Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-16, 19:59
  #1
Medlem
Dofternas avatar
Ser en intervju med Bengt Jangfeldt där han pratar om Rysslands historia, om Ryssland som idé och jag börjar fundera: vad erbjuder Ryssland kulturellt, har de någon kulturell påverkan idag inom dans, sång, konst, litteratur osv osv som grundar sig i de senaste 30 åren?
Och om det är som jag misstänker, hur blir självbilden för ett så pass stort land när det kanske inte finns någon egen kulturell identitet, något att vara stolt över som är nutida.

Är beredd på att jag har tokfel. Hit me!
Citera
2018-07-16, 20:04
  #2
Medlem
Åk till st petersburg vinterpalatset.
Citera
2018-07-16, 20:13
  #3
Medlem
FM2018s avatar
St:Petersburg kanske med möjlighet till kryssning och vyer.
'Fint' vykort fick jag därifrån i vart fall i dag.
Citera
2018-07-16, 20:57
  #4
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triglycerider
Åk till st petersburg vinterpalatset.

Knappast uppfört under de senaste 30 åren eller vad tror du?
Citera
2018-07-16, 20:58
  #5
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FM2018
St:Petersburg kanske med möjlighet till kryssning och vyer.
'Fint' vykort fick jag därifrån i vart fall i dag.

Du har inte riktigt förstått att tråden ligger i kulturdelen.
Citera
2018-07-16, 21:02
  #6
Medlem
Aleksevitj, som fick nobelpriset, skriver på ryska, även om hon är från Vitryssland. Sen har vi ju den där filmregissören som gjort en del avtryck i väst med Leviathan & Återkomsten. Utöver dessa två vetefan.
Citera
2018-07-16, 21:09
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Knappast uppfört under de senaste 30 åren eller vad tror du?
Entreen förändrad kanske ursäkta läste fort.
Citera
2018-07-16, 21:19
  #8
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Aleksevitj, som fick nobelpriset, skriver på ryska, även om hon är från Vitryssland. Sen har vi ju den där filmregissören som gjort en del avtryck i väst med Leviathan & Återkomsten. Utöver dessa två vetefan.

Bra förslag! Är dessa uppskattade av "vanligt" folk i Ryssland, finns de i deras medvetande?
Citera
2018-07-16, 22:00
  #9
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Här en aktuell artikel om Rysslands förhållande till klassisk bildning jämfört med Västeuropa:
http://tidskriftenrespons.se/artikel...kare-den-vast/

Citat:
En sådan tendens finns kvar i dag och yttrar sig till exempel i att humaniora fortfarande har en stark förankring i rysk nationell kultur – det märks inte minst i museivärlden, men också genom ett brett och innerligt intresse hos den bildade allmänheten. Det är inte ovanligt att se över hundra meter långa köer till museer i Moskva eller Sankt Petersburg under de ryska storhelgerna, eller att råka i samtal med en taxichaufför om något av nationalpoeten Aleksandr Pusjkins poem. Den humanistiska bildningen utgör heller inte en statusmarkör som skiljer människor från olika klasser som i Väst, utan är mycket mer naturligt integrerad i det allmänna ryska medvetandet.
Citera
2018-07-16, 22:23
  #10
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Här en aktuell artikel om Rysslands förhållande till klassisk bildning jämfört med Västeuropa:
http://tidskriftenrespons.se/artikel...kare-den-vast/

Gott så. Men jag undrar i princip vad de levererat kulturellt de senaste 30 åren som påverkat världen. Vad är deras svar på hiphop, Cheiron-soundet, twerk och Banksy?
Citera
2018-07-16, 23:44
  #11
Medlem
F.B.Dases avatar
Dashcams.
Citera
2018-07-17, 01:24
  #12
Medlem
Lordvaffs avatar
Tatu och Pussy riot.

Annars så är ju detta en nutida rysk klassiker:

https://g.co/kgs/JSUAaT
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback