Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-16, 09:35
  #1
Medlem
Rosahelikopterns avatar
Hej,

Har givit mig på ett litet projekt som innenbär att jag har tagit ner tapeterna i ett av alla mina rum för att nu måla om. Då jag är helt grön på detta så har det förekommit lite blod, svett och tårar.

I vilket fall så har jag försökt göra så gott jag kan men efter att ha målat med grundfärg en gång och "vanlig färg" en gång på denna vägg så ser jag att det syns ganska tydligt vart jag har spacklat. Kanske har jag då slipat dåligt? Även om jag gjorde så gott jag kunde när det kom till förarbetet så är det väl trotts allt så att om man inte har öga för det så kanske man missar det då man är n00b. Hur som helst, den ursprungliga planen var att måla en gång till för att sedan anta att jag är klar men man måste kanske börja om ändå från början, eller finns det något knep man kan ta till för att rätta till det utan att börja om?
Citera
2018-07-16, 10:01
  #2
Medlem
Kanske hittar du lite tips här
https://www.google.se/search?q=m%C3%...w=1600&bih=767
Citera
2018-07-16, 10:23
  #3
Medlem
Jag har slutat helt att spackla när jag skall måla väggar. Jag sätter alltid renoveringsväv med våtrumslim först på väggarna, för att ha en perfekt vägg. Tar bra bort lösa butar av undrrligande tapet, resten får sitta. Blir perfekt varje gång.

Jag använder easy cover som är lite tjockare och styvare, men den är den enda som funkar för att täcka exempelvis en fiskbensväv. Snåla inte med limmet, lägg omlott och frihandskär skarvarna med riktigt vass mattkniv så behövs det i de flesta fall inte ens det minsta spackel innan man målar.
Citera
2018-07-16, 10:24
  #4
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Ge upp & tapetsera över skiten.
Citera
2018-07-16, 10:41
  #5
Medlem
Bredspackla skiten grunda sedan och se efter fulheter och sätt i det med spackel slipa av och grunda igen och sedan målar du hela jävla väggen , blir mkt bättre och snyggare och tåligare väggar / från en målare.
Citera
2018-07-17, 15:17
  #6
Medlem
Rosahelikopterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggemannen
Jag har slutat helt att spackla när jag skall måla väggar. Jag sätter alltid renoveringsväv med våtrumslim först på väggarna, för att ha en perfekt vägg. Tar bra bort lösa butar av undrrligande tapet, resten får sitta. Blir perfekt varje gång.

Jag använder easy cover som är lite tjockare och styvare, men den är den enda som funkar för att täcka exempelvis en fiskbensväv. Snåla inte med limmet, lägg omlott och frihandskär skarvarna med riktigt vass mattkniv så behövs det i de flesta fall inte ens det minsta spackel innan man målar.
Har snackat lite med folk som är mer insatta i detta och vi har kommit fram till att Easy Cover är nog det bästa för mig och kommer få hjälp med det inom kort.

Det jag undrar är, hur lång tid brukar man behöva vänta innan man kan börja måla på dessa efter man har satt upp de? Jag förstår att detta säkert står på förpackningen men hade varit bra med en uppskattning så man kan planera lite framöver.
Citera
2018-07-17, 20:27
  #7
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosahelikoptern
Har snackat lite med folk som är mer insatta i detta och vi har kommit fram till att Easy Cover är nog det bästa för mig och kommer få hjälp med det inom kort.

Det jag undrar är, hur lång tid brukar man behöva vänta innan man kan börja måla på dessa efter man har satt upp de? Jag förstår att detta säkert står på förpackningen men hade varit bra med en uppskattning så man kan planera lite framöver.

Ett till två dygn brukar det ta för tapetklistret att bli övermålningsbart. Jag körde på ett non-woven-lim senast, kostade en dryg tredjedel av priset för våtrumsklistret och resultatet blev identiskt. Om du inte har väggar i oerhört dåligt skick så finns det inte mycket anledning att köra på våtrumsklister.

Om du inte bredspacklat hela väggen kommer man alltid att se vart du har spacklat, oavsett hur noga du slipar. Hur mycket det stör är en annan fråga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback