Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-15, 21:18
  #25
Medlem
Freddeiboi98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nästan varenda...?

Nä, det är din konfirmationsbias talar, för nån seriös statistik som styrker ditt påstående lär du inte kunna lägga fram...

Jodå, jag förstår att ungdomar inte så sällan kan uppvisa beteenden som kan uppfattas som störande, t ex 67 varv på bredhas, eller försök till sådant men sin Volvo eller annat i rondeller under ljudligt brölande och annat oljud. Jag bor nära en rondell så ja... jo... Men, sånt är livet, det går i faser och alla lär sig inte hyfs samtidigt...

Men det handlar inte om nästan bara Volvo utan det finns gott om olika andra märken i ungdomskretsar oavsett landsända.
Ja så är det nog. Det är nästan inte varenda. Men nästan varenda kille som skaffar körkort har Volvo. Men nu vet jag ju varför
Citera
2018-07-15, 21:51
  #26
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
För att dom inte vill åka fiat? Volvo är pålitliga delar finns överallt och dom har bra värme

This, bor själv söderut men har upplevt kallstart i norrland i -30. Då är man tacksam för snabb värme..

Minns hur teknikens värld hade med test av värme och ventilation i sina biltester på 70- och 80-talet. Det är ingen som testar sådant längre va? Alla märkena lika kass?
Citera
2018-07-15, 21:54
  #27
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
This, bor själv söderut men har upplevt kallstart i norrland i -30. Då är man tacksam för snabb värme..

Minns hur teknikens värld hade med test av värme och ventilation i sina biltester på 70- och 80-talet. Det är ingen som testar sådant längre va?
Verkar så, dom nyare bilarna jag åkt i har inte den bastu värmen konstigt nog
Citera
2018-07-15, 22:10
  #28
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Verkar så, dom nyare bilarna jag åkt i har inte den bastu värmen konstigt nog

Lejonparten sålda på senare år är ju dieslar - min förra bil tog exempelvis minst 10 minuter innan den började avge lite värme och tempnålen ens började röra på sig så fort yttertemperaturen dippade under nollan.
Citera
2018-07-15, 22:22
  #29
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Lejonparten sålda på senare år är ju dieslar - min förra bil tog exempelvis minst 10 minuter innan den började avge lite värme och tempnålen ens började röra på sig så fort yttertemperaturen dippade under nollan.
Usch jag som är frusen. Som tur är har jag bra värme på vintern, för bra påstår husdjur...tjejen som alltid drar ner tempen i bilen
Citera
2018-07-16, 06:18
  #30
Medlem
ZaphodBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Då föreslår jag en resa genom landet så kommer du upptäcka ett riktigt fenomen med Volvobilar. De är vanliga precis överallt.

Helt sant!!! Och sköter man om dem är de nästintill omöjliga att köra slut på om det inte sker med flit.

Kan ta ett exempel, har en släkting som har en Volvo V70, årsmodell 1996 som jag själv har kört och om jag inte visste hur gammal bilen var så hade jag gissat på nyare än 1996 iallafall. Lite rost på baklucka och i dörrkanter börjar synas men motor och växellåda o.s.v är det absolut inget fel på.

Mvh, ZaphodB
Citera
2018-07-18, 02:34
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freddeiboi98
Ja så är det nog. Det är nästan inte varenda. Men nästan varenda kille som skaffar körkort har Volvo. Men nu vet jag ju varför

Först och främst ett tack för din ödmjukhet när det gäller svar och viljan till att starta denna tråd.

15år gammal köpte jag min första bil, en PV 1960 som jag hade och körde runt på skolans parkering för morsan hade aldrig godkänt detta vansinne. Sedan sov jag i den några gånger efter krogen för det var lång hem till sängen, typ 4km...

Andra bilen var en 72a Volvo 142, sedan en 69a 142 Sport med dubbla SU förgasare som vart så slut att jag fick använda startgas för att få igång motorn.

Nu vart jag 18år och jag köpte min riktiga bil, en Amazon Sport från 68, mattsvart och sålde den för 1400;- , synkringen för fyrans växel hade gett upp.

Det jag menar är med denna historien är att Volvo "WAS THE CAR" på den tiden, resten var skit....
Citera
2018-07-19, 21:29
  #32
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CloserToTheHeart
Gäller inte bara Norrland, utan stämmer i alla småstäder och på landsorten.

Så jävla sant
Där jag växte upo kryllar det med
740 volvo
V70
O sist men inte minst BMW 3 serie sedan
Citera
2018-07-21, 08:26
  #33
Medlem
Freddeiboi98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaltLakeCity
Först och främst ett tack för din ödmjukhet när det gäller svar och viljan till att starta denna tråd.

15år gammal köpte jag min första bil, en PV 1960 som jag hade och körde runt på skolans parkering för morsan hade aldrig godkänt detta vansinne. Sedan sov jag i den några gånger efter krogen för det var lång hem till sängen, typ 4km...

Andra bilen var en 72a Volvo 142, sedan en 69a 142 Sport med dubbla SU förgasare som vart så slut att jag fick använda startgas för att få igång motorn.

Nu vart jag 18år och jag köpte min riktiga bil, en Amazon Sport från 68, mattsvart och sålde den för 1400;- , synkringen för fyrans växel hade gett upp.

Det jag menar är med denna historien är att Volvo "WAS THE CAR" på den tiden, resten var skit....
Okej sådärja. Köper jag en bil så kommer det bli en Volvo.
Citera
2018-07-21, 11:04
  #34
Medlem
Prodelins avatar
Norrlänningar gillar Merca dieslar, aldrig varit med om att de gillar Volvo
Citera
2018-07-21, 11:31
  #35
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddeiboi98
Alla norrländska ungdomar verkar gilla Volvo! Jag fattar inte varför. Å någonting som jag verkligen stör mig på är volvoraggare som tror att de är något!

Vet någon varför norrländska killar och tjejer är så kåta i Volvo?

Volo är det naturliga valet eftersom det oftast finns gott om begagnade delar, delarna är billiga nya jämfört med andra märken. Bilarna i sig är förhållandevis lätta att skruva själv med utan en massa specialverktyg. Många KAN dessutom skruva med dem då de använts i generationer.
Dessutom är bilarna stryktåliga och tål dåliga grusvägar betydligt bättre än en BMW eller Fransk bil.

Ex så är en gammal volvo diesel bland det mest eftertraktade du kan ha till salu ovan Dalälven.

Dock så är äldre dieselbilar också väldigt populära då det går att få tag på billigt bränsle av bönder och skogsägare även en hel del stölder av diesel från skogs och lantbruksmaskiner sker "där uppe".
Men vanligast är väl att någon i släkten köper in kubikmeter av diesel i tankar som avdragsgillt bränsle och det säljs svart.
Citera
2018-07-21, 13:28
  #36
Medlem
Freddeiboi98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Norrlänningar gillar Merca dieslar, aldrig varit med om att de gillar Volvo
Jag vet 2 norrlänningar som säger att de älskar Volvo. Plus att nästan alla unga killar har det här. Jag bor själv i Norrland.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback