Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-17, 07:44
  #13
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Här en aktuell artikel om Rysslands förhållande till klassisk bildning jämfört med Västeuropa:
http://tidskriftenrespons.se/artikel...kare-den-vast/
Ja, det där med bildning är en av Rysslands många små "underligheter."

Det blev en "grej" först under Sovjetunionen faktiskt.
Det kan nog kännas lite konstigt med tanke på Sovjets förhållande till "finkultur" (som i övriga världen, och historien, alltid varit en fråga för överklassen).

Men Sovjetunionen ville utradera klasskillnaderna, och då samtidigt göra "finkulturen" (och dess relaterade lyxprodukter) till allemansgods.
Trots att de gamla sovjeterna naturligtvis aldrig fick några möjligheter att lägga vantarna på några lyxartiklar, överhuvudtaget.
Inte ens de berömda ryska Fabergé-produkterna hamnade någonsin hemma hos den medelsnittliga sovjetmedborgaren.


Men, det uppfattades som "okultiverat" (nekulturny) att inte känna till något om finkulturella yttringar, vare sig det handlade om rena rama lyxartiklar eller om finkulturella konstyttringar.
Den kultiverade Sovjetmedborgaren förväntades alltså kunna diskutera sådant här på ett insatt och otvunget sätt - trots att den inte hade personlig kännedom om det.

Visst, finkulturella konstyttringar såsom Balett och "klassisk musik" var ju något som folket fick möjlighet att ta del av, även om det vanligtvis var de politiskt utvalda som fick möjligheten.
Och lyxartiklar som Rysk kaviar, kunde folket bre på sin frukostmacka efter behag.


---

Den svenska Arbetarrörelsen hade ju också något motsvarande bildningsideal.
Långt ifrån lika omfattande som i Sovjet, men ändå ett aktivt försök att utjämna kulturskillnaderna mellan klasserna.



Värt att komma ihåg är annars att Sovjetunionen faktiskt avlönade sina konstnärer.
De var aldrig konkurrensutsatta och i händerna på gallerister eller generösa mångmiljonärer som i Väst.
Utan i Sovjet hade alla konstnärer en helt annan grundtrygghet, och med den frihet att skapa utan att känna kommersiell press.

Det försvann med Sovjets fall.
Idag får inte längre de ryska konstnärerna lön och uppehälle av staten, utan de är utelämnade till marknadskrafterna.

Marknadskrafterna i just moderna Ryssland har visat sig gilla sådana kulturyttringar som ger uttryck för en sorts Patriotisk, eller nationalistisk längtan.
Särskilt populärmusiken har en dragning åt det fosterländska (tänk halvt avklädda kvinnor i sexiga "etniska kläder" som sjunger om längtan till vildmarken ... ).
Citera
2018-07-17, 07:51
  #14
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Gott så. Men jag undrar i princip vad de levererat kulturellt de senaste 30 åren som påverkat världen. Vad är deras svar på hiphop, Cheiron-soundet, twerk och Banksy?
Men, du hade lika gärna kunnat ta moderna Kina som exempel.

Och då är ju ändå Kina ett sprudlande land just nu, som aktivt håller på att bygga upp världens allra största megastorstäder i en rasande fart.
Storstäder som naturligtvis skapar olika kulturella uttryck, alla på sitt sätt.

Men, som inte når ut till vida världen.

För, precis som med Ryssland så har Staten kontrollen över hela Distributionsapparaten.
Staten är den som väljer vad som ska komma ut och inte.


Men i Kinas fall är det sannolikt något som vi kommer att få lära känna, förr eller senare. Vare sig vi vill eller inte.
För om du ser på hur den kinesiska utlandsturismen ser ut, så inser du att vi snart inte längre kan värja oss.
Kineser står redan för 35% av den globala turismen.
Och den siffran kommer bara att fortsätta stiga i samma takt som den kinesiska medelklassen ökar i omfattning och betalningskraft.


Ryssen har det inte lika bra.
Och därför ser vi mindre av det ryska.
Citera
2018-07-19, 13:26
  #15
Medlem
scaredguys avatar
Ryssarna har väl skrivit några böcker inom sf och fantasi? T ex metro2035.

Hur är det med rysk teater? De var ju erkänt duktiga på 1900 talet.
Citera
2018-07-21, 23:29
  #16
Medlem
Ryssland är en stormakt inom klassisk musik, opera och balett med många stjärnor i världsklass - t ex Anna Netrebko, Valery Gergiev, Jevgenij Kissin och den förra året avlidne Dmitry Hvorostovsky - och en mycket bred bas av talanger, musikskolor och orkestrar. De flesta inom balettvärlden skulle medge att 1900-talets två främsta manliga dansare hette Nurejev och Nijinskij, bägge två födda och utbildade i Ryssland och formade av rysk danstradition. Eller ta tonsättare som Igor Stravinskij, Alfred Schnittke, Sergej Prokofjev, Rodion Shchedrin...

Klassisk musik och balett har en folklig förankring i Ryssland som i få andra länder, och den tekniska säkerheten hos ryska dansare, sångare, dirigenter och musiker är världsberömd. Men det är klart, i Sverige eller USA (som svenskar ofta ser upp till) är klassisk musik raka motsatsen till hippt eller hajpat...
Citera
2018-07-23, 10:15
  #17
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Ryssland är en stormakt inom klassisk musik, opera och balett med många stjärnor i världsklass - t ex Anna Netrebko, Valery Gergiev, Jevgenij Kissin och den förra året avlidne Dmitry Hvorostovsky - och en mycket bred bas av talanger, musikskolor och orkestrar. De flesta inom balettvärlden skulle medge att 1900-talets två främsta manliga dansare hette Nurejev och Nijinskij, bägge två födda och utbildade i Ryssland och formade av rysk danstradition. Eller ta tonsättare som Igor Stravinskij, Alfred Schnittke, Sergej Prokofjev, Rodion Shchedrin...

Klassisk musik och balett har en folklig förankring i Ryssland som i få andra länder, och den tekniska säkerheten hos ryska dansare, sångare, dirigenter och musiker är världsberömd. Men det är klart, i Sverige eller USA (som svenskar ofta ser upp till) är klassisk musik raka motsatsen till hippt eller hajpat...
Det är rätt, Ryssland har länge varit intimt förknippat med klassisk kultur.
Balett tex. Ryska dansare har ju genomgående så hög status att de förmodligen inte ens hade behövt provdansa för att få anställning på en västerländsk scen.
Och västerländska barn blir skickade till Ryssland för att där gå på balettskola.

Sen har vi ju Röda arméns kör.
Den har turnerat världen över sedan Hedenhös.
Det är svårt att tänka sig någon annan manskör (eller kör överhuvudtaget) i hela världen som har ett lika gott rykte.
Citera
2018-12-28, 17:46
  #18
Medlem
Mycket, balett, klassisk musik och även klassiker i termer av litteratur såsom Dostojevski
Citera
2018-12-29, 20:19
  #19
Medlem
Moramannens avatar
Om man bortser från att de är mycket bra på att förvalta sin gamla kultur, och enbart tittar till de senaste trettio åren, så har vi bland författare som även blivit kända i väst bl.a. Lev Rubinstein (poet), Nick Perumov, Dmitrij Gluchovskij, Andrej Djakov (sci fi/fantasy) och Sergej Minajev (thriller).

Film: En filmserie baserad på Gogols verk har rätt nyligen kommit ut, helt klart sevärd. Jag satt klistrad fast jag knappt förstod vad som sas (inga undertexter på visningen jag var på).

Krigsfilmen "Vit Tiger" är minst lika bra som amerikanska "Fury". Kanhända ligger den ute gratis på Youtube än, med engelsk undertext.

Regissören Sergej Bodrov ligger bakom episka storfilmer som "Nomad" och "Mongol", samt ett flertal andra som jag inte sett, men som enligt recensenter och kritiker håller hög klass.

Filmen "Tsar" som handlar om Ivan den förskräcklige har jag inte heller sett, men den verkar också väldigt bra av allt att döma.

När det gäller nutida musik kan jag inte påstå att den lilla ryska pop jag hört skulle vara sämre än den västerländska. Gatumusikanterna på Arbat i Moskva är otroligt begåvade och en fröjd att lyssna på, och det finns många duktiga gatukonstnärer i St Petersburg, Moskva och Sibirien (och säkert på andra ställen också). Samtida rysk konst håller överlag hög klass.

Bland barnprogram som även slagit i Väst kan "Drutten och Gena" samt "Masja och björnen" nämnas. Ett som inte exporterats är "Nu, pogodi!" som handlar om en varg som utan framgång försöker fånga en hare.

F.ö. är ryssar väldigt öppna, hjälpsamma och generösa, mer än vad man kanske kan tro. För mig som ganska inbunden svensk var det lite av en ögonöppnare.
__________________
Senast redigerad av Moramannen 2018-12-29 kl. 20:25.
Citera
2018-12-31, 17:05
  #20
Avstängd
Pinkivs avatar
Ryssland erbjuder inte ett jävla skit. Tror inte annat ditt jävla mähä!

Och jag sa det i mina främsta stridsmunderingar. Tro inte annat din jävla nolla!

Ock fick jag bestämma skulle det inte dras en rysk gasledning över svensk territorialvatten!

Så jävla bestämd är jag i mina principer.

- - -

Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Ser en intervju med Bengt Jangfeldt där han pratar om Rysslands historia, om Ryssland som idé och jag börjar fundera: vad erbjuder Ryssland kulturellt, har de någon kulturell påverkan idag inom dans, sång, konst, litteratur osv osv som grundar sig i de senaste 30 åren?
Och om det är som jag misstänker, hur blir självbilden för ett så pass stort land när det kanske inte finns någon egen kulturell identitet, något att vara stolt över som är nutida.

Är beredd på att jag har tokfel. Hit me!
__________________
Senast redigerad av Pinkiv 2018-12-31 kl. 17:22.
Citera
2018-12-31, 23:50
  #21
Avstängd
Pinkivs avatar
Jag kanske överdrev lite grand. Vilket jag ber om ursäkt för!

Bland mycket annat är rysk film i viss mån pionjärer.

En av de vackraste filmerna jag någonsin sett var "Återkomsten" som jag verkligen rekommenderar.

Citat:
Ursprungligen postat av Pinkiv
Ryssland erbjuder inte ett jävla skit. Tror inte annat ditt jävla mähä!

Och jag sa det i mina främsta stridsmunderingar. Tro inte annat din jävla nolla!

Ock fick jag bestämma skulle det inte dras en rysk gasledning över svensk territorialvatten!

Så jävla bestämd är jag i mina principer.

- - -
__________________
Senast redigerad av Pinkiv 2018-12-31 kl. 23:53.
Citera
2022-01-21, 16:31
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Ser en intervju med Bengt Jangfeldt där han pratar om Rysslands historia, om Ryssland som idé och jag börjar fundera: vad erbjuder Ryssland kulturellt, har de någon kulturell påverkan idag inom dans, sång, konst, litteratur osv osv som grundar sig i de senaste 30 åren?
Och om det är som jag misstänker, hur blir självbilden för ett så pass stort land när det kanske inte finns någon egen kulturell identitet, något att vara stolt över som är nutida.

Är beredd på att jag har tokfel. Hit me!

Kanske inte relevant men kettlebells är ryskt
Citera
2022-01-21, 17:52
  #23
Medlem
Dranghoffs avatar
Moskvakonservatoriet utbildar fortfarande de skickligaste klassiska musikerna, det är ett som är säkert. Finkultur och klassisk musik har en stark ställning i Ryssland (och Östeuropa, ja, kanske i de flesta länder utom Sverige och merparten av USA). Och bokutgivningen är enorm. Förmodligen ges fler titlar ut i Ryssland per år än i något annat land. Ryssland har enormt mycket att erbjuda av verklig kvalitetskultur; synd att regimen inte förstår att den borde spela ut det kortet för att göra sitt land stort och mer omtyckt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback