prins John berättar han hur folket älskar honom. Men i Lindbergs dröm är han ändå Robin Hood, han som kämpar för folket mot förtryckarna. I sin säng kan han innan han somnar tyst för sig själv säga. -Att ta från de rika och ge till de fattiga, det är det jag gör.

Fan vad ni snackar skit. Som att fakking Lindberg skulle se sig själv som någon djävla Robin Hood.

Det enda Lindberg ser, gör och tänker är att foga sig in i narrativet som upprätthåller insättningarna på hans bankkonto.

Nihilistens tankeprocess börjar och slutar bara med honom själv i centrum.

Det samma gäller med alla andra grisar som vadar runt i den här kulturella dyngan bestående av fekalier dom själva producerar och sprider; äckelsvin som Pecka Woll€, Mona Toblerone, genom Göran Gå$lever till Stridsgrisen och Svetsaren.

Sluta för fan att fabulera och ordbajsa så satans mycket när orsakerna i själva verket är enklare än vad det verkar.
__________________
Senast redigerad av kinematisist 2018-07-20 kl. 07:58.
Citera
2018-07-20, 17:13
  #46
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Här är två långa, läsvärda artiklar om hur socialdemokraterna efter kriget medvetet gick i spetsen för att krossa kunskapsförmedlingen i den svenska skolan. Det är ganska fylliga och breda artiklar.

https://juliacaesar.blog/2018/02/27/...m-brast-del-1/

https://juliacaesar.blog/2018/03/05/...m-brast-del-2/

Jag läser den andra nu, den är riktigt bra.


Jag har turen/oturen att ha riktigt gamla föräldrar, därför har jag förstahandsinformation till slutet på 1800- talet. Jag har också dubbelt påbrå, så en av mina föräldrar kommer ur djup fattigdom.

För hundra år sedan var skolan djupt pennalistisk, skolläraren hade fria händer att "fostra", den som sett filmen Hets får en inblick i högre studier. På landet var det värre ändå, då man blev utskämd inför sin sociala grupp med skamvrå osv. Man blev slagen med pekpinnen över fingrarna om man inte kunde läxan. Skamvrån användes flitigt, och i vissa skolor fanns dumstruten. (Barn skadades för livet)

Läraren var inte rättvis, tvärtom så trycktes de fattiga eleverna ned. (De hade ju ingen mäktig förälder att skydda dem) Hade man otur så hade man en sadistisk lärare i de 7 åren folksskolan varade.
(jag har fö en släkting som satt i ett av lägren )

Jag tror också man ska ha i åminnelse det sociala stigma som det innebar att inte klara läroverket. Att få lov att gå ut bakvägen. Vad jag vill ha sagt är att - viljan att jämna ut sociala skillnader bör ses i det ljuset. Det fanns skolor för överklassen med bra kvalitet på lärarna men den var inte tillgänglig för fattiga, de fick sin folkskola. Att fler inte fortsatte till läroverken senare berodde ju på att fattiga familjer inte hade råd att låta folk gå i skola och inte jobba, vad man istället gjorde var att jobba och läsa på kvällarna. Till exempel som en av mina släktingar som var statarbarn och gick från 7 årig folkskola till att läsa på Stockholms tekniska institut (stiftelse) och på så vis blev ingenjör.

Julia skriver:
Citat:
1944 talar Stellan Arvidson engagerat om hur angeläget det är att landsbygdens fattiga studiebegåvade ges möjligheter till utbildning. Chanserna till studier för barn från lågutbildade hem och kulturfattiga miljöer måste bli bättre, ansåg han. Det var där begåvningsreserven fanns.

Det var inte moralisk fostran och patriotism som skulle stå i centrum – där försvann nationalismen – lägg årtalet 1946 på minnet! Inte heller kristendom som sammanhållande grund av värderingar – där kom ateisten fram. Auktoritets- och disciplinfostran skulle mönstras ut. Istället var det personlighetsutveckling – att dana barnen till goda människor – och respekt för kunskap och bildning som skulle vara skolans mål.
Att gå från 7 årig folkskola till ingenjör hade inte varit möjligt om inte min släkting flyttat till Stockholm. Jag håller med om vad som sägs, på den här tiden var de flesta arbetare, och det är slöseri för att land att inte ta till vara den resurs som begåvning är, tyvärr så har man inte lyckats eftersom skolan blev som den blev. Jag är ganska säker på att man med Auktoritets- och Disciplinfostran avser den misshandel som pågick. Auktoritet är bra, inte tyranni.

Julia "läser ju in" att allt skulle handla om en reaktion efter andra världskriget, men en standardisering av lärandet hade pågått under hela 1800- talet
http://undervisningshistoria.se/stan...lets-laroverk/

Här är Patrik Engellaus take på skolan. Han är alltid intressant, särskilt eftersom det är en röst inifrån.


https://soundcloud.com/tankarfranfra...kolans-forfall

Engellau menar att skolan fungerade för 50 år sedan beroende på relationen: lärare - elev - förälder.

Lite före min tid, men på den tiden så var alla vuxna auktoriteter. Lärarna var också auktoriteter över föräldrarna. Föräldrarna var de som såg till att lärarnas instruktioner utfördes på hemmaplan. Om inte föräldrarna är nog disciplinerade själva, så kan de inte disciplinera (= lära ut) disciplin till barnen.

Nalin Pekgul har sagt att i hennes kultur uppfostrar man inte barnen förrän de blir vuxna, man ställer inte krav på dem förrän de kommer i tonåren. De låter skolan uppfostra barnen. De förväntar sig en gammaldags skollärare som lär deras barn disciplin med våld.

Jag anser att svenska skolan utvecklades från misshandel, men icke- europeiska barn är inte förberedda för den typen av skola. Jag tror också i ärlighetens namn att män är bättre på att undervisa från mellanstadiet och uppåt, då deras kärlek är villkorad. De vågar också säga ifrån. (nu får de ju inte) Idag skulle behövas en amerikans sergeant för att få ordning i kaoset som blivit. Klankulturen består av barbarer, de är inte civiliserade. Blir det för många blir det kaos.
I skamkulturen så uppfostrar man inte, man kontrollerar med våld. Våld är ett väldigt trubbigt verktyg.
__________________
Senast redigerad av Gertrud1 2018-07-20 kl. 17:31.
Citera
2018-07-20, 18:26
  #47
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Jag läser den andra nu, den är riktigt bra.


Jag har turen/oturen att ha riktigt gamla föräldrar, därför har jag förstahandsinformation till slutet på 1800- talet. Jag har också dubbelt påbrå, så en av mina föräldrar kommer ur djup fattigdom.

För hundra år sedan var skolan djupt pennalistisk, skolläraren hade fria händer att "fostra", den som sett filmen Hets får en inblick i högre studier. På landet var det värre ändå, då man blev utskämd inför sin sociala grupp med skamvrå osv. Man blev slagen med pekpinnen över fingrarna om man inte kunde läxan. Skamvrån användes flitigt, och i vissa skolor fanns dumstruten. (Barn skadades för livet)

Läraren var inte rättvis, tvärtom så trycktes de fattiga eleverna ned. (De hade ju ingen mäktig förälder att skydda dem) Hade man otur så hade man en sadistisk lärare i de 7 åren folksskolan varade.
(jag har fö en släkting som satt i ett av lägren )

Jag tror också man ska ha i åminnelse det sociala stigma som det innebar att inte klara läroverket. Att få lov att gå ut bakvägen. Vad jag vill ha sagt är att - viljan att jämna ut sociala skillnader bör ses i det ljuset. Det fanns skolor för överklassen med bra kvalitet på lärarna men den var inte tillgänglig för fattiga, de fick sin folkskola. Att fler inte fortsatte till läroverken senare berodde ju på att fattiga familjer inte hade råd att låta folk gå i skola och inte jobba, vad man istället gjorde var att jobba och läsa på kvällarna. Till exempel som en av mina släktingar som var statarbarn och gick från 7 årig folkskola till att läsa på Stockholms tekniska institut (stiftelse) och på så vis blev ingenjör.

Julia skriver:

Att gå från 7 årig folkskola till ingenjör hade inte varit möjligt om inte min släkting flyttat till Stockholm. Jag håller med om vad som sägs, på den här tiden var de flesta arbetare, och det är slöseri för att land att inte ta till vara den resurs som begåvning är, tyvärr så har man inte lyckats eftersom skolan är som den är. Jag är ganska säker på att man med Auktoritets- och Disciplinfostran avser den misshandel som pågick. Auktoritet är bra, inte tyranni.

Julia "läser ju in" att allt skulle handla om en reaktion efter andra världskriget, men en standardisering av lärandet hade pågått under hela 1800- talet

http://undervisningshistoria.se/stan...lets-laroverk/

Här är Patrik Engellaus take på skolan. Han är alltid intressant, särskilt eftersom det är en röst inifrån.


https://soundcloud.com/tankarfranfra...kolans-forfall

Engellau menar att skolan fungerade för 50 år sedan beroende på relationen: lärare - elev - förälder.

Lite före min tid, men på den tiden så var alla vuxna auktoriteter. Lärarna var också auktoriteter över föräldrarna. Om inte föräldrarna är nog disciplinerade själva, så kan de inte disciplinera (= lära ut) disciplin till barnen.

Nalin Pekgul har sagt att i hennes kultur uppfostrar man inte barnen förrän de blir vuxna, man ställer inte krav på dem förrän de kommer i tonåren. De låter skolan uppfostra barnen. De förväntar sig en gammaldags skollärare som lär deras barn disciplin med våld.

Jag anser att svenska skolan utvecklades från misshandel, men icke- europeiska barn är inte förberedda för den typen av skola. Jag tror också i ärlighetens namn att män är bättra på att undervisa från mellanstadiet och uppåt, då deras kärlek är villkorad. De vågar också säga ifrån. (nu får de ju inte) Idag skulle behövas en amerikans sergeant för att få ordning i kaoset som blivit. Klankulturen består av barbarer, de är inte civiliserade. Blir det för många blir det kaos.

Försökte för ngr år sedan skapa mig en överblick betr. vad-var-det-som-hände med den svenska skolan. Det verkar inte vara omstritt, att

1. Det fanns en bred enighet om att det krävdes en omorganisation av skolväsendet och

2. Det hade stor och sannolikt helt avgörande betydelse, att den socialdemokratiska regeringen (som tillträdde 1945) avpolletterade 1940 års skolutredning, som var en fackmannakommitté. Denna ersattes med 1946 års politiskt sammansatta skolkommission, vilken huvudsakligen bestod av den skolkommitté, som hade tillsatts av 1944 års socialdemokratiska partikongress


Citat:
Vid granskningen av de olika reformförslagen ansåg emellertid ecklesiastikminister Gösta Bagge att problemen på utbildningsområdet hängde samman med varandra på ett sådant sätt att de bäst kunde lösas genom en samlad och enhetligt ledd utredning.135 Förslaget om en total översyn skulle således förverkligas. En utredning skulle tillsättas för detta ändamål och denna skulle enligt Bagge inte ha en politisk sammansättning, utan istället utgöras av en fackmannakommitté. Dess uppgift skulle vara att utreda och lägga fram konkreta förslag om ”samordning av undervisningsväsendets alla delar till en planmässigt ordnad helhet”.136

Även om begreppet enhetsskola inte omnämndes i direktiven är det således tydligt att Bagge eftersträvade ett mer enhetligt skolväsende.137

Den 22 november 1940 beslutade regeringen så om tillsättandet av en kommitté som fick namnet 1940 års skolutredning. Utredningsarbetet organiserades i två grupper inom vilka folkskolan respektive läroverket företräddes. Som förbindelselänk mellan de båda avdelningarna och för beredning av gemensamma frågor tillsattes ett organisationsutskott med Bagge som ordförande och biskop Tor Andræ som vice ordförande.

En viktig anledning till att man tillsatte en fackmannautredning istället för en politiskt sammansatt utredning var att man ville undvika konflikter och skapa ett brett underlag för samförståndslösningar. De två grupperna inom utredningen kom emellertid snart att inta motsatta ståndpunkter i frågor som inte var direkt kopplade till politisk tillhörighet, något som förhindrade en samförståndslösning av skolfrågan. (min fetstil)

Citat:
Differentieringsfrågan var inte bara en stridfråga inom skolutredningen, med följden att den blev central i 1940-talets utbildningspolitik, den kom att bli en av de stora stridsfrågorna i svensk utbildningspolitik under lång tid framöver.141

Med skolutredningen introducerades också en ny metod för att skaffa utbildningspolitiskt underlag för beslut i frågor om skolans sociala organisering, nämligen att rådfråga den vetenskapliga expertisen.142

För att reda ut differentieringsfrågan vände man sig till vetenskapen i form av den psykologisk-pedagogiska expertisen. Vid denna tid fanns endast fyra professorer i pedagogik och psykologisk pedagogik vid de svenska universiteten. Dessa fyra professorer ombads att svara på skolutredningens frågor om när skolgången skulle påbörjas, när den borde uppdelas på olika svårighetsnivåer samt när den skulle avslutas.143

Samtliga professorer var eniga om att barns psykiska utveckling skulle utgöra grunden för differentieringen. Däremot var man inte eniga om tidpunkten.

Tre av experterna hävdade att nivån på barns abstraktionsförmåga kunde avgöras redan vid elva års ålder, vilket innebar att differentieringen borde ske vid denna ålder. Den fjärde experten, John Elmgren, intresserade sig särskilt för den praktiska begåvningens utveckling och hävdade att denna blev bestämbar först några år senare. Följaktligen föreslog Elmgren att differentieringen skulle ske i tolv-trettonårsåldern snarare än elvaårsåldern.144

Folkskolegruppens uppfattning i frågan innebar en tydlig återknytning till den gamla bottenskoleprincipen medan läroverksgruppens uppfattning innebar att man sällade sig till parallellskoleprincipen – även om man kunde tänka sig en mera praktisk organisatorisk samordning av undervisningen. Den femåriga realskolan skulle enligt denna uppfattning finnas kvar men inom ramen för en enhetlig skolorganisation.145

Citat:
Samlingsregeringen avgick i juli 1945 och efterträddes av en socialdemokratisk regering med Per Albin Hansson som statsminister. Ny ecklesiastikminister blev Tage Erlander.

Trots att 1940 års skolutredning fortfarande var i verksamhet tillsatte Erlander en ny skolkommitté, 1946 års skolkommission. Till skillnad från 1940 års skolutredning fick skolkommissionen en politisk sammansättning och bestod till stora delar av den skolkommitté som hade tillsatts av 1944 års socialdemokratiska partikongress, med Erlander som ordförande och Alva Myrdal som en av ledamöterna.

Efter Per Albin Hanssons plötsliga död i oktober 1946 tog dock Erlander över statsministerposten och Josef Weine blev ny ecklesiastikminister och tog i samband med det också över ordförandeskapet i skolkommissionen. Det blev skolkommissionen som till slut drog upp riktlinjerna för det kommande enhetliga skolsystemet. (min fetstil)

http://www.diva-portal.org/smash/get...FULLTEXT01.pdf

Jag har inte läst hela den här texten, utan citerar bara en del, som jag läst i flera andra artiklar/böcker/avhandlingar.
Citera
2018-07-21, 11:27
  #48
Medlem
Mycket Läsvärd Ariklel om Almedalen :
"Kultur. Att från första parkett konstatera att etablissemanget har tappat greppet om utvecklingen och istället fokuserar på sig självt, är väl värt ett besök i Almedalen. Det skriver Erik Berglund i detta brev till kultursidan.



Gilla artikeln på Facebook




Med sedvanlig anspänning avreste jag från Stockholm för att bevista Visby för fjärde året i ordningen och tredje året i följd under Almedalsveckan. Det finns ett obehag med att figurera så tätt inpå alla de människor och institutioner som utgör träsket av politiska avarter, särskilt om man ser det som sin uppgift att torrlägga hela sumpmarken.

Hela veckan går de i armkrok, ler, skrattar, analyserar och super – etablissemanget. Företagsledare, journalister, lobbyister, myndighetschefer, bloggare, poddare, tyckare, och politiker valsar runt från seminarium, till sändning, till lunch, till mingel, till afterwork, till dagens tal, ondgör sig sedan över ”nazisternas” framfart och sedan träffas de en sista gång, av en ren slump och till allas stora överraskning, på Gutekällaren.

Profilerna i det politiska menageriet är på sin årliga klassträff. Man kliver lagom berusad fram till en förment meningsmotståndare och gratulerar till antalet följare på sociala medier, för att i nästa andetag leende påtala den avgrundsdjupa ideologiska skillnaden som resulterat i olika slutsatser beträffande RUT och ROT.

Det här är veckan när de stora politiska skillnaderna betonas, samtidigt som man slår sig för bröstet och påminner varandra om att man minsann kan sätta kampen mot rasister, fascister och kvinnohatare i första rummet.

Det hela är en oerhört konstgjord tillställning. Faktum är att sammanhållningen dessa opportunister emellan är lika konstgjord som skillnaderna. Ju mer man studerar fenomenet, desto mer inser man att de inte ens själva tror att veckans utspel och deltagande har med politik att göra.

Istället är det Sveriges uppmärksamhetsmissbrukande, osäkra och självupptagna förkunnargarnityr som frotterar sig med varandra. Horder av medlurade ungdomsförbundare gör sitt för att ge en inramning av kändisskap åt stjärnorna.

Floskler och proklamerat syster- och brödraskap duggar tätt. Inom några timmar känner vilken normal svensk som helst att det börjar bli neurosvarning på godhetssignalerandet. Till skillnad från tidigare år utmattades jag inte av mer och mer från dag till dag.

Främst beroende på att jag var fullt upptagen med arbetet för Alternativ för Sverige, men även det faktum att vi hördes mest och bäst under hela veckan var tillfredsställande. Från att tidigare hänvisat till den politiska korrekthetens Mecka som det mest avskyvärda spektaklet man kan bevittna, vill jag istället komma med följande uppmaning: Åk dit och njut.

När man tillsammans med andra utanför etablissemanget beskådar detsammas behagsjuka och tafatthet inser man snabbt att vi kan och kommer att ta tillbaka vårt land. Vi behöver inte trona på minnen från fornstora dagar utan kan åter bli vad vi är.

Halvmesyrernas tid är på upphällningen och de vet om det. De har nu lämnat sina spasmiska reaktioner och sociala oskick för att istället vägra se verkligheten och meningsmotståndarna. De fördjupar sig mer än någonsin i det konstruerade och daterade positioneringskriget mellan Socialdemokraterna och Moderaterna, med ett bubblande Centerparti som årets sommarplåga.

När du skrattat dig igenom Almedalen väntar Nangilima.

Erik Berglund
"

http://www.friatider.se/all-makt-t-e...e-av-almedalen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback