Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-16, 21:28
  #1
Medlem
Jadebusens avatar
Jag har följt med i MOP-trådarna i ett antal år och frestas nu att skriva mitt första inlägg. Vad jag funderat länge på är om det finns en "teknisk" lösning på mordet på Palme, om man endast använder sig av de fakta som finns tillgängliga för privatspanare. Det är ingen hemlighet att Palmeutredningen sitter på fakta som ännu inte blivit offentliga och att vi därför måste använda oss av de fakta som redan idisslats i decennier. Kan det vara så att ingen har lyckats kombinera alla dessa offentliga fakta på rätt sätt och att sanningen om MOP kan avslöjas om man just kombinerar dem på rätt sätt? Vi har klockslag, vittnesuppgifter, kulor, flyktvägar, hotbilder, brottsutredningar, förhör, etc. Om de bara kombinerades på rätt sätt så skulle det till slut möjligtvis att klicka i någons skalle som sedan presenterar en lösning och mordet är löst. Åtminstone i ett perspektiv som tillfredsställer en privatspanare och en eventuell svans av följare.

Frågeställning:

- Tror du att lösningen på MOP finns att hitta i de fakta som finns offentligt tillgängliga och att det bara är att kombinera dessa fakta på rätt sätt för att hitta lösningen?

- Har du kanske redan hittat en lösning på MOP, och som är baserad på fakta och inte på personlig övertygelse, som du är övertygad om är riktig? I så fall, skulle du vilja ge en kortfattad beskrivning av lösningen eller hur man kan hitta den i den digra MOP-tråden om den nu presenteras där?
Citera
2018-07-16, 21:36
  #2
Medlem
Knucklehugss avatar
Det tror jag går absolut men vem orkar gå igenom mil av text och korskontrollera olika fakta... Själv tror jag än idag att det var ett insiderjobb just av den enkla anledningen av avsaknad av livvakter under den aktuella mordkvällen.
Citera
2018-07-16, 21:47
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehugs
Det tror jag går absolut men vem orkar gå igenom mil av text och korskontrollera olika fakta... Själv tror jag än idag att det var ett insiderjobb just av den enkla anledningen av avsaknad av livvakter under den aktuella mordkvällen.

Något även jag tror på.

Men till TS, jag är tveksam. Man kan säkerligen upptäcka massor av "fel" men idag är det ju svårt att följa upp i vissa fall. Det kan ju vara så många "fel" feltolkat, felaktigt dokumenterat osv osv och en del av dem kan man inte korrigera pga av personerna inte finns längre.

Så jag är tveksam men visst inte omöjligt kanske.
Vet inte exakt hur jag kom till min misstanke om vem jag tror egentligen låg bakom detta men det var en något jag tyckte inte stämde och sedan letar man ju efter spår för detta och det ledde mig till andra som faktiskt hade gjort lite sammanställningar med denna utgångspunkt som gjorde mig ännu säkrare... Men det är ju lite så om man letar får man svar.

Men ett insiderjobb av den absolut värsta sorten lutar min övertygelse om just nu.
Citera
2018-07-16, 21:54
  #4
Medlem
DjungelJenss avatar
Nej. Det slutar bara med massa frågor som måste besvaras. I vissa fall lever människor fortfarande och skulle kunna besvara frågor. Men många är nu bortgångna.

Några jag gärna pratat med som inte finns längre:

- CGÖ
- CA
- 33-åringen
- Skandiamannen
- Christer Pettersson
- Hans Holmér
- Roger Östlund
- Cigge Cedergren

Finns naturligtvis många fler.

Några idag levande jag gärna skulle ta en fika med:

- Lisbet Palme
- Mårten Palme
- Vittne NF
- Vittne AB
- Vittne LJ
- Vittnena Ekman & Almsäter (oklart om dessa lever)
- Finska flickorna
- Skandiamannens f.d fru

Men tror absolut inte du kan försöka lägga puzzel alá cluedo och lista ut vem mördaren är. Om en privatperson ska ta reda på vem som mördade Olof Palme så krävs det ett gediget arbete i att kontakta gamla vittnen och vara en riktigt ihärdig jävel. Men att lägga puzzel på Flashback utan att ”få sina händer smutsiga” slutar bara i frågetecken och återvändsgränder.
__________________
Senast redigerad av DjungelJens 2018-07-16 kl. 21:58.
Citera
2018-07-16, 22:05
  #5
Medlem
Jadebusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehugs
Det tror jag går absolut men vem orkar gå igenom mil av text och korskontrollera olika fakta...
Ja, det är sant att komplexiteten växer exponentiellt ju fler variabler man kombinerar. Vad jag tror att vi får hoppas på, om nu hypotesen om att MOP skulle gå att lösa med tekniska fakta kombinerade på rätt sätt är riktig, är att någon snubblar över rätt kombination. Oavsett om det är en privatspanare eller Palmeutredningen, och oavsett om gärningsmannen finns i livet eller ens går att åtala på grund av andra faktorer.

Tänk om MOP skulle gå att lösa och lösningen sedan bevisas med en ekvation...

Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehugs
Själv tror jag än idag att det var ett insiderjobb just av den enkla anledningen av avsaknad av livvakter under den aktuella mordkvällen.
Att OP inte hade livvakter är onekligen ett tekniskt faktum, vilket leder till frågan om varför han inte hade det, vilket leder till nästa faktum, nämligen att OP avsade sig livvaktsskydd just den kvällen (om jag minns rätt), vilket leder till frågan varför OP gjorde det, vilket (kanske) leder till faktumet att det inte fanns någon hotbild.

Att Säpo inte hade några tecken på att OP var hotad kanske pekar på att det var en "ensam galning" som mördade Palme, och inte en sammansvärjning av CIA, KGB, Illuminati, sydafrikanerna och Mossad. Å andra sidan kanske avsaknaden av livvakter pekar på just det du nämner, att den svenska polisen var/är inblandad i mordet.
Citera
2018-07-16, 22:20
  #6
Medlem
Jadebusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Något även jag tror på.

Men till TS, jag är tveksam. Man kan säkerligen upptäcka massor av "fel" men idag är det ju svårt att följa upp i vissa fall. Det kan ju vara så många "fel" feltolkat, felaktigt dokumenterat osv osv och en del av dem kan man inte korrigera pga av personerna inte finns längre.

Så jag är tveksam men visst inte omöjligt kanske.
Vet inte exakt hur jag kom till min misstanke om vem jag tror egentligen låg bakom detta men det var en något jag tyckte inte stämde och sedan letar man ju efter spår för detta och det ledde mig till andra som faktiskt hade gjort lite sammanställningar med denna utgångspunkt som gjorde mig ännu säkrare... Men det är ju lite så om man letar får man svar.

Men ett insiderjobb av den absolut värsta sorten lutar min övertygelse om just nu.
Det är riktigt det du påpekar att många fakta kan vara helt felaktiga på grund av misstolkningar, slarv eller rent av bedrägeri och inte går att korrigera längre, och därför kommer att leda fel. Ingen vet ju heller vilka fakta som är felaktiga, om man nu inte testar alla fakta mot varandra för att se vilka som inte håller måttet på grund av inkonsistens.

Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJens
Nej. Det slutar bara med massa frågor som måste besvaras. I vissa fall lever människor fortfarande och skulle kunna besvara frågor. Men många är nu bortgångna.

Några jag gärna pratat med som inte finns längre:

- CGÖ
- CA
- 33-åringen
- Skandiamannen
- Christer Pettersson
- Hans Holmér
- Roger Östlund
- Cigge Cedergren

Finns naturligtvis många fler.

Några idag levande jag gärna skulle ta en fika med:

- Lisbet Palme
- Mårten Palme
- Vittne NF
- Vittne AB
- Vittne LJ
- Vittnena Ekman & Almsäter (oklart om dessa lever)
- Finska flickorna
- Skandiamannens f.d fru

Men tror absolut inte du kan försöka lägga puzzel alá cluedo och lista ut vem mördaren är. Om en privatperson ska ta reda på vem som mördade Olof Palme så krävs det ett gediget arbete i att kontakta gamla vittnen och vara en riktigt ihärdig jävel. Men att lägga puzzel på Flashback utan att ”få sina händer smutsiga” slutar bara i frågetecken och återvändsgränder.
Jag har gett upp hoppet om att hitta en lösning på mordet genom olika teorier som i sin tur kräver vissa premisser för att vara trovärdiga. Nu när artificiell intelligens rycker allt närmare kanske man snart kan pumpa in allt vi vet om MOP och se vad AI:t säger. Rätt klockslag kombinerat med flyktvägen, kulornas vinkel kombinerat med alla misstänktas kroppslängd, etc. kanske till slut zoomar in på gärningsmannen. Om vi inte får ett erkännande eller avslöjande, eller om nu inte Palmeutredningen faktiskt sitter och smyghåller på dynamit, så tror jag att MOP förblir olöst. Tyvärr.
Citera
2018-07-18, 22:57
  #7
Medlem
Jadebusens avatar
Om du skulle lista de tre viktigaste hårda fakta i utredningen om MOP, vilka skulle det i så fall vara? Jag skulle nog göra denna lista:

1. Kulorna. Kulorna visar vilket vapen som använts och att detta vapen är relativt sällsynt och inte överdrivet spritt utan licens i kriminella kretsar. Hade det varit kulor från en en pistol av något slag, och särskilt då en pistol från öststaterna, hade situationen varit mycket knepigare. OP sköts troligen med en av de fåtal .357:or som är på vift i Sverige, vilket borde göra att chansen för att man till slut lokaliserar själva vapnet eller åtminstone kartlägger dess historik är någorlunda realistisk. En utländsk agent hade antagligen inte smugglat in detta otympliga vapen utan använt sig av någonting smidigare.

