Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-09-05, 22:02
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungt.
Lite långsamt svar. Brukar ta i på hemvägen och cyklar då över 25 km/h på ganska många sträckor. Det funkar okej när det är platt men är nästintill omöjligt i minsta uppförsbacke. Kan vara värt att påpeka att jag sällan kommer över 30 km/h utan nedförsbacke, så det är ju ingen supervinst i hastighet att sitta framåtlutad.

Ja, den är rätt så jäkla tögtrampad, både pga av vikten och den mittmonterade motorn som inte går att frikoppla. Det är egentligen en ganska usel cykel utan motorn igång, men då jämför jag ju med min Specialized hybrid. Tänk typ gammal militärcykel när motorn är avstängd, är man van vid en sådan så framstår det som att alla elcyklar bara har fördelar.

Har testat ett par citybikes och det går väl inte att få bekvämare elcyklar när man låter motorn göra jobbet, men de är å andra sidan sjukt obekväma om man vill ta i. Blir att ge och ta. Citybike vinner ju på kroppslig bekvämligheten upp till 25, hybrid vinner över 25 men även i hantering/smidighet. Då jag upplever min elhybrid som bekväm nog så klår det den där extrabekvämligheten en citybike har med upprätt ställning.

Hur som är jag ändå lite tudelad mellan elcykeln och vanliga cykeln... Jag känner mig ofta hämmad på elcykeln, när den når 25 blir jag besviken. Måste då ta i så mycket för att cykla snabbare, vilket får mig att tänka att den vanliga cykeln är mycket bättre då det inte krävs någon enorm ansträngning för att ligga i 30-40 km/h på motsvarande sträckor. Hade det inte varit så långt till jobbet hade jag cyklat på vanliga cykeln, går faktiskt snabbare. Men orkar inte, blir så jävla svettig, kräver dusch och allt medföljande krångel.

Det kan ju vara så att mitt val av hybrid före citybike är kopplat till att jag hela tiden vill cykla snabbare... Är man inte lagd åt det hållet så vinner man nog inte mycket på en elhybrid, om ens nåt.

För övrigt, någon annan nämnde det tidigare i tråden, mina tummar domnade till en början på elhybriden men det var bara att justera handtagen så försvann det problemet. Ett annat tips är att vinkla ner handbromsarna, man kan annars få problem med handlederna om händerna är vinklade för mycket uppåt.

Blev det någon elcykel förresten?

Vill verkligen rekommendera en Speedbox. Den tar helt enkelt bort 25 km/h-spärren. Betyder för den skull inte att jag ligger och cruisar i 45. Men typ 32-35 är inte ovanligt och jag slipper både irritera mig på att den slår av och jag slipper duscha när jag kommer till jobbet.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback