Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-16, 09:52
  #1
Medlem
"Vid ett fönster låg en likadan specialbyggd krypterad mobiltelefon som påträffats i den vita skåpbilen. Med mobilen kan man starta krypterade chattar med andra som har samma telefon.

Senare under ett förhör frågade en förhörsledare honom om mobiltelefonen.

– Använder du den krypterande chatten?

– Ingen kommentar, svarade 35-åringen.

Stockholmspolisen anlitade en konsultfirma för att få veta mer om den märkliga mobiltelefonen.

– Den ser ut som en vanlig mobiltelefon men kan inte användas som sådan och kostar cirka 17 000 kronor om man köper den Ebay. Sådana här telefoner förekommer enbart i samband med grova brott, säger Kristin Eifrém."

Nån som vet vilken det är frågan om?

https://www.expressen.se/kvallsposte...arkgrossisten/

(FB) Misstaget som avslöjade 35-årige knarkgrossisten
Citera
2018-07-16, 10:22
  #2
Medlem
Skunken666s avatar
Det verkar en aning onödigt att investera 17papp på en überdübertelefon för att chatta krypterat när appen "Telegram" är gratis...
Citera
2018-07-16, 10:27
  #3
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Det verkar en aning onödigt att investera 17papp på en überdübertelefon för att chatta krypterat när appen "Telegram" är gratis...

....och sannolikt knäckt sen länge...

Från Wiki: "Telegram stöds av den ryska entreprenören Pavel Durov.

.. eller avlyssningsbart..
Citera
2018-07-16, 10:34
  #4
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willy-45
....och sannolikt knäckt sen länge...

Från Wiki: "Telegram stöds av den ryska entreprenören Pavel Durov.

.. eller avlyssningsbart..

Varför glömde du att citera de sista raderna på Wiki?

"Telegram has faced censorship or outright bans in some countries over accusations that the app's services have been used to facilitate illegal activities, such as protests and terrorism, as well as declining demands to facilitate government access to user data and communications."
Citera
2018-07-16, 11:11
  #5
Medlem
thenightfoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Det verkar en aning onödigt att investera 17papp på en überdübertelefon för att chatta krypterat när appen "Telegram" är gratis...
duger inte den inbyggda krypteringen i mobiler eller hur bra är det realistiskt
__________________
Senast redigerad av thenightfox 2018-07-16 kl. 11:18.
Citera
2018-07-16, 11:26
  #6
Medlem
Drinkycrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Det verkar en aning onödigt att investera 17papp på en überdübertelefon för att chatta krypterat när appen "Telegram" är gratis...

Jag gillade aldrig telegram då meddelanden inte automatiskt tog bort efter ett tag och man inte behövde skriva lösenord för att komma in så det räcker alltså att polisen har kompanjonens eller din lur så är ni båda rökta. Jag märkte att meddelanden jag skickat om droger låg kvar efter veckor.

Jag inser uppenbarligen att det går att gå in i inställningarna och ändra på detta, men då ska man lita på att alla andra som använder telegram också ändrar grundinställningarna? Känns inte säkert för fem öre.

Däremot finns det väl massa andra appar bla wickr så att slänga 17k på en specialtelefon känns jävligt löjligt.
Citera
2018-07-16, 12:10
  #7
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Varför glömde du att citera de sista raderna på Wiki?

"Telegram has faced censorship or outright bans in some countries over accusations that the app's services have been used to facilitate illegal activities, such as protests and terrorism, as well as declining demands to facilitate government access to user data and communications."

Gör det ngn skillnad?
Den som tror att ryska program helt saknar bakdörrar, är nog mer naiv än t o m Löfven.
Dagens Ryssland är lika spionofobiskt som någonsin Sovjet var..
Citera
2018-07-16, 12:40
  #8
Medlem
Nu när jag läser texten fattar jag som att det alltså rör sig om en typ iphone eller galaxy som är ombyggd

Ingen som hittat ebay annonsen?
Citera
2018-07-16, 12:51
  #9
Medlem
En sån här kanske

https://www.ebay.com/itm/SECURE-BLAC...r=572657043483

Sök ebay encrypted phone
Citera
2018-07-16, 13:10
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
En sån här kanske

https://www.ebay.com/itm/SECURE-BLAC...r=572657043483

Sök ebay encrypted phone

Annars har vi ju den hederliga cryptophone som kan användas utan problem inom ex EU, US...

”Men till skillnad från Blackphone så har Cryptophone också en extra brandvägg som skyddar mobilens basbandskrets, det vill säga den processor i mobilen som sköter kontakten direkt med mobilnätverket.”

https://www.idg.se/2.1085/1.588757/s...ryptophone-500

https://www.cryptophone.de/en/products/mobile/cp500/
Citera
2018-07-16, 19:39
  #11
Medlem
Sectra var coola back in the days (90-tal) man hade en antenn som pekade nedåt

Sectra har säkert modernare mobiler nu

finns massor med dyra krypterade mobillösningar.
Citera
2018-07-18, 08:46
  #12
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Jag gillade aldrig telegram då meddelanden inte automatiskt tog bort efter ett tag och man inte behövde skriva lösenord för att komma in så det räcker alltså att polisen har kompanjonens eller din lur så är ni båda rökta. Jag märkte att meddelanden jag skickat om droger låg kvar efter veckor.

Jag inser uppenbarligen att det går att gå in i inställningarna och ändra på detta, men då ska man lita på att alla andra som använder telegram också ändrar grundinställningarna? Känns inte säkert för fem öre.

Däremot finns det väl massa andra appar bla wickr så att slänga 17k på en specialtelefon känns jävligt löjligt.

Det räcker med att sändande part bestämmer hur länge meddelandet skall visas i "Telegram", från 1sek och uppåt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback