Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-15, 18:10
  #1
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Var går den ungefära gränsdragning till definitionen Elitmotionär? Tänker spontant att det är när man placerar sig bland eliten (inom vald gren) men utan att ha några inkomster / sponsringar från sportutövningen - vad tror ni om den definitionen?
Citera
2018-07-15, 18:15
  #2
Medlem
gurkmajjas avatar
Elitmotionär brukar man väl kalla de motionärer som ligger snäppet under det som kallas eliten, där vissa kan mäta sig med de sämre i eliten. De tränar nästan lika mycket men är glada amatörer.
Citera
2018-07-15, 21:04
  #3
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Elitmotionär brukar man väl kalla de motionärer som ligger snäppet under det som kallas eliten, där vissa kan mäta sig med de sämre i eliten. De tränar nästan lika mycket men är glada amatörer.

Ja, då har jag fått en samstämmig syn på frågan, det bokför jag på.
Citera
2018-07-16, 18:10
  #4
Medlem
För mig låter uttrycket "elitmotionär" lite skitnödigt. Det är något som någon som aldrig blev något slänger sig med för att verka ball.

Nej du är motionär eller så är du proffs. Tillhör du eliten i något så gör du det oavsett om du är motionär eller proffs.
Citera
2018-07-16, 21:04
  #5
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrimlareN2017
För mig låter uttrycket "elitmotionär" lite skitnödigt. Det är något som någon som aldrig blev något slänger sig med för att verka ball.

Nej du är motionär eller så är du proffs. Tillhör du eliten i något så gör du det oavsett om du är motionär eller proffs.

Ja, jag kan hålla med om det.
'Elitmotionär' anspelar på att du närmar dig eliten. Men sanningen är (troligen) den att det är milslånga vägar kvar. Att gå upp till eliten är inte ett, två träningspass extra i veckan - det är troligen två, tre pass extra om dagen. Det blir lite grann att man vill åka med i kölvattnet.

Dock blir det fel åt andra hållet också, om man trots hårt slit och stånk dras ner till att jämställas med personer som halvtränar två gånger i veckan; motionär. Finns dem som går på vattengympa och kallar sig motionärer?

Så antingen börjar man böja ordet motionär, mer motionär, mest motionär (?) eller så får man nog acceptera att de som investerar väldigt mycket tid, men ändock inte är beredda att gå all in till elit, ändå vill ha en värdig epitet annat än mediokra 'motionär'.
Citera
2018-07-17, 07:40
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Ja, jag kan hålla med om det.
'Elitmotionär' anspelar på att du närmar dig eliten. Men sanningen är (troligen) den att det är milslånga vägar kvar. Att gå upp till eliten är inte ett, två träningspass extra i veckan - det är troligen två, tre pass extra om dagen. Det blir lite grann att man vill åka med i kölvattnet.

Dock blir det fel åt andra hållet också, om man trots hårt slit och stånk dras ner till att jämställas med personer som halvtränar två gånger i veckan; motionär. Finns dem som går på vattengympa och kallar sig motionärer?

Så antingen börjar man böja ordet motionär, mer motionär, mest motionär (?) eller så får man nog acceptera att de som investerar väldigt mycket tid, men ändock inte är beredda att gå all in till elit, ändå vill ha en värdig epitet annat än mediokra 'motionär'.

Men faktum kvarstår att du är en motionär om du inte är en del av eliten, hur man än vrider och vänder på det. Inget fel i det. Är man och nosar eliten i bakhasorna i sin gren så tror jag inte man bryr sig om någon skulle kalla en för motionär.

Kan göra en liknelse med folk som är ute och reser. Jag har mött ett flertal personer som varit ute på årslånga jordenrunt resor och som vägrar kalla sig turister, dom är "travelers" eller "Explorers", haha nej dom är "turister" hur mycket dom än vill vara något annat än en simpel turist!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback