Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-16, 05:28
  #1
Medlem
Ladukatten och gårdshunden tycks äta snäckor. Hundtiken (steriliserad och ca. 6 år gammal) har jag sett äta snäckor i trädgården. Det är alltså de med tunna skal och inte vinbärsnäckor.

Igår hittade jag där katten brukar hänga en snäcka, som märkligt nog låg död utan sin skal, men det mesta av kroppen (dvs foten) var orörd. Slutsats: katten åt upp skalen!

Varför gör djur så? De äter ju andå kvalitetsmat och matrester från restaurangen. Har hört att vattnet och jordmånen i området urlakad och fattig på kalk.. Kan det vara det?

Någon mer med erfarenhet av snäckätande djur?
Citera
2018-07-16, 10:55
  #2
Medlem
Myrtens avatar
Krunchigt? Knastrar skönt mellan tänderna?
Testa ge katten råa kycklingvingar och se om den nöjer sig med det som tugg.
Citera
2018-07-16, 12:23
  #3
Medlem
onelostsouls avatar
De äter snäckskal för att få i sig kalket. Inte konstigare än så.
Citera
2018-07-16, 18:14
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onelostsoul
De äter snäckskal för att få i sig kalket. Inte konstigare än så.

Frågan är då varför. Både katten och tiken får en balanserad kost. Äter djur på kalkrika områden som Gotland och Öland också snäckor?
Citera
2018-07-16, 18:47
  #5
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Frågan är då varför. Både katten och tiken får en balanserad kost. Äter djur på kalkrika områden som Gotland och Öland också snäckor?

Aldrig nånsin hört talas om nån katt som käkar snigelhus. Underbara knasdjur. <3

Men - En del katter gillar crunch helt enkelt. Kanske för att det påminner dem om torrfoder. Finns till och med våtfoder att köpa med crunch man strör över. Vet en tjurskallig torrfoderätare som snällt äter sin blötmat om man strör på corn flakes (inget jag rekommenderar)

Kan ju vara så att den balanserade kosten inte är så balanserad som du tror, mycket bullshit i omlopp när det gäller djurfoder.

Håller med Myrten, ge råa ben. Kycklingvinge är alldeles utmärkt men undvik lår i vart fall till katt. De verkar vara väl grova enligt min erfarenhet. Tunna revben har jag också bra erfarenhet av.

Edit: om jordmånen är urlakad spelar ju ingen roll om de inte får närproducerat endast.
Citera
2018-07-18, 03:53
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Kan ju vara så att den balanserade kosten inte är så balanserad som du tror, mycket bullshit i omlopp när det gäller djurfoder.
Japp, de påstår sig alla vara super kompletta, men jag tror det är bara torkat slakteriavfall..

Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Håller med Myrten, ge råa ben. Kycklingvinge är alldeles utmärkt men undvik lår i vart fall till katt. De verkar vara väl grova enligt min erfarenhet. Tunna revben har jag också bra erfarenhet av.
Ska prova, men det lagas inte mycket kyckling här. Tack för tipset.

Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Edit: om jordmånen är urlakad spelar ju ingen roll om de inte får närproducerat endast.
Nej, katten får blandet fjärr och när producerad. Men vattnet gör den. Och katter äter ofta gräs, om inte gräset har kalk då?
Citera
2018-07-18, 12:56
  #7
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett

Föreslår att du läser lite om BARF (biologiskt anpassad rå föda) och ögnar igenom mastodonttråden om kattmat: (FB) Stora tråden om kattmat.

Slakteriavfall är alls inget fel att ge till katter, men det ska inte vara i form av torrfoder. Föreslår att du prövar Mush Vaisto Cat som är ett utmärkt sammansatt foder.

Hemsida, klicka runt hittar du inköpsställen: https://www.mushbarf.com/sv/produkt-...att/vaisto-sv/

Kycklingvingar finns som styckningsdetalj i vanliga mataffärers frysdiskar. Problemet brukar vara att få tag i okryddade. Testa Willys och större Coop-butik.


I Sverige har vi ju nästan överallt mjukt vatten eftersom berggrunden inte är kalk utan urberg mm. Inte en kalkkälla alltså. Katter är ökendjur och får sitt vattenbehov tillgodosett av bytesdjuren, de dricker inte mycket vatten helt enkelt. Det är ett problem för de torrfoderätande som lever sitt liv mer eller mindre kroniskt uttorkade, med belastning på njurar osv.

Gräs och andra växter i form av mag/tarminnehåll hos bytesdjur är en minimal del av kattens kost. Kattmatstillverkarna brukar ha betande katter som argument för att sätta till en massa skit i maten. Kor kanske får kalkbrist om de betar på dålig jordmån, men katter får sitt kalk av ben.
__________________
Senast redigerad av SmurfSmurf 2018-07-18 kl. 12:59.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback