Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-15, 01:55
  #1
Medlem
NightWalker1s avatar
har en satabrännare som fungerar bra men när man bränner en skiva eller kopierar data från skivan till datorn så låter den förskräckligt, ungefär som en gräsröjjare.

jag testade den förut i min dator och om jag håller eller duttar lite på slädens lucka medans den skriker så lät det lite mindre.
så det borde ju vara nått med släden som är pajj.

nu kanske det finns massor med olika anledningar till att den låter så här men om någon känner igen detta och vet hur man kan fixa det så vore jag väldigt tacksam om jag kunde få hjälp med det
Citera
2018-07-15, 05:17
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Förslitningsprodukt helt enkelt. Köp en ny istället. Man kan får en bulkad enhet för någon hundralapp.
Citera
2018-07-15, 12:08
  #3
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Förslitningsprodukt helt enkelt. Köp en ny istället. Man kan får en bulkad enhet för någon hundralapp.
nej tack jag vill laga. kan man göra det?
Citera
2018-07-15, 12:15
  #4
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
nej tack jag vill laga. kan man göra det?

Mja, har du kunskap och verktyg och reservdelar samt lite erfarenhet från hårdvara så är det nog inga problem. Men det låter som sagt slitage under släddelen och dessa komponenter som styr släden.
Citera
2018-07-16, 01:59
  #5
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
kopierar data från skivan till datorn så låter den förskräckligt, ungefär som en gräsröjjare.
Normalt sett beror det där på en dåligt centrerad eller snedpressad skiva, kombinerat med höga varvtal, då skakar/skramlar det. Skivans fel, inte spelarens. Ibland går det via programvara sänka varvtalet, sätt den t.ex på 8x hastighet istället för 54x så borde det skramla mindre, men går då givetvis mycket långsammare att läsa/skriva till den också.
Citera
2018-07-16, 15:26
  #6
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Normalt sett beror det där på en dåligt centrerad eller snedpressad skiva, kombinerat med höga varvtal, då skakar/skramlar det. Skivans fel, inte spelarens. Ibland går det via programvara sänka varvtalet, sätt den t.ex på 8x hastighet istället för 54x så borde det skramla mindre, men går då givetvis mycket långsammare att läsa/skriva till den också.
nej, har provat samma skiva med en annan brännare och då låter det inte.
har också provat med flera skivor
Citera
2018-07-19, 00:40
  #7
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
en annan brännare och då låter det inte.
Troligast har det fortfarande med vibrerande skivor att göra, men mekaniken kanske är extra sladdrig i just den där modellen, så om du håller emot orkar den inte skramla.

Kan också vara att den är mer högvarvig än den andra, de värsta gick väl upp till 54x, rätt många till 48x, men fanns även neråt 4x hastighet. Hastigheten kan göra mycket stor skillnad i vibrationer.
Citera
2018-07-22, 13:02
  #8
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Troligast har det fortfarande med vibrerande skivor att göra, men mekaniken kanske är extra sladdrig i just den där modellen, så om du håller emot orkar den inte skramla.

Kan också vara att den är mer högvarvig än den andra, de värsta gick väl upp till 54x, rätt många till 48x, men fanns även neråt 4x hastighet. Hastigheten kan göra mycket stor skillnad i vibrationer.
när jag kopierar från skivan till datorn så går det typ i 10mb/s med båda brännarna så det är ingen hög hastighet.
ok det lät inte högt första tiden med denna brännare, det började efter något år tror jag
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback