Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-14, 18:13
  #1
Medlem
Någon som äter zyprexa/olanzapin mot svår ångest?
Har läst socialstyrelsen rekommendationer för behandling av gad och förstått att man kan få testa antipsykotiska om man typ testat allt annat... och att det inte är helt ovanligt att behandla ångest/gad med zyprexa, off label.
Någon som har erfarenheter att dela med sig av? Efterfrågar erfarenheter av zyprexa mot just ångest/gad.
Citera
2018-07-14, 18:22
  #2
Medlem
CloserToTheHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisen75
Någon som äter zyprexa/olanzapin mot svår ångest?
Har läst socialstyrelsen rekommendationer för behandling av gad och förstått att man kan få testa antipsykotiska om man typ testat allt annat... och att det inte är helt ovanligt att behandla ångest/gad med zyprexa, off label.
Någon som har erfarenheter att dela med sig av? Efterfrågar erfarenheter av zyprexa mot just ångest/gad.

Det kan kombineras med antidepressiva för att boosta effekten av dessa. Det har läkare sagt till mig iaf. Vanlig biverkning är viktökning.
Citera
2018-07-14, 18:24
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CloserToTheHeart
Det kan kombineras med antidepressiva för att boosta effekten av dessa. Det har läkare sagt till mig iaf. Vanlig biverkning är viktökning.
Min läkare föreslog zyprexa... äter idag ssri så det blir ett tillägg isåfall. Har förstått att viktökning är en vanlig biverkan.
Citera
2018-07-14, 18:47
  #4
Medlem
DR-Drunks avatar
Zyprexa är bra vid ett akut skede men bör bytas mot något annat då man blir så jävla fet. Stesolid är bättre och sedan få någon individuellt utprovad medicin i sprut form. Inget slår en pump med bra psykofarmaka. Trodde bara Zyprexa användes mot röster i skallen och inte ångest...
Citera
2018-07-14, 19:07
  #5
Medlem
MrBabyBoys avatar
Det funkar jättebra mot ångest och för sömnen.
Citera
2018-07-14, 19:08
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBabyBoy
Det funkar jättebra mot ångest och för sömnen.
Äter du det själv?
Vilken dos?
Äter du det just för ångest och sömnen?
Citera
2018-07-14, 19:25
  #7
Medlem
MrBabyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisen75
Äter du det själv?
Vilken dos?
Äter du det just för ångest och sömnen?

Jo det gör jag. 20 mg. Tar det till natten och somnar gott efter nån timme efter intag.
Citera
2018-07-14, 19:29
  #8
Medlem
farfars avatar
Uh, jag har haft fruktansvärd ångest och antagligen lite generaliserad ångest också, skulle ändå inte kunna tänka mig att behandla den med Zyprexa. Kanske för att den ändå inte är så ihållande.. klart om de episoderna varat betydligt längre än vad de är för mig så kanske jag hade tänkt annorlunda.

Men neuroleptika är ändå scary shit.
Citera
2018-07-14, 19:30
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBabyBoy
Jo det gör jag. 20 mg. Tar det till natten och somnar gott efter nån timme efter intag.
Några biverkningar?
Hört att det ska ha snabb effekt mot ångest-tillstånd ( till skillnad mot ssri å dyl )
Citera
2018-07-14, 19:33
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Uh, jag har haft fruktansvärd ångest och antagligen lite generaliserad ångest också, skulle ändå inte kunna tänka mig att behandla den med Zyprexa. Kanske för att den ändå inte är så ihållande.. klart om de episoderna varat betydligt längre än vad de är för mig så kanske jag hade tänkt annorlunda.

Men neuroleptika är ändå scary shit.
Varför scary shit?
Har du ätit neuroleptika?
Citera
2018-07-14, 19:39
  #11
Medlem
farfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisen75
Varför scary shit?
Har du ätit neuroleptika?

Nä, det har jag inte. Extrapyramidala biverkningar. Permanenta såna, dvs går inte över när du slutar medicinera. Muskelryckningar, ofrivilliga rörelser och sådant.

Man tar mycket lägre doser för ångest/gad än om man medicinerar mot bipolära manier eller psykoser, så de biverkningarna kanske är något jag är överdrivet rädd för, men jag tycker mig se att de är vanliga hos personer som tar neuroleptika i doser avsedda för att behandla mani eller psykos.
Citera
2018-07-14, 19:42
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Nä, det har jag inte. Extrapyramidala biverkningar. Permanenta såna, dvs går inte över när du slutar medicinera. Muskelryckningar, ofrivilliga rörelser och sådant.

Man tar mycket lägre doser för ångest/gad än om man medicinerar mot bipolära manier eller psykoser, så de biverkningarna kanske är något jag är överdrivet rädd för, men jag tycker mig se att de är vanliga hos personer som tar neuroleptika i doser avsedda för att behandla mani eller psykos.
Ok, så du menar du har flera personer i din närhet som tar dessa mot psykoser/bipolär och att de får dessa extrapyramudala biverkningarna?
Bara så jag fattar dig rätt...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback