Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-15, 17:49
  #1
Medlem
En del spelare har valt bort att spela för svenska landslaget, för att få en bild av det hela så ser jag gärna att man listar spelare enligt följande:

Spelare:
Landslag:
Situation:
(Beskriv situationen, vilka anledningar spelaren har angett, bakomliggande orsaker och annan relevant information)

Att diskutera i övrigt:
- Bakomliggande orsaker till fler väljer bort landslaget?
- Vad bör/kan fotbollsförbundet göra åt saken?
- Vad kan förbättras för att fler ska välja svenska landslaget?
- Länder såsom Frankrike, Schweiz, Belgien har i mycket större utsträckning fått med sig spelare som har haft möjlighet att välja mellan fler än ett landslag, vad beror det på?
Citera
2018-07-15, 17:56
  #2
Medlem
LordLancasters avatar
Östersunds Saman Ghoddos är född i Sverige, talar perfekt svenska och hade enbart svenskt pass. Han har till och med spelat träningslandskamper med Janne och gjort ett mål för Sverige.

Men han valde ändå att spela för Iran.

Citat:
In June 2017, Ghoddos revealed that he had been approached by the Iranian federation. On 25 August 2017, Ghoddos revealed in an interview that he acquired his Iranian passport from the embassy.
__________________
Senast redigerad av LordLancaster 2018-07-15 kl. 18:02.
Citera
2018-07-15, 19:22
  #3
Medlem
ZlatanManias avatar
Spelare: Erton Fejzullahu.
Landslag: Kosovo.
Situation: Var med på Januariturnén, spelade träningsmatcher och satt på bänken i ett par tävlingsmatcher. Fick inte chansen och insåg att han inte skulle få det heller så det blev Kosovo istället.

David Mitov Nilsson i Norrköping tror jag valde Albanien av samma anledning (att han inte skulle få chansen).

Spelare: Henok Goitom.
Landslag: Eritrea.
Situation: Var med i bruttotruppen inför ett par landskamper men fick ingen chans, märktes att han var bitter över hela situationen och ansåg att han skulle fått sin chans under tiden i AIK för ett par år sedan och under sin sejour i Spanien. Själv tror han att det var pga att han kritisera tränarna i ungdomslandslaget som låg honom i fatet i flera år och därför blev han aldrig tillkallad.

I verkligheten var det snarare så att han som närmast var å nosa på landslaget men Lagerbäck/Hamrén prioritera andra. Hans spel i Eritrea kändes mer som att han helt enkelt ville spela i ett landslag än nåt annat.
Citera
2018-07-15, 20:05
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordLancaster
Östersunds Saman Ghoddos är född i Sverige, talar perfekt svenska och hade enbart svenskt pass. Han har till och med spelat träningslandskamper med Janne och gjort ett mål för Sverige.

Men han valde ändå att spela för Iran.

Lyssnar man på hans avsnitt i Lundhs podcast hör man tydligt hur han föredrog Sverige men kände att han inte kunde kappvända och att Sverige var för sent ute. Synd. Gillar honom som spelare.


I övrigt, som med namnen ovan.. känns det trist att folk väljer andra landslag med motivering att "jag valde dessa först men de gav mig inte tillräckligt med speltid så jag valde detta landet istället för jag har större chans att spela där".

Känns inte så mycket som "jag vill spela för mitt land".

Däremot kan jag förstå om man identifierar med 2 länder och väljer 1. Men testar men ett och sen byter p.g.a speltid är man oförtjänt att spela för något imo och missförstått landslagsfotbolls idén. Man sitter på bänken och stöttar och krigar för sitt lag och land om så ska behövas.
__________________
Senast redigerad av znorlax 2018-07-15 kl. 20:08.
Citera
2018-07-15, 20:15
  #5
Medlem
LordLancasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Lyssnar man på hans avsnitt i Lundhs podcast hör man tydligt hur han föredrog Sverige men kände att han inte kunde kappvända och att Sverige var för sent ute. Synd. Gillar honom som spelare.


I övrigt, som med namnen ovan.. känns det trist att folk väljer andra landslag med motivering att "jag valde dessa först men de gav mig inte tillräckligt med speltid så jag valde detta landet istället för jag har större chans att spela där".

Känns inte så mycket som "jag vill spela för mitt land".

Däremot kan jag förstå om man identifierar med 2 länder och väljer 1. Men testar men ett och sen byter p.g.a speltid är man oförtjänt att spela för något imo och missförstått landslagsfotbolls idén. Man sitter på bänken och stöttar och krigar för sitt lag och land om så ska behövas.

Hur menade han "för sent ute" och inte kunde "kappvända"?

Utifrån sett ser det ju minst sagt ut som kappvändning när han är född och har bott i ett land hela sitt liv och till och med spelat landskamper för det, men så fort ett annat land dinglar ett pass framför näsan på honom (som han kanske inte ens hade kunnat få i vanliga fall) så väljer han det bara för att det vankas VM. Han var liksom inte ens med i stora delar av Irans VM-kval utan valsade in strax före mästerskapet.

Men jag har som sagt inte hört podden och välkomnar en eventuell förklaring som kan ändra min uppfattning.
__________________
Senast redigerad av LordLancaster 2018-07-15 kl. 20:17.
Citera
2018-07-15, 21:02
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordLancaster
Hur menade han "för sent ute" och inte kunde "kappvända"?

Utifrån sett ser det ju minst sagt ut som kappvändning när han är född och har bott i ett land hela sitt liv och till och med spelat landskamper för det, men så fort ett annat land dinglar ett pass framför näsan på honom (som han kanske inte ens hade kunnat få i vanliga fall) så väljer han det bara för att det vankas VM. Han var liksom inte ens med i stora delar av Irans VM-kval utan valsade in strax före mästerskapet.

Men jag har som sagt inte hört podden och välkomnar en eventuell förklaring som kan ändra min uppfattning.
Om jag minns och förstog honom rätt så gick han mer eller mindre och väntade på att landslaget skulle höra av sig med bara en lägesrapport som aldrig kom. Och sen blev han uttagen till Januari truppen från ingenstans osv. Efter det var det total radiotystnad igen och då dök Iran upp. Så då trodde han att han hade 0 chanser iom att man inte kommunicerat alls med honom.
Så han drog till Iran och hade möte, började fixa med papper och tackade ja till dem. Även ifall han inte hade spelat en tävlingsmatch än med dom hade han muntligt sagt ja och påbörjat processen, när Sverige sedan dök upp igen helt plötsligt inför träningsmatcher osv som kom då (tror det var Norge träningskampen, runt där). Och då kände han att han inte kunde vända kappan på Iran när han redan vart där och introducerat sig, tackat ja m.m.

Så i mina ögon är det väldigt dåligt av svenska ledningen att inte föra en dialog om de nu tycker han är intressant inför framtiden osv.

Sättet han ordar det på med i podden säger han istortsätt att han hoppas hans situation visar andra att de ska va lugnare, att SvFF ska lära sig att föra en dialog med osv så inte folk sätts i samma position som honom. Och sättet han säger allt på är det väldigt tydligt att Sverige var hans första val och att han är besviken på SvFFs brist på dialog.

Jag rekommenderar starkt det avsnittet på podden. Finns gratis att lyssna på.
Citera
2018-07-15, 22:49
  #7
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
David Mitov Nilsson i Norrköping tror jag valde Albanien av samma anledning (att han inte skulle få chansen).
Han valde att representera Makedonien. Minns att jag läste när det hände att hans mamma är halvmakedon.
Citera
2018-07-15, 23:06
  #8
Medlem
Opportunitiess avatar
Martin Smedberg Dalence, U17 och U19-matcher för Sverige. Inget på A-landslagsnivå.

Farsan hans är från Bolivia och som 30-åring fick Martin debutera i det Bolivianska landslaget. Spelar även klubbfotboll där nere, i Bolivar.

Personlig reflektion; fan vad trevligt att haka på ett sånt äventyr som 30-åring då man nog förlikat sig med tanken att allt vad gäller landslag är förbi.
Citera
2018-07-15, 23:29
  #9
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OleYeller
Han valde att representera Makedonien. Minns att jag läste när det hände att hans mamma är halvmakedon.
Makedonien var det, sorry!
Citera
2018-07-16, 09:11
  #10
Medlem
BarryHeros avatar
Loret Sadiku. Duktig i Helsingborg och gick sen till Turkiet. Skaffade sedan albanskt medborgarskap och sade sig föredra att spela för Albanien istället för Sverige. Var uttagen i en albansk trupp men fick aldrig göra debut. Har nu gjort 4 landskamper för Kosovo.

Arber Zeneli. Vann U21-EM med Sverige (men fick nog ingen speltid vad jag kommer ihåg?) men valde sedan bort a-landslaget och spelar numer för Kosovo.

Miiko Albornoz. Tackade nej till det svenska landslaget (pga uppståndelsen runt hans villkorliga fängelsedom) och valde Chile. Fick vara med i VM 2014.

George Mourad. Var med under en januariturné men fick sen aldrig chansen igen. Spelade ett par landskamper för Syrien (!) vilket dock ledde till att Syrien diskvalificerades ifrån kvalet till VM 2014 eftersom de aldrig hade fått ett godkännande ifrån FIFA att Mourad bytte landslag från Sverige till Syrien.

Även Louay "Lolo" Chanko var med på en januariturné och valde senare Syrien.
__________________
Senast redigerad av BarryHero 2018-07-16 kl. 09:15.
Citera
2018-07-16, 09:19
  #11
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opportunities
Martin Smedberg Dalence, U17 och U19-matcher för Sverige. Inget på A-landslagsnivå.

Farsan hans är från Bolivia och som 30-åring fick Martin debutera i det Bolivianska landslaget. Spelar även klubbfotboll där nere, i Bolivar.

Personlig reflektion; fan vad trevligt att haka på ett sånt äventyr som 30-åring då man nog förlikat sig med tanken att allt vad gäller landslag är förbi.
Verkligen.

Smedberg-Dalence var dessutom med i Copa America 2015 där han gjorde mål mot Ecuador när de vann 3-2, och kom tvåa i gruppen bakom Chile men framför Mexiko och nämnda Ecuador.
__________________
Senast redigerad av BarryHero 2018-07-16 kl. 09:21.
Citera
2018-07-16, 09:29
  #12
Medlem
BarryHeros avatar
Vilka tror ni är i riskzonen för att byta landslag?

Branimir Hrgota var det ju snack om ett tag, men jag om jag minns rätt så var han med i en kvalmatch till VM 2014 och är därmed låst till Sverige?

Edit: Tydligen hoppade Hrgota in mot Liechtenstein i kvalet till EM 2016 och är därmed låst till Sverige.

Även Muamer Tankovic talade om att byta till Bosnien. Han var med i en Sverige-trupp 2014 och gjorde debut, men det var bara en träningsmatch och han kan fortfarande byta nationalitet om han känner för det.

Samuel Armenteros funderade på Kuba men är låst till Sverige efter ett 5 minuters inhopp mot Bulgarien i VM-kvalet 2017.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback