Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-16, 13:35
  #1
Medlem
Jag har en idê.
Bygga/köpa nyckelfärdigt 90kv (bottenvåningen) 1,5planshus där fokus ligger på priset och inget annat.

Jag pratar alltså nyckelfärdigt pris, inkl plattan och allt vad som nu behövs. (ej inräknat övervåning eller tomt).

Finns det något företag som ligger lägre än resten men som fortfarande har bra rykte?

Kan man beställa och köpa nyckelfärdigt från Polen eller nåt liknande?

Lösvirke inkl jobbet?

Nån som försökt bygga billigt och vad hamnade det på?

Känslan är att det inte går att göra för under 1,5M.

Nån som räknat på det??
__________________
Senast redigerad av Bruz-Lee 2018-07-16 kl. 13:38.
Citera
2018-07-16, 13:43
  #2
Medlem
Dissociatives avatar
Vart bor du?

Vill inte säga exakt hur mycket jag betalade för min 1.5 plans villa, men jag betalade under 500 000 kr.
Citera
2018-07-16, 13:47
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dissociative
Vart bor du?

Vill inte säga exakt hur mycket jag betalade för min 1.5 plans villa, men jag betalade under 500 000 kr.

Jag pratar nybygge. Därav kvittar det var jag bor.
Citera
2018-07-16, 13:54
  #4
Medlem
importera från polen eller liknande .
Citera
2018-07-16, 14:00
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wizard99
importera från polen eller liknande .

Gissar du eller har du nåt jag kan gå på?
Citera
2018-07-16, 14:15
  #6
Medlem
Dissociatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Jag pratar nybygge. Därav kvittar det var jag bor.

Okej men varför bygga nytt för 1.5 miljoner om du, som i mitt fall, kan köpa färdigt för inte ens en tredjedel av priset?
Citera
2018-07-16, 14:29
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dissociative
Okej men varför bygga nytt för 1.5 miljoner om du, som i mitt fall, kan köpa färdigt för inte ens en tredjedel av priset?

För att jag vill?

Sthlm pratar jag om. Men som sagt, frågan gäller inte vart man måste flytta för att kunna köpa ett billigt hus, utan hur billigt man kan komma undan med ett nytt utan att jag behöver snickra det själv, som ju vore det obviously billigaste alternativet med lösvirke. Men nu är frågan en annan.
Citera
2018-07-16, 20:56
  #8
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dissociative
Vart bor du?

Vill inte säga exakt hur mycket jag betalade för min 1.5 plans villa, men jag betalade under 500 000 kr.

Stommen kostar ungefär så mycket. Sedan är det trevligt med el, vvs, anslutning till kommunen, vitvaror och gärna lite tapeter. Bara elen i en villa på 100 m2 kostar i runda slängar 100k och då blir det billigt-billigt. Kanske du kan spara lite om du kör kinesiskt allt vad gäller materialet.
Citera
2018-07-16, 20:59
  #9
Medlem
BigBusinesss avatar
Kolla in Älvsbyhus.

Folk med näsan i vädret ratar det, men jag har då inte märkt nått galet på visningshusen jag varit i.

Smålandsvillan ska väl vara näst billigast annars.
Citera
2018-07-17, 00:50
  #10
Medlem
Dissociatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Stommen kostar ungefär så mycket. Sedan är det trevligt med el, vvs, anslutning till kommunen, vitvaror och gärna lite tapeter. Bara elen i en villa på 100 m2 kostar i runda slängar 100k och då blir det billigt-billigt. Kanske du kan spara lite om du kör kinesiskt allt vad gäller materialet.

Nu bor ju jag (tack och lov) inte i Stockholm utan en bra bit upp i Norrland. Så jag förstår ju varför husen här är billigare. Men det är ändå otroligt hur billigt man kan få ett hus här med tanke på vad material kostar. Och då är mitt hus ändå inte av låg kvalité, det är gammalt men för det mesta i väldigt gott skick. Finns då inget som direkt måste bytas eller fixas just nu. Har även all modern utrustning som AC, bergvärme och dylikt. Fick även med 5 hektar mark.

Trots att mitt hus var billigt var det ändå ett av de dyraste som köptes i min kommun året jag köpte det..

Nu vart det ju dock lite OT här. Det jag har att säga om TS ämne är väl att det måste ju vara det roligaste att få bygga ett nytt, eget hus än att köpa begagnat. Man får liksom en helt ny, egen start.
Citera
2018-07-17, 14:34
  #11
Medlem
Nyckelfärdigt för 1.5miljoner blir väldigt svårt att lösa utan egen insats. De billigaste och enklaste är Älvsbyhus/Smålandsvillan. Jag har "byggt" båda och tycker man får något finare hus från smålandsvillan, båda är med torpargrund. Sedan i ett mellanläge hjältevadshus som jag inte har någon erfarenhet av. Med platta på mark så tycker jag movehome är väldigt prisvärda. Kollade en del utomlands för 10år sedan och jämförde Estland/polen/Finland för likvärdigt huspaket. Där vann faktiskt Finland i pris, så har nu byggt 2hus från Omatalo. Jag har dock strippat ner deras huspaket från hemsidan rejält för att spara in på frakten. Köpte färdigt ytterskal inkl/dörrar/fönster och takstolar där första huset skulle få plats på en 24m långtradare. Det andra vi byggde för 2år sedan var väldigt mycket större så gick åt två långtradare. Dessa hus har vi iofs gjort nästan allt själva på med hjälp av familj/vänner
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback