Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-16, 18:49
  #1
Medlem
Worldnatures avatar
Hej!

Jag äger en HP Pavilion 15 tum, en av med de starkare speccsen på datorn.

Har köpt en Viewsonic 32 tum 2 k skärm som jag använder, men har fler saker jag vill koppla in och har hört att dockingstationer ska vara bra för detta till laptops?

Den bästa för runt 1000-1500 kronorslappen som jag har hittat är

ICY Box multi dockingstation

Är denna något att ha, eller borde jag välja någon annan?

Jag har en USB-C port 3.1 på datorn med ifall det kanske är något man bör satsa på?
Citera
2018-07-16, 19:18
  #2
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worldnature
Hej!

Jag äger en HP Pavilion 15 tum, en av med de starkare speccsen på datorn.

Har köpt en Viewsonic 32 tum 2 k skärm som jag använder, men har fler saker jag vill koppla in och har hört att dockingstationer ska vara bra för detta till laptops?

Den bästa för runt 1000-1500 kronorslappen som jag har hittat är

ICY Box multi dockingstation

Är denna något att ha, eller borde jag välja någon annan?

Jag har en USB-C port 3.1 på datorn med ifall det kanske är något man bör satsa på?
Är datorn redan förberedd för en docka (i detta fallet en docka från HP) skulle jag nog fundera på en sådan innan jag funderar på att köpa en USB-docka.

Detta på grund av att HPs dito redan är avsedd för den dator du har så att säga, medan en USB-variant inte är det, vilket innebär att du skulle kunna få en del krångel att få igång dockan med din dator i USB-fallet, har själv varit med om det. Det funkade dock efter en del pill och diverse svordomar.
Citera
2018-07-16, 20:08
  #3
Medlem
Tänk på att man inte kan skicka så höga upplösningar via en vanlig USB-anslutning, för exempelvis 4K upplösning brukar man vara begränsad till 30 Hz vid 4K. Följden är att man ofta behöver ansluta en separat kabel för skärmen och då tappar man lite vitsen med dockningsstationen eftersom man måste plugga in en massa kablar i datorn ändå. Har man Thunderbolt så blir det förstås en annan sak, men då måste man också ha en Thunderbolt-docka.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback