Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-16, 21:41
  #1
Medlem
Hej!



(Screenshot på alla datorspecs och delar finner ni längst ner)



Jag köpte en "gaming" dator från Komplett i februari förra året för lite drygt 8000 kr, och jag skulle vilja köpa till lite nya delar, men vet inte vilka.

Så jag har märkt att min dator ibland blir långsam. Tex så tar det väldigt långt tid att öppna Google Chrome och Youtube fryser då och då. Jag köpte en ny skärm för några månader sedan också, och ibland känns det som att datorn knappt klarar av båda skärmar samtidigt.
Jag spelar flera spel med minst 60 FPS, så det är oftast ingen fara, men ska jag upp på de höga grafikinställningarna fungerar det inte.
Har även börjat lite med att streama när jag spelar, och det är inga problem om jag har låga grafikinställningar samt spelar lägre krävande spel (Fortnite)

Jag vill helst inte lägga många tusenlappar, och speciellt inte på saker jag egentligen inte behöver. Jag antar att processorn behöver bytas ut då det bara är en i5a (Intel Core i5-7400 Kaby Lake Processor) samt grafikkortet (ASUS GeForce GTX 1050 Ti 4GB).



Men jag kan ha helt fel. Vad tycker ni? Vad ska jag uppgradera, och till vad?



Budget: Högst 3000 (om möjligt)
Annan fråga. Går det att köpa/sälja delar begagnat? Skulle vara bra att sälja delarna som jag tänkt byta ut.



Alla specs: https://gyazo.com/46e2384dc498d5e24a9faa8f22239983
Cooler Master B500 V2 KOMPLETT Edition
Intel Core i5-7400 Kaby Lake Processor
ASUS B150M-PLUS, Socket-1151
Crucial DDR4 2133MHz 8GB
ASUS GeForce GTX 1050 Ti 4GB
Seagate Barracuda 1TB 3.5'' HDD
ASUS PCE-N15 N300 Trådlös Adapter
MS COA Win 10 Home Nordic
Citera
2018-07-16, 22:01
  #2
Medlem
Shigrass avatar
Du måste byta både processorn och grafikkortet. Skaffar du nytt grafikkort så kommer processorn att bottleneckas, skaffar du processor så kommer du fortfarande ha dåligt grafikkort. Skaffar du ny processor så behöver du nytt moderkort. Skaffar du ny processor och grafikkort så är risken stor attt du behöver uppgradera ditt nätaggregat.

Inte mycket som kan sparas på. Hade sålt den, skaffat en billig 1600 + b350 + 1060 and called it a day.
Citera
2018-07-16, 23:39
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shigras
Du måste byta både processorn och grafikkortet. Skaffar du nytt grafikkort så kommer processorn att bottleneckas, skaffar du processor så kommer du fortfarande ha dåligt grafikkort. Skaffar du ny processor så behöver du nytt moderkort. Skaffar du ny processor och grafikkort så är risken stor attt du behöver uppgradera ditt nätaggregat.

Inte mycket som kan sparas på. Hade sålt den, skaffat en billig 1600 + b350 + 1060 and called it a day.


Tack för svar!
Okej, då vet jag. Jag har tre års garanti på datorn, men antar att jag inte kan använda den garantin pga att datorn blir seg.. Eller?

Så det bästa skulle vara att sälja grafikkort + processor och uppgradera båda mot "1600 + b350 + 1060"? Vad exakt betyder det? (kan ingenting om datorer)
Och nätaggregatet, vad är det? Har jag redan ett i min dator, eller ska man köpa till ett? Sökte på delarna till datorn, men hittar inte vad som skulle vara nätaggrigatet.

Om du skulle gissa, vid vilken prislapp skulle detta kunna gå upp i? Ska självklart kolla själv också!
Citera
2018-07-17, 02:23
  #4
Medlem
Shigrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyttForetagOnline
Tack för svar!
Okej, då vet jag. Jag har tre års garanti på datorn, men antar att jag inte kan använda den garantin pga att datorn blir seg.. Eller?

Så det bästa skulle vara att sälja grafikkort + processor och uppgradera båda mot "1600 + b350 + 1060"? Vad exakt betyder det? (kan ingenting om datorer)
Och nätaggregatet, vad är det? Har jag redan ett i min dator, eller ska man köpa till ett? Sökte på delarna till datorn, men hittar inte vad som skulle vara nätaggrigatet.

Om du skulle gissa, vid vilken prislapp skulle detta kunna gå upp i? Ska självklart kolla själv också!

Jag hade gjort såhär. Den absolut bästa och effektiva lösningen du kan göra är att skaffa en SSD-hårddisk och installera windows på den, din dator kommer att bli många gånger mer responsiv och du kommer att kunna starta program mycket snabbare. Det kommer att lösa dina problem när det kommer till att datorn är seg.

När det kommer till grafikinställningarna så är det blandat, det är både processorn och grafikkortet i detta fall.

Du klarar dig med nätaggregatet du har nu, det bör hålla lite till.

1600 = Ryzen 5 1600, processor. De säljs ut billigt för att den nya versionen 2600/2600x kommit ut, men är ingen större skillnad mellan dessa processorer, vilket gör att man kan få de snorbilligt.
b350 = Billiga moderkort som är kompatibla med Ryzen-processorer.
1060 = Nvidias 1060-kort, grafikkort. Dessa ha kommit ned i pris och du klarar mer eller mindre samtliga spel på högsta inställningar i 60+ fps.

1060n har nästan dubbelt så mycket prestanda som 1050tin.

Du skulle kunna köra på att enbart köpa grafikkort, men risken är att processorn inte hinner med och att du inte kommer att kunna få ut all kraft ut kortet för att processorn är för långsam.
Citera
2018-07-17, 08:42
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shigras
Jag hade gjort såhär. Den absolut bästa och effektiva lösningen du kan göra är att skaffa en SSD-hårddisk och installera windows på den, din dator kommer att bli många gånger mer responsiv och du kommer att kunna starta program mycket snabbare. Det kommer att lösa dina problem när det kommer till att datorn är seg.

När det kommer till grafikinställningarna så är det blandat, det är både processorn och grafikkortet i detta fall.

Du klarar dig med nätaggregatet du har nu, det bör hålla lite till.

1600 = Ryzen 5 1600, processor. De säljs ut billigt för att den nya versionen 2600/2600x kommit ut, men är ingen större skillnad mellan dessa processorer, vilket gör att man kan få de snorbilligt.
b350 = Billiga moderkort som är kompatibla med Ryzen-processorer.
1060 = Nvidias 1060-kort, grafikkort. Dessa ha kommit ned i pris och du klarar mer eller mindre samtliga spel på högsta inställningar i 60+ fps.

1060n har nästan dubbelt så mycket prestanda som 1050tin.

Du skulle kunna köra på att enbart köpa grafikkort, men risken är att processorn inte hinner med och att du inte kommer att kunna få ut all kraft ut kortet för att processorn är för långsam.



Ok! Jag sökte runt lite på dessa delar, och insåg att priset går upp över 6000 kronor, (stor del var Nividas 1060-kort, ca 3000 kr) Det är säkert riktigt bra delar, men jag har inte riktigt den budgeten. Köpte min dator förra året för drygt 8000, och vill inte spendera ytterligare 6000 om nödvändigt.
Vilka delar är viktigast här, och klarar jag mig bra utan någon av delarna, eller kan jag köpa billigare?
Vill kunna klara de flesta spel med goda inställningar på 60+ fps samt att datorn ska vara ganska snabb.

Hade det kanske varit bättre att sälja hela datorn jag har nu, och köpa en ny med bättre delar och högre pris? Hade någon köpt min dator? Och till vilket pris?

Många frågor. Hoppas ni kan svara på några!
Citera
2018-07-18, 23:46
  #6
Medlem
annanmedlems avatar
Att din dator upplevs som seg vad gäller Chrome beror nog enbart på att du bara HDD och inte en SSD.

När du säger att YouTube och Chrome fryser menar du att det helt kraschar eller menar du att det blir en liten paus i att spela upp videoklippet? Det senare kan ju bero på din uppkoppling och att data hämtas/buffras upp. Jag tycker inte saker och ting borde krascha, med väldigt många tabbar och seg hårddisk kan det dock kännas långsamt då det blir att man använder mycket minne men jag vet inte om det är någon situation du ens befinner dig i.

För att lösa segheten skulle jag bara rekommendera en SSD. 120/128 GB räcker väl för enbart Windows. Vet inte om du kan ha Optane med moderkortet i fråga.

Vad gäller att strömma så skall väl inte att använda den integrerade kodningen på grafikkortet så mycket kraft men lite minnesbandbredd (grafikminne i det fallet rimligtvis) och eftersom du inte har ett jättefett grafikkort kanske du kan märka av det som ett tapp i prestanda. Att koda i mjukvara på processorn skulle antagligen vara ännu sämre.
För att strömma det du spelar råder jag dig istället att använda Intel QuickSync vilket då hade använt den inbyggda grafikdelen på din processor för att koda videon och därav besparat ditt grafikkort det jobbet och nyttjat en del du inte använder för tillfället.

Om du har båda skärmarna kopplade till grafikkortet borde det ju gå bra, har du ena till moderkortet och därav använder den integrerade grafiken kanske du märker av att det är segare än grafikkortet. Flytta i.s.f. skärmkabeln till grafikkortet / eventuellt med adapter.
Citera
2018-08-01, 13:34
  #7
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Köp en SSD (gärna M.2) som boot-drive, gör en ren installation av Windows för att få bort all bloatware som jag gissar fanns med när den kom från Komplett. Sälj 1050'n för 1000:- och köp ett beg 1060 GB för typ 2500:- eller om du kan hitta ett beg 1070 för runt 3000:-. En RAM-sticka till hade ju inte skadat heller.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback