Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-16, 21:57
  #1
Medlem
För några månader sedan var det mycket prat om föreslagna grundlagsändringar. Bland annat skulle Lexbase förbjudas, men plötsligt ändrade sig Alliansen. Därefter upphörde debatten helt.

Så vilka grundlagsändringar blir egentligen av?

Här finns en samling på föreslagna grundlagsändringar: http://www.riksdagen.se/globalassets...ingar_2018.pdf

Jag har dock svårt att se vad ändringarna innebär i praktiken. Tvivlar på att så många etniska svenskar hetsar mot transpersoner, gissar att det mest är religiösa invandrare.

Man föreslår även ändringar i Brottsbalken för att anpassa den till grundlagsändringarna, men överlåter formuleringarna till kommande riksdag. Känns allmänt som att mycket hänger i luften.
Citera
2018-07-16, 22:01
  #2
Medlem
Fris avatar
Riksdagis gör precis vad den vill helt utan begränsningar av grundlagen.
Vilken domstol är behörig att väcka åtal mot Riksdagis för grundlagsbrott?

Jag skulle kunna införa min egen grundlagsdomstol precis som Pascalidou infört sitt eget Nobel-pris i litteratur (helt utan relation till Alfred Nobels testamente och intention, but who cares).
__________________
Senast redigerad av Fri 2018-07-16 kl. 22:04.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback