Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-15, 20:24
  #1
Medlem
rainmaker1s avatar
Halloj! Ska resa till antingen Portugal (Lissabon) eller Kroatien (Dubrovnik) med min sambo och det jag främst undrar är hur billigt är det med mat, dryck & boende i dessa länder? Hittar inte så mycket konkret men sen är jag sådär på att grundligt söka men tänker att det finns väl några filurer som varit på dessa ställen och kan upplysa mig!

Får gärna komma med lite tips på schyssta matställen, sevärdheter etc med.
Citera
2018-07-15, 20:39
  #2
Medlem
Dubrovnik är svindyrt. Ska du till Kroatien så stanna i en mindre by.
Citera
2018-07-15, 21:34
  #3
Medlem
rainmaker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av corv1
Dubrovnik är svindyrt. Ska du till Kroatien så stanna i en mindre by.
Vi funderar även på Split, vet du hur det ligger till där?
Citera
2018-07-15, 21:38
  #4
Medlem
Luxuss avatar
Skulle spontant säga portugal! Där portugiser kan iallafall spela fotboll.

Nöe, men kroatien e väl fint å så men ganska så jäkla skräpigt
Citera
2018-07-16, 16:42
  #5
Medlem
Limma skinkbits avatar
Dubrovnik är nedlusat av turister och inte särskilt billigt.
Här är en jämförelse mellan Split och Dubrovnik.
https://www.numbeo.com/cost-of-livin...ayCurrency=SEK

Kroatien är förmodligen det dyraste av länderna på Balkan. Om huvudsyftet med resan är att ta det lugnt, äta och dricka och kanske bada lite så skulle jag stationerat mig i Montenegro och gjort dagsutflykt till Dubrovnik.
Är ni mer inne på storstad så skulle jag nog hellre rekommendera Lissabon. Varken Split eller Dubrovnik är särskilt stora städer. Lissabon är stort nog för att ha något att erbjuda bortom turiststråken. Man behöver bara gå ett par kvarter från de mest centrala delarna för att slippa tiggare, inkastare och drog- och solglasögonförsäljare.
Citera
2018-07-16, 17:06
  #6
Medlem
Savoys avatar
Lissabon är, trots att det är en storstad, betydligt billigare för en turist än vilken turistort som helst i Kroatien.
Dessutom mycket prisvärd, dvs man får bra värde för pengarna i Lissabon.
Citera
2018-07-16, 20:57
  #7
Medlem
rainmaker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Dubrovnik är nedlusat av turister och inte särskilt billigt.
Här är en jämförelse mellan Split och Dubrovnik.
https://www.numbeo.com/cost-of-livin...ayCurrency=SEK

Kroatien är förmodligen det dyraste av länderna på Balkan. Om huvudsyftet med resan är att ta det lugnt, äta och dricka och kanske bada lite så skulle jag stationerat mig i Montenegro och gjort dagsutflykt till Dubrovnik.
Är ni mer inne på storstad så skulle jag nog hellre rekommendera Lissabon. Varken Split eller Dubrovnik är särskilt stora städer. Lissabon är stort nog för att ha något att erbjuda bortom turiststråken. Man behöver bara gå ett par kvarter från de mest centrala delarna för att slippa tiggare, inkastare och drog- och solglasögonförsäljare.

Tack för svaret! Ja, det är huvudsyftet. Komma iväg från Sverige lite och bara götta sig. Jag lutar mig lite mer åt Lissabon medans min sambo är lite mer för Split. Portugal känns mysigare på något sätt medans Split/Dubrovnik känns mer som stadsliv.
Citera
2018-07-17, 03:18
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Lissabon är, trots att det är en storstad, betydligt billigare för en turist än vilken turistort som helst i Kroatien.
Dessutom mycket prisvärd, dvs man får bra värde för pengarna i Lissabon.

Va? Har det blivit så dyrt i Kroatien och så billigt i Lissabon?

Var i split och på ön bol 2017 i sep. Bodde bra för 200kr och en seafood risotto gick på 70kr. Split är dyrare vad gäller boende men billigt om man undviker den historiska stadskärnan. Flyg till Kroatien är billigare än till Lissabon. Totalt sett blir det betydligt dyrare än att resa till Kroatien så länge man undviker Dubrovnik..
Citera
2018-07-17, 03:19
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainmaker1
Tack för svaret! Ja, det är huvudsyftet. Komma iväg från Sverige lite och bara götta sig. Jag lutar mig lite mer åt Lissabon medans min sambo är lite mer för Split. Portugal känns mysigare på något sätt medans Split/Dubrovnik känns mer som stadsliv.

Lissabon är en storstad medans Split och Dubrovnik är mindre städer.
Citera
2018-07-17, 09:46
  #10
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Va? Har det blivit så dyrt i Kroatien och så billigt i Lissabon?

Var i split och på ön bol 2017 i sep. Bodde bra för 200kr och en seafood risotto gick på 70kr. Split är dyrare vad gäller boende men billigt om man undviker den historiska stadskärnan. Flyg till Kroatien är billigare än till Lissabon. Totalt sett blir det betydligt dyrare än att resa till Kroatien så länge man undviker Dubrovnik..

Man får nog definiera "bra" om man tycker man bott bra för 200 kr natten så sent som förra året..men hur som helst anser jag att den genomsnittliga prisnivån för turister ligger märkbart lägre i Portugal än i Kroatien - i Kroatien tyckte jag det mesta kostade som hemma. Min jämförelse gäller dock 2009 när jag besökte båda länderna. Men åtm Portugal har inte blivit mycket dyrare sedan dess.
Citera
2018-07-17, 16:00
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Man får nog definiera "bra" om man tycker man bott bra för 200 kr natten så sent som förra året..men hur som helst anser jag att den genomsnittliga prisnivån för turister ligger märkbart lägre i Portugal än i Kroatien - i Kroatien tyckte jag det mesta kostade som hemma. Min jämförelse gäller dock 2009 när jag besökte båda länderna. Men åtm Portugal har inte blivit mycket dyrare sedan dess.

Bra definierar jag som modern lägenhet (aircon, wi-fi, modernt kök) med uteplats och relativt nära havet.

Vill du bo med liknade standard även i lågsäsong som september bor du betydligt dyrare i Lissabon. Prisnivån i Kroatien varierar oerhört mycket inom landet. Min uppfattning är att i Lissabon är variationen inte lika stor. Kanske därför som du uppfattade Kroatien som dyrt? Var i Kroatien var du?
Citera
2018-07-17, 18:24
  #12
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Bra definierar jag som modern lägenhet (aircon, wi-fi, modernt kök) med uteplats och relativt nära havet.

Vill du bo med liknade standard även i lågsäsong som september bor du betydligt dyrare i Lissabon. Prisnivån i Kroatien varierar oerhört mycket inom landet. Min uppfattning är att i Lissabon är variationen inte lika stor. Kanske därför som du uppfattade Kroatien som dyrt? Var i Kroatien var du?

Sorry, missade september, men ja 200 kr är svinbra för det du nämner. Vi var där i högsäsong (tror slutet av juli) i bil runt i inlandet och ner längs hela kusten (Slovenien till Dubrovnik) och därefter runt i Bosnien som var hälften så dyrt. Allt var knökfullt och överprissatt, i synnerhet kusten söder om Split och kring Plitvice nationalpark. Jag har varit i Lissabon i högsäsong också men upplever det aldrig lika fullt (och därmed dyrt). En förklaring till detta är såklart att Kroatien har mängder med turister som kommer med bil och hela ekipaget samt mängder med tåg, bussar, flyg.
Till Portugal krävs åtminstone ett uns av planering för att åka, men å andra sidan kan man få affärsklasshotell nä som helst på året för en bra bit under tusenlappen.

Men som du säger, Kroatien har stora variationer, bara att se på en karta, och Zagreb är säkert en av Europas billigaste huvudstäder på sommaren kan jag tänka mig.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2958808

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback