Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-15, 20:43
  #1
Medlem
LSdalmiaks avatar
En tanke som slog mig när jag besökte Falun och fick för mig att fota järnvägsspåret där Mattias Flink sköts och greps.

Jag brottas lite kring om det är "rätt eller fel". Nåt i mig tänker, ser någon att jag fotograferar där som kanske har en anhörig som drabbats eller liknande och kan ta illa vid sig. Eller att folk i allmänhet ser det och då platsen är så känd givetvis förstår varför jag fotograferar där tycker illa om det.

Synpunkter?

Är det någon som tagit foton på kända brottsplatser t ex eller som inte gjort det av olika skäl.
Citera
2018-07-16, 00:36
  #2
Medlem
Hegamons avatar
Jag har filmat på brottsplatser och även snokat. Jag menar det är inget fel.
Citera
2018-07-16, 09:37
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LSdalmiak
En tanke som slog mig när jag besökte Falun och fick för mig att fota järnvägsspåret där Mattias Flink sköts och greps.

Jag brottas lite kring om det är "rätt eller fel". Nåt i mig tänker, ser någon att jag fotograferar där som kanske har en anhörig som drabbats eller liknande och kan ta illa vid sig. Eller att folk i allmänhet ser det och då platsen är så känd givetvis förstår varför jag fotograferar där tycker illa om det.

Synpunkter?

Är det någon som tagit foton på kända brottsplatser t ex eller som inte gjort det av olika skäl.

Det kommer alltid att finnas folk som tar illa upp.

Jag har själv fotograferat Marc Dutrouxs hus i Marcinelle.
Lite diskret kan man dock vara.
Citera
2018-07-16, 22:24
  #4
Medlem
LSdalmiaks avatar
Vad säger ni om att fota tiggare/hemlösa då? Ibland har jag känt att jävlar vilken bra bild detta kan bli, speciellt porträtt. Men känns tvivelaktigt att gå fram och fota en person så...
Citera
2018-07-17, 03:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LSdalmiak
Vad säger ni om att fota tiggare/hemlösa då? Ibland har jag känt att jävlar vilken bra bild detta kan bli, speciellt porträtt. Men känns tvivelaktigt att gå fram och fota en person så...

Ser väl egentligen inga fel där heller, beroende på vad du tänkt göra med bilderna kanske.
Vill man så kan man väl fråga om man får fotografera först.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback