Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-02-09, 15:58
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensken77
500 regeln funkar hyffsat bra för det mesta men vill man fånga mer så får investera i någon form av följning.. Jag fotade en hel del förr med teleskop men sålde grejerna då tiden inte fannas men har nu beställt en Skywatcher star adventurer som är en enkel och smidig motorföljning man monterar kameran på så med bra polinställning ska nån minut eller två inte vara några problem och man kan även koppla in en autoguider för mer exakt följning.. En sak är säker, jorden snurrar fort..

Du har inte funderat på Skywatcher AZ-GTI mount istället för star adventurer? Tycker den verkar mer prisvärd (kan dock ha fel).
Citera
2019-02-09, 18:08
  #14
Medlem
svensken77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim-fotografen
Hur mycket förstoring gav det teleskopet (i mm räknat )

Känns som några meter på objektivspråk!
Taget i primärfokus. Det är ett 16 tums teleskop (400mm i diameter) och focal lengh är 1800mm. med en Aps-c sensor i kameran.
__________________
Senast redigerad av svensken77 2019-02-09 kl. 18:17.
Citera
2019-02-09, 18:16
  #15
Medlem
svensken77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengtjerry
Du har inte funderat på Skywatcher AZ-GTI mount istället för star adventurer? Tycker den verkar mer prisvärd (kan dock ha fel).
Jag ville ha ekvatoriell montering...
Sen fick man allt med i astrofotopaketet på Star adventurer såsom wedge, motviktsstång och dovetail osv.
Citera
2019-02-09, 18:22
  #16
Medlem
svensken77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim-fotografen
Hur mycket förstoring gav det teleskopet (i mm räknat )

Känns som några meter på objektivspråk!
Här är en som jag tog med mitt förra teleskop innan jag sålde det: https://astrob.in/4394/0/

Det är 10 exponeringar på 120 sekunder styck..
__________________
Senast redigerad av svensken77 2019-02-09 kl. 18:30.
Citera
2019-02-09, 20:26
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensken77
Jag ville ha ekvatoriell montering...
Sen fick man allt med i astrofotopaketet på Star adventurer såsom wedge, motviktsstång och dovetail osv.
Ok. Men den går även att köra i EQ mode med goto funktion vad jag förstår ( om man byter firmware).
Men adventurern är nog inte så dum den heller.
Citera
2019-02-09, 23:15
  #18
Medlem
svensken77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengtjerry
Ok. Men den går även att köra i EQ mode med goto funktion vad jag förstår ( om man byter firmware).
Men adventurern är nog inte så dum den heller.
Ja det gör det men man måste köpa till en wedge (samma som sitter på star adventurer) eftersom det är en Alt-az montering och även motviktsstång och dovetail om det finns till den vet jag inte. Sen har den ingen polsökare så blir lite krångligt att få till polinställningen om man bara har en kamera med objektiv med sig då man ska göra det via telefonen och teleskoptuben.. Star Adventurer är ämnad för foto med kamera så därför jag vill ha den och goto behöver jag inte, det har jag på mitt 16 tums teleskop.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback