Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-15, 22:54
  #1
Medlem
Mario Pancieras avatar
Det går ju numera att få tag på hackade blommor från industrihampa, lagligt och inrikes, för t.ex. egen tillverkning av CBD-olja. Men det går även att röka, och av egen erfarenhet så luktar det otvivelaktigt gräs om röken; här om dagen fick jag en kommentar av en förbipasserande att det luktade trevligt, så jag bjöd på ett bloss. Och då jag inte rökt nåt THC-rikt på över ett halvår så bör inte så mycket kunna hända om någon polis eller annan duktig individ får för sig att det är knark på gång?

Min tanke är att detta skulle kunna fungera som ett slags verktyg under eventuella demonstrationer för en legalisering? Det förutsätter förstås att alla som deltar kan hålla sig från ett vanligt THC-rus tills metaboliterna inte längre syns i urinen. Men det kan det väl vara värt, för den goda sakens och allmännyttans skull? Man skulle även kunna dela ut gratis färdigrullade hampajoints till folk, som en symbolisk handling.
Citera
2018-07-16, 01:06
  #2
Medlem
mr2cools avatar
Kommer inte göra någon värkan, destutom inehåller väll industrihampa extremt lite thc som gör det olagligt att ha i kroppen, av samma andledning som CBD-olja är olagligt (vet inte om det är så fortfarande, men det var det) pågrund utav att man fick i sig extremt lite thc som ändå syntes på drogtester
mvh
Citera
2018-07-16, 01:59
  #3
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr2cool
Kommer inte göra någon värkan, destutom inehåller väll industrihampa extremt lite thc som gör det olagligt att ha i kroppen, av samma andledning som CBD-olja är olagligt (vet inte om det är så fortfarande, men det var det) pågrund utav att man fick i sig extremt lite thc som ändå syntes på drogtester
mvh
Det var aldrig olagligt, bara Läkemedelsverket som tvistar om formuleringar. Det drabbade några företag men cbd, industrihampa m.m har alltid varit lagligt.
Citera
2018-07-16, 02:43
  #4
Medlem
mr2cools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Det var aldrig olagligt, bara Läkemedelsverket som tvistar om formuleringar. Det drabbade några företag men cbd, industrihampa m.m har alltid varit lagligt.


Jo, men var det inte så att det innehöll minimala spår av thc, vilket kunde få en dömd för narkotikabrott då det visar att man har thc i blodet?Är lite "out of the loop" på detta så det kanske inte stämmer alls
Citera
2018-07-16, 04:02
  #5
Medlem
Skattebrotts avatar
Om man röker industrihampa bör det vara olagligt, trots att det är lagligt om man tänker göra rep av det.
Det tilltänkta syftet är avgörande för huruvida något "är narkotika" eller inte.
Citera
2018-07-16, 09:17
  #6
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Om man röker industrihampa bör det vara olagligt, trots att det är lagligt om man tänker göra rep av det.
Det tilltänkta syftet är avgörande för huruvida något "är narkotika" eller inte.
Det är i samma lagrum som spilltobak kontra råtobak kontra röktobak, alla går att fjutta på men två får inte säljas som röktobak. Om det skulle begäras rättegång för händelsen.

TS: ditt initiativ ger ingenting i debatten utöver det småskaliga perspektivet, vilket iofs ger sin effekt, fortsätt göra din grej men jag tror inte på några underverk till understöd av legaliseringen.
Citera
2018-07-16, 10:03
  #7
Medlem
PurpleHaze-Ganjabreeders avatar
Kan tänka mig att lagen är skriven ungefär likadant som när det gäller ex svenska Toppslätskivlingen (Psilocybe semilanceata) dvs helt laglig att ha vildväxande på sin mark men olaglig att plocka och konsumera.
Citera
2018-07-16, 13:30
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mario Panciera
Det går ju numera att få tag på hackade blommor från industrihampa, lagligt och inrikes, för t.ex. egen tillverkning av CBD-olja. Men det går även att röka, och av egen erfarenhet så luktar det otvivelaktigt gräs om röken; här om dagen fick jag en kommentar av en förbipasserande att det luktade trevligt, så jag bjöd på ett bloss. Och då jag inte rökt nåt THC-rikt på över ett halvår så bör inte så mycket kunna hända om någon polis eller annan duktig individ får för sig att det är knark på gång?

Min tanke är att detta skulle kunna fungera som ett slags verktyg under eventuella demonstrationer för en legalisering? Det förutsätter förstås att alla som deltar kan hålla sig från ett vanligt THC-rus tills metaboliterna inte längre syns i urinen. Men det kan det väl vara värt, för den goda sakens och allmännyttans skull? Man skulle även kunna dela ut gratis färdigrullade hampajoints till folk, som en symbolisk handling.
Intressant idé!
Du borde göra ett "Smoking fake weed infront of the cops"-prank på YouTube
Däremot hur mycket det verkar positivt FÖR en legalisering låter jag vara osagt.
Citera
2018-07-16, 14:02
  #9
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr2cool
Jo, men var det inte så att det innehöll minimala spår av thc, vilket kunde få en dömd för narkotikabrott då det visar att man har thc i blodet?Är lite "out of the loop" på detta så det kanske inte stämmer alls
Rättsläget kan bli lite knepigt om en riktig knarkare skyller på att han använt cbdolja. Men industrihampa är undantagen narkotikalagarna och får innehålla upp till 0.2% THC. Detta ska i regel inte ge några utslag på drogtester men använder man det ofta så kan det lagras i kroppen. Vissa drogtest testar bara mot cannabinoider och inte specifikt THC, men när provet skickas in på analys så ska man kunna se koncentrationerna. Likaså om man gör ett blodprov så syns det att THC-nivåerna är för låga i förhållande till CBD. Så visst kan det ge problem, men du har fortfarande lagen på din sida. Två företag blev utsatta för beslag för misstanke om narkotikabrott, men båda två blev friade så det blev inte så mycket av det. Tullen kan det också bli problem med och vissa tingsrätter fattar inte heller att det är lagligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Om man röker industrihampa bör det vara olagligt, trots att det är lagligt om man tänker göra rep av det.
Det tilltänkta syftet är avgörande för huruvida något "är narkotika" eller inte.
Industrihampa säljs numera som ett komplement till cbd-olja för att röka, vejpa, äta, matlagning eller vad man nu vill använda det till.
Citera
2018-07-16, 14:26
  #10
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr2cool
Kommer inte göra någon värkan, destutom inehåller väll industrihampa extremt lite thc som gör det olagligt att ha i kroppen, av samma andledning som CBD-olja är olagligt (vet inte om det är så fortfarande, men det var det) pågrund utav att man fick i sig extremt lite thc som ändå syntes på drogtester
mvh
Nej, det är inte olagligt att ha THC i kroppen, och man får tom köra bil med THC i kroppen och om det är av industrihampa.
Då industrihampa är urtagen ur narkotikalagstiftningen.

CBD-olja anses en beredning och är en medicin enligt LMV, och faller under den lagstiftningen.
Dock i sin naturliga form, så är det fritt fram som alltid varit.
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Det är i samma lagrum som spilltobak kontra råtobak kontra röktobak, alla går att fjutta på men två får inte säljas som röktobak. Om det skulle begäras rättegång för händelsen.

TS: ditt initiativ ger ingenting i debatten utöver det småskaliga perspektivet, vilket iofs ger sin effekt, fortsätt göra din grej men jag tror inte på några underverk till understöd av legaliseringen.
En sak kan det ge, och det är att det blir som civilolydnad och floddar polis med arbete och att de minskar sin fokus.
Och detta ser vi redan, men av andra anledningar också.
Dock svajar detta lite fram och tillbaka och pga man har svårt och bestämma vad man ska prioritera idag, då så mycket annat arbete får stå tillbaka.
Citat:
Ursprungligen postat av mr2cool
Jo, men var det inte så att det innehöll minimala spår av thc, vilket kunde få en dömd för narkotikabrott då det visar att man har thc i blodet?Är lite "out of the loop" på detta så det kanske inte stämmer alls
Det är en beredning som man opponerat sig emot, inte faktumet att industrihampan är urtagen ur narkotikalagstiftningen.
Även den Svenska industrihampan kan innehålla så mycket som 0,6% THC, har varit en diskussion att förbjuda, men då kan ju inte de odla hampa alls.
Så antar det var därför man låt dom fortsätta.
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Om man röker industrihampa bör det vara olagligt, trots att det är lagligt om man tänker göra rep av det.
Det tilltänkta syftet är avgörande för huruvida något "är narkotika" eller inte.
Industrihampa och deras produkter är undantagna narkotikalagstiftningen, därför gör det att konsumtion av denna är laglig tom att köra bil.
__________________
Senast redigerad av klyban 2018-07-16 kl. 14:32.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback