Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-15, 21:45
  #1
Medlem
Vilken filmmusik tycker du är bäst? Alltså från vilken film.
Jag har egentligen två favoriter.
Pearl Harbour och Braveheart.
Citera
2018-07-15, 21:53
  #2
Avstängd
MrMadoffs avatar
Natural born killers
Citera
2018-07-15, 21:54
  #3
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Finns många bra men två favoriter är Top Gun och Cop 2
Citera
2018-07-15, 22:11
  #4
Medlem
GoatPunks avatar
Suspiria har bra filmmusik.
Gillar även exorcistens
Citera
2018-07-15, 22:18
  #5
Medlem
jipeesss avatar
Tarkovskijs solaris;
ich ruf zu dir, j.s. bach i artemievs arrangemang
Citera
2018-07-16, 00:06
  #6
Medlem
Blade Runner och 1492: Conquest of Paradise. Vangelis skapar med magik.
Citera
2018-07-16, 00:14
  #7
Medlem
kristofferGs avatar
Ennio Morricones musik till dollar-trilogin är den bästa filmmusiken som någonsin gjorts. Även filmmusiken han gjorde till Once upon a time in the West är otrolig.
Citera
2018-07-16, 02:26
  #8
Medlem
Geomeisters avatar

Ennio Morricones musik är redan nämnd och trots att jag älskar valda filmer och låtar passar jag på att rekommendera några andra. "The Mission", "Cinema Paradiso", "A Fistful of Dynamite", "Once Upon A Time In America" och "My Name Is Nobody".

Titelspåren för dessa filmer/album är givetvis att rekommendera, men kan definitivt vara värt att spana in hela skivorna. Mycket vackra, catchiga, magnefika och/eller mäktiga.

Gubbben har verkligen hunnit göra hur mycket som helst. Både till kända filmer och mindre kända. Exempelvis är "My Name Is Nobody" främst en parodi/film som leker runt med Spaghetti-western konceptet. Soundtracket är dock i väldigt hög klass.
Citera
2018-07-16, 10:17
  #9
Medlem
Vangelis : Chariots Of Fire. Fantastisk musik till en bra film.

Tycker även John Carpenter har bra musik i sina filmer. Minns speciellt filmen Flykten från New York.

Ennio Morricone har nämnts tidigare. Temat från The Good, The Bad and The Ugly är en klassiker.

Tyvärr är det så för mig att mycket av filmmusiken fungerar inte ensamt. Tillsammans med filmen blir det en enhet.
Citera
2018-07-16, 22:03
  #10
Medlem
Jäkligt kul att folk bryr sig om musiken i filmerna. Jag tycker att musiken utgör 50% av filmkänslan.
Ni har skrivit många bra exempel.. ska bli intressant att söka upp och lyssna på. 👍😉
Citera
2018-10-31, 17:00
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xor123
Vilken filmmusik tycker du är bäst? Alltså från vilken film.
Jag har egentligen två favoriter.
Pearl Harbour och Braveheart.

Svårt att säga någon favorit när det finns många som är så bra. Men en av mina gamla favoriter bland filmmusikkompositörer är Danny Elfman. Lyssna på musiken från Batman Returns och Edward Scissorhands. Och The Wolfman, åtminstone första spåret, Wolf Suit Pt 1. Lite häftigt att han är självlärd också. I en intervju säger han att han lyssnar mycket på romsk musik, vilket hörs lite här och där i hans musik.

John Williams. Ja, var ska man börja? Kan ju nämna Star Wars och Indiana Jones.

Hans Zimmer. Inception och The Dark Knight. När jag lyssnar på första spåret från den sistnämnda, Why So Serious?, så tänker jag alltid på den där scenen (som den musiken är med i) när Heath Ledgers Joker crashar det där partyt och talar till Maggie Gyllenhaal: So I had a wife, she was beautiful, like you, who tells me I worry too much, who tells me I ought to smile more, who gambles and gets in deep with the sharks, look at me! osv. Gladiator måste också nämnas.

John Barry. Dances With Wolves.

Dario Marianelli. V For Vendetta.

Ennio Morricone har redan nämnts, men ingen har nämnt The Untouchables. Lyssna på åttonde spåret The Strength Of The Righteous (Main Title).

James Horner. Enemy At The Gates och A Beautiful Mind.

James Newton Howard. The Sixth Sense.

Jonny Greenwood. There Will Be Blood. Blev skapligt förvånad när jag läste att det är Jonny Greenwood från Radiohead som skrivit musiken.

Vill du ha partystämning? Sätt på Candles In The Wind från Alien 3 av Elliot Goldenthal.
Citera
2018-11-04, 21:44
  #12
Medlem
May it be

https://youtu.be/NJVxEaGrHS4
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback