• 12 522 online
  • 1 213 596 medlemmar
  • 62 603 649 inlägg
  • 7
  • 8
2018-12-11, 16:14
Medlem
rytaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gymjur
Tjena,

För 2.5 månad sen rökte jag på och fick under denna tripp en panikattack. För ungefär 1.5 månad sedan började jag känna overklighetskänslor. Det började med något som liknar en panikattack och har sedan dess suttit i. Panikattacken kom dagen efter ett ganska rejält festande (endast alkohol) och mycket stress i plugget.

Jag sökte inte vård för det, utan tänkte att det förmodligen är på grund av utmattning eller underliggande ångest. För två veckor sedan började jag dock se brus i synfältet, konstant flimmer som finns oavsett vad jag tittar på och även när jag blundar. Jag upplevde även tinnitus och att kraftiga ljuskällor satt kvar längre i synfältet. Eftersom jag fick panik över detta sökte jag vård och fick där utskrivet oxascand som jag nu tar 3 ggr i veckan. Varken overklighetskänslorna eller bruset har minskat någonting, jag har fått panikattacker över tillståndet flera gånger och ska träffa en läkare på torsdag för förmodligen få utskrivet SSRI.

Vad har jag råkat ut för? Är detta vanligt paniksyndrom, panikångest eller är det effekt av snedtrippen på cannabis. Kan effekterna av en snedtripp komma en månad efter att jag rökt på?

Desperat efter all hjälp och alla tankar som finns!

Jag tycker det låter som stress, tror inte du behöver va orolig att cannabis en kan börja spöka så långt efter, men grejen med panikattacker är att om du har haft en så kan du gå runt och spänna dig och va orolig att du ska få en ny, och då kan detta utlösa en ny.
Det där flimret i synfältet låter som auramigrän och det kan också utlösas av stress,hade det när jag var i tonåren ibland, läskigt som fan men inget farligt.
Försök att ta det bara ta det lugnt och vila dig och ät nu över jul ordentligt utan några droger eller alkohol ett tag så går det säkert över, ät inga piller om du inte är absolut tvungen heller.. Bästa medecinen mot stress är att bara koppla av alla krav och tillåta sig vila
Citera
2018-12-11, 16:25
Medlem
rytaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CloserToTheHeart
Märkligt då att jag aldrig har upplevt det som rökt till och från(ibland mer, ibland mindre) i 15 års tid.
Ingen av alla jag genom åren har träffat och rökt med har heller påtalat att det skulle vara ett problem.

Det är lite som med "psykoser", man ska ha anlag för det, som jag har fattat det så kan pådrager man får i cannabisreceptorerna när man röker likna det som händer när det händer något farligt, då tror kroppen det är fara och utlöser massa stresshormoner så du får panik.. Men som sagt, det krävs att du har anlag..
Citera
2018-12-13, 22:03
Medlem
Utopia.s avatar
Jag har rökt cannabis i olika omfattning i snart tio års tid. I perioder varje kväll, just nu kanske varannan vecka. Jag måste tyvärr medge att jag får lättare till nojja och ångest med åldern. Det uppstår främst i sociala sammanhang, börjar analysera allt jag gör på ett väldigt jobbigt sätt. Jag undviker numera att röka när jag inte är själv. Trist, men så är det. Jag avundas de som slipper detta. Älskar fortfarande att röka cannabis, men får göra det lite mer planerat.

For the record så kan jag ha ångest i flera dagar efter en hård natt på krogen numera. Krämpor som kommer med åldern.
Citera
2018-12-15, 14:47
Medlem
R.Bloodworths avatar
Sommaren 2007 råkade jag ut för något liknande. Det var året jag fick min första panikattack(snedtändning?) cirka 20 minuter efter att jag rökt på. Några dagar efter fick jag en till panikattack när jag och grabbarna var på väg in till stan och jag trodde på riktigt att jag höll på att dö. Kämpade inombords och sa inget till grabbarna. Sen hade jag några dagar av overklighetskänslor osv, men sen gick allt bort. Så det kom bara från ingenstans och försvann bara sådär.
Citera
2018-12-15, 14:51
Medlem
R.Bloodworths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopia.
Jag har rökt cannabis i olika omfattning i snart tio års tid. I perioder varje kväll, just nu kanske varannan vecka. Jag måste tyvärr medge att jag får lättare till nojja och ångest med åldern. Det uppstår främst i sociala sammanhang, börjar analysera allt jag gör på ett väldigt jobbigt sätt. Jag undviker numera att röka när jag inte är själv. Trist, men så är det. Jag avundas de som slipper detta. Älskar fortfarande att röka cannabis, men får göra det lite mer planerat.

For the record så kan jag ha ångest i flera dagar efter en hård natt på krogen numera. Krämpor som kommer med åldern.

Nojjan och ångesten var det jag avskydde mest med cannabis, och det var en stor faktor till att jag slutade med det. Kunde vara ute med polarna och vi skulle röka, för dem var det alltid problemfritt och de hade inga bekymmer. Jag nojjade alltid, kollade över axlarna, ser nån oss? Den personen kollar konstigt på mig, han/hon kommer nog ringa polisen osv. Enda gångerna jag kunde slappna av på gås var om man rökte hemma hos någon, eller om man promenerade på avskilda, "döda" platser, typ som villaområden osv.
Citera
2018-12-16, 02:50
Medlem
TheFreakinPopes avatar
Själv har jag fått panikattack i samband med cannabisrökning och mådde faktiskt ganska dåligt i flera månader efter. Men innan alla stoners attackerar mig likt de obamhärtight attackerar en påse grillchips och multivitamindryck efter en feting och kallar mig för lögnare osv, så vill jag referera till stycke ur en rapport utgiven av Folkhälsoinstitutet (Ramström 2004). Där står b.la följande;

"Det hör till cannabis motsägelsefulla egenskaper att ruset både kan ge ångestlindring och framkalla uttalade ångest- och panikattacker."

Slutligen till dom som ser cannabis som jesus återkomst och mening med livet, till er har jag bara en sak att säga - Väx upp, ta ansvar och sluta tro att du är ett offer.
Citera
2018-12-16, 03:36
Medlem
TheFreakinPopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gymjur
Tjena,

För 2.5 månad sen rökte jag på och fick under denna tripp en panikattack. För ungefär 1.5 månad sedan började jag känna overklighetskänslor. Det började med något som liknar en panikattack och har sedan dess suttit i. Panikattacken kom dagen efter ett ganska rejält festande (endast alkohol) och mycket stress i plugget.

Jag sökte inte vård för det, utan tänkte att det förmodligen är på grund av utmattning eller underliggande ångest. För två veckor sedan började jag dock se brus i synfältet, konstant flimmer som finns oavsett vad jag tittar på och även när jag blundar. Jag upplevde även tinnitus och att kraftiga ljuskällor satt kvar längre i synfältet. Eftersom jag fick panik över detta sökte jag vård och fick där utskrivet oxascand som jag nu tar 3 ggr i veckan. Varken overklighetskänslorna eller bruset har minskat någonting, jag har fått panikattacker över tillståndet flera gånger och ska träffa en läkare på torsdag för förmodligen få utskrivet SSRI.

Vad har jag råkat ut för? Är detta vanligt paniksyndrom, panikångest eller är det effekt av snedtrippen på cannabis. Kan effekterna av en snedtripp komma en månad efter att jag rökt på?

Desperat efter all hjälp och alla tankar som finns!

Av det du beskriver så är jag ganska säker på att du tyvärr drabbats av paniksyndrom med förhöjd ångestnivå (Generaliserat ångestsyndrom). Cannabis kan i vissa fall ha en förlösande effekt för personer med en hög känslighet mot ångeststörningar, vilket ofta är högre bland yngre personer.

Det är bra att du sökt vård, men du bör kräva Kbt eller dylik behandling av din vårdgivare, enbart medicin biter sällan på stark ångest.

Har själv lidit av det jag tror du går igenom och minns med fasa den första tiden vid insjuknade då man var konstant rädd och desperat efter förståelse om vad som hänt. För mig var rädslan och overklighetskänslorna värst då jag ganska snabbt lärde mig slappna av under panikattackerna. Det är väldigt viktigt att du så snabbt som möjligt förstår att panikattacker är i grund och botten är en skyddsmekanism som finns för att göra dig alert vid fara. Alltså så kan du inte bli galen, förlora självkontrollen eller vad du än är rädd för.

Saxat från wiki;

"Den höga ångestnivån kan leda till dissociation, depersonalisation och derealisation, det vill säga overklighetskänslor ifråga om omgivningen, sig själv eller vad som är verkligt"

"Personen kan på grund av dessa symtom plötsligt bli rädd för att dö, bli galen eller för att förlora självkontrollen, trots att det inte finns någon objektiv grund för sådana rädslor."

Om man ska se till det positiva så finns det gott om människor som efter tillfriskande upplever att dom fått en självkännedom och en klarare syn på livet som de aldrig annars skulle fått.
Citera
  • 7
  • 8