2. Mordplatsen. Här är jag tudelad. Å ena sidan kan jag knappt tänka mig en sämre plats att utföra ett mord på. Mitt i en storstad en lönehelg när det kryllar av folk och poliser överallt verkar inte optimalt, och tyder på att mördaren var ett riktigt stolpskott. Å andra sidan kanske det var den enda öppningen mördaren och hans eventuella entourage hade, med tanke på tidigare och framtida livvaktsskydd och möjligheten att kunna konfrontera OP öppet, vilket i sin tur tyder på att de var iskalla och professionella. Jag har alltså svårt att tolka mordplatsen, men den kan nog säga mycket om man provar att lägga olika pussel.

3. Vittnesuppgifterna. Visst, vittnenas berättelser spretar rejält, och många av dem verkar dessutom för mig inte vara trovärdiga. De två finska "flickorna" som kan peka ut Dekorimamannen med namn och skonummer efter en religiös uppenbarelse på en kryssning till Finland tycker jag exempelvis inte låter trovärdiga. Det tyckte inte polisen heller som vi vet. Här måste man nog sålla rejält och försöka utesluta de detaljer i vittnesuppgifterna som inte är konsistenta med andra detaljer, och dessutom gå mycket på magkänsla.

OK, så vi har kulorna, mordplatsen och vad vittnena sett. Om jag ska vara ärlig så pekar dessa variabler ut Christer Pettersson som Olof Palmes mördare. CP hade uppenbarligen en hel del kuckilur med Sigge Cedergren, som hanterade en .357, och mordplatsen placerar CP där i egenskap av ett påtänt stolpskott på jakt efter nästa dos tjack, förvisso med en rejäl skopa tur eftersom han lyckades fly. Många vittnen, inklusive LP, redogjorde dessutom för omständigheter i vittnesmålen som pekar på CP.
Citera
2018-07-19, 01:08
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jadebusen
Jag har följt med i MOP-trådarna i ett antal år och frestas nu att skriva mitt första inlägg. Vad jag funderat länge på är om det finns en "teknisk" lösning på mordet på Palme, om man endast använder sig av de fakta som finns tillgängliga för privatspanare. Det är ingen hemlighet att Palmeutredningen sitter på fakta som ännu inte blivit offentliga och att vi därför måste använda oss av de fakta som redan idisslats i decennier. Kan det vara så att ingen har lyckats kombinera alla dessa offentliga fakta på rätt sätt och att sanningen om MOP kan avslöjas om man just kombinerar dem på rätt sätt? Vi har klockslag, vittnesuppgifter, kulor, flyktvägar, hotbilder, brottsutredningar, förhör, etc. Om de bara kombinerades på rätt sätt så skulle det till slut möjligtvis att klicka i någons skalle som sedan presenterar en lösning och mordet är löst. Åtminstone i ett perspektiv som tillfredsställer en privatspanare och en eventuell svans av följare.

Frågeställning:

- Tror du att lösningen på MOP finns att hitta i de fakta som finns offentligt tillgängliga och att det bara är att kombinera dessa fakta på rätt sätt för att hitta lösningen?
- Har du kanske redan hittat en lösning på MOP, och som är baserad på fakta och inte på personlig övertygelse, som du är övertygad om är riktig? I så fall, skulle du vilja ge en kortfattad beskrivning av lösningen eller hur man kan hitta den i den digra MOP-tråden om den nu presenteras där?

Ja i princip om vapnet finns kvar och är relativt oskadat så är det väl i alla fall teoretiskt möjligt att hitta det.

Det är bara att bygga en jättelik röntgenmaskin som kan skiktröntga hela jordklotet. Och som klarar att göra det med typ 0,01 mm precision, upplösning, eller bättre. Sen är det bara att analysera bilderna efter det mönster som finns utav räfflorna på kulorna, och finns då vapnet kvar i oskadat skick så kommer man att hitta en matchning. Man kommer också att kunna hitta tex Inkaguldet, MH370, pyramidernas innandöme eller Jimmy Hoffas kropp, förutsatt att vi har tandröntgenbilderna kvar på Jimmy Hoffa.

Fast det är en smula orealistiskt att ha så kraftiga röntgenmaskiner. Det skulle i stort sett behövas typ en supernova, Alltså en exploderande stjärna. Eller att man tex slänger in en större planet i ett svart hål.
Nu har vi ju inga svarta hål i vår närhet, eller supernovor heller på hyllan, så projektet är lite väl meningslöst.

Men till projektet behövs troligen så stor röntgendos att både Jorden Solen och de andra planeterna omedelbart förångas och bara blir till heta partiklar, så det är väl lite väl meningslöst

Men från det ena till det andra, det är ju mycket möjligt att GM var någon som var ganska lik CP.
En fråga som man tycker vore viktig att utreda är den om hur många som befann sig där på Sveavägen. Klockan var sent slagen och de flesta T-Bane-linjerna slutade väl gå vid 01-02-tiden på natten.

SL ska ha fört statistik sedan hedenhös om hur stora trafikvolymer det rådde i Stockholm över dygnet, och ur det kan man gissa sig till ungefär hur många fotgängare som befann sig i området

Jag gissar själv att det var ganska tomt på folk just när MOP skedde. Det var visserligen lönehelg ja, men Stockholm såg annorlunda ut på den tiden, folk gick eller åkte hem mycket tidigare även på helgkvällarna, helt enkelt för att det inte fanns något att göra efter kl 22 ungefär.

I stort sett det mesta var ju stängt. Några år senare så hade ju i och för sig tex Britannica på Odengatan öppet till kl 03 ungefär.

I och för sig fanns det nattbussar, men det var alltid en chansning att försöka komma hem med dem

I och för sig så ska det väl också tex ha gjorts analyser av telefontrafiken i efterskott, men har ingen susning om det gav något alls som pekat i en viss riktning, som skulle pekat ut konspirationsdeltagare eller liknande... Alltså om det förelåg en misstänkt hög telefontrafik kort tid före MOP.

I och för sig kan man ju tänka sig att köra om mönstermatchning om nu samtalsloggar finns kvar hos Telia (dåvarande Televerket, Farsta) Då använde man sk AXE-växlar som sparade uppkopplingar viss tid.

I många av de allmänna förvaltningarna så trodde man ju allmänt att det var en klantig GM som skulle röja sig själv av misstag kort tid efter MOP - Såvitt jag förstår så var det en allmän känsla

Vissa hade ju teorier om en John Hinckley-liknande figur som GM vid MOP. John Hinckley var ju den personen som försökte skjuta ihjäl den amerikanska presidenten Ronald Reagan 1981
__________________
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2018-07-19 kl. 01:11.
Citera
2018-07-19, 01:14
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jadebusen
Om du skulle lista de tre viktigaste hårda fakta i utredningen om MOP, vilka skulle det i så fall vara? Jag skulle nog göra denna lista:

1. Kulorna. Kulorna visar vilket vapen som använts och att detta vapen är relativt sällsynt och inte överdrivet spritt utan licens i kriminella kretsar. Hade det varit kulor från en en pistol av något slag, och särskilt då en pistol från öststaterna, hade situationen varit mycket knepigare. OP sköts troligen med en av de fåtal .357r som är på vift i Sverige, vilket borde göra att chansen för att man till slut lokaliserar själva vapnet eller åtminstone kartlägger dess historik är någorlunda realistisk. En utländsk agent hade antagligen inte smugglat in detta otympliga vapen utan använt sig av någonting smidigare.

Alltså man är ju ganska säker på att det var en revolver som användes, inte en pistol. I gangsterkretsar så anses en revolver vara pålitligare, eftersom den har färre rörliga delar. En pistol som bara ligger undanstoppad kan klicka om det kommit för mycket skräp och smuts i den. Men det gör inte en revolver.
I och för sig kan ju vapnet varit ett hembygge också, men då med en vanlig fabrikstillverkad pipa.

Nej utländska agenter med deras kompakta understöd kan mycket väl smuggla in allt möjligt som de kan tänkas behöva. De borde ha i så fall ha valt ett vapen och ammunition som var nytt eller inte haft någon tidigare kriminell historia.

Nej, detta skedde ju 1986 och det kan ju på den tiden inte ha funnits så många sådana revolvrar i Sverige vid den tidpunkten. Idag är ju läget helt annorlunda med Öppna Hjärtan politiken osv
Citera
2018-07-22, 05:09
  #10
Medlem
EnGodForlorares avatar
Sucksdorffsvapnet har ju varit på tapeten tidigare: (FB) Varför samlar FB inte in pengar till Sucksdorffrevolvern? Vapnet har inte testats och virkeshandlaren som har det i sin ägo har ännu inte förhörts.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback