Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-16, 21:42
  #1
Medlem
Hej på er.

Jag har varit intresserad av detta ämne länge, men har under hela tiden tänkt att jag tänker börja på riktigt imorgon.
Under en period kommer jag ihåg hur så mycket runtom mig flöt på i en naturlig känsla och jag saknar det, för det var väldigt häftigt och intressant, jag hade bara problem att tyda om det var meningen eller om jag bara var med om naturligt onaturliga saker.

Jag vill ha tips om någon sorts lärdom jag kan gå efter i form av läsning, övningar och tips, allt för att jag själv ska känna mig motiverad att fortsätta då det är en väg jag verkligen vill vandra på, eller rulla på eftersom jag sitter i rullstol. Det hade gett mig lite mer glädje och lite mer hopp om framtiden.

Det jag menar med frågan hur jag tyder tecknen är för att jag vill bli medveten om saker som sker av speciella handlingar.

Ni kan även berätta själv hur eran start såg ut och vad den lett till, hur det i dagens läge är ut för er.
Ni kan även skriva till mig privat för att knyta ett litet starkare band som mellan lärare och elev.

Må bäst.
__________________
Senast redigerad av EarthWalker 2018-07-16 kl. 21:44. Anledning: Glömde skriva en sak
Citera
2018-07-17, 00:31
  #2
Avstängd
Rotschildjugends avatar
Är inte själv en men har shamaner i min bekantskapskrets och alla har varit i Peru. O druckit kopiösa mängder Ayahuasca, käkat svamp, meskalin, o slickat grodor

I perioder av 1-3 månader,

Börja i Peru.
Citera
2018-07-17, 01:49
  #3
Medlem
Jag var där 3 månader och lärde mig mycket om mig själv och kulturen . Kontakta www.amazonspirithealingcenter.com dom tar emot lärlingar!
Citera
2018-07-25, 06:20
  #4
Medlem
Alla människor är sina egna Shamaner, alla människor besitter dessa krafter, det finns inte att några har det, andra som inte har det! Alla har den potentialen, varför skulle bara vissa!? Grejen är att vi förlitar oss så mycket på andras egenskaper, via tex Gurus, Choacher, Healers, Shamaner osv osv, det gör att vi förminskar vår egen potential! Vi förminskar oss själva när vi ser andra som mer, gäller alla aspekter i livet!

Börja se inåt, den resan börjar där 💜
Citera
2018-07-25, 13:09
  #5
Medlem
TwoThousands avatar
Shamanism har många namn, behöver inte åka utomlands för att läsa och utöva den religiösa tro som härstammar från den svarta bibeln!

Sätter en apa på din rygg, bete dig bland vanligt folk istället!
Citera
2018-07-27, 14:03
  #6
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Shamanism har många namn, behöver inte åka utomlands för att läsa och utöva den religiösa tro som härstammar från den svarta bibeln!

Sätter en apa på din rygg, bete dig bland vanligt folk istället!
I vilket fall som helst så kan man åtminstone vara säker på en sak.

Och det är att denna trådens skribenter har Helt Vansinniga tolkningar av "shamanism."
Som inte har något att göra med det som normalt brukar kallas shamanism.


Jag såg förresten på SVT härförleden ett program om matkulturer som i just det programmet tog upp de skandinaviska Samernas matkultur.
"Villes kök" heter programmet, finns säkert på SVT Play.

Iaf - En av de samer som var med i programmet var en samisk Shaman.
Och han berättade lite om den samiska shamanismen.

Bla förklarade han vilken betydelse "Seiten" har för den samiske shamanen, och hur de ingår relation med varandra och gör att shamanen får tillgång till "naturens krafter."

En sk "Seite" är en slags "kraftplats" ute i vildmarken som shamanen kan "kommunicera med."
De brukar bygga upp ett litet stenröse på de platserna för att lättare känna igen dem (förmodar jag).

Shamanen i programmet berättade att just hans egen "Seite" var en bortskämd sådan.
Som hade utvecklat dyra vanor och allt.
Numera godkände "Seiten" inget mindre än finaste franska Konjac som offergåva..



Shamanen brukar vanligtvis använda sig av en "Trumma" (en trolltrumma) för att försätta sig i "trans."
När shamanen då råkar i trans iom trummandet så öppnar sig sinnet för "den Andra Sidan" och "Naturens Makter."


---

Det är alltså mycket bättre för trådens vetgiriga att söka information om "shamanism" från det TV-programmet, än som nu genom att bara sitta och hitta på ...
Citera
2018-07-27, 18:50
  #7
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
I vilket fall som helst så kan man åtminstone vara säker på en sak.

Och det är att denna trådens skribenter har Helt Vansinniga tolkningar av "shamanism."
Som inte har något att göra med det som normalt brukar kallas shamanism.


Jag såg förresten på SVT härförleden ett program om matkulturer som i just det programmet tog upp de skandinaviska Samernas matkultur.
"Villes kök" heter programmet, finns säkert på SVT Play.

Iaf - En av de samer som var med i programmet var en samisk Shaman.
Och han berättade lite om den samiska shamanismen.

Bla förklarade han vilken betydelse "Seiten" har för den samiske shamanen, och hur de ingår relation med varandra och gör att shamanen får tillgång till "naturens krafter."

En sk "Seite" är en slags "kraftplats" ute i vildmarken som shamanen kan "kommunicera med."
De brukar bygga upp ett litet stenröse på de platserna för att lättare känna igen dem (förmodar jag).

Shamanen i programmet berättade att just hans egen "Seite" var en bortskämd sådan.
Som hade utvecklat dyra vanor och allt.
Numera godkände "Seiten" inget mindre än finaste franska Konjac som offergåva..



Shamanen brukar vanligtvis använda sig av en "Trumma" (en trolltrumma) för att försätta sig i "trans."
När shamanen då råkar i trans iom trummandet så öppnar sig sinnet för "den Andra Sidan" och "Naturens Makter."


---

Det är alltså mycket bättre för trådens vetgiriga att söka information om "shamanism" från det TV-programmet, än som nu genom att bara sitta och hitta på ...

Du har mycket kloka saker att säga, jag vill veta mer nu!

Det stämmer nämligen in på den forskningen man sysslar på med nu.

Har haft kontakt med samiske shamanen, för det är ett väldigt starkt släkte!
__________________
Senast redigerad av TwoThousand 2018-07-27 kl. 19:39.
Citera
2018-07-27, 19:46
  #8
Medlem
Om du vill bli en plastschaman kan du lika gärna hitta på dina egna ritualer och teckentydningar från början till slut!

Om din ambition är att bli en "äkta" schaman (eller nåjd, nganga, haatali, angakok etc) är vad jag förstår enda vägen att bli lärjunge åt en etablerad sådan - om hen är villig att acceptera dig, vilket troligen förutsätter att du först blivit en del av den aktuella kulturen, allraminst därhän att du lärt dig språket!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback