Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-14, 16:52
  #1
Medlem
Silentminds avatar
Hejhej! Jag är förhållandevis ny till mac OS och Apples datorer men har haft min macbook sen i höstas men aldrig riktigt snöat in lika mycket i oprativsystemet som jag gjort under mina år med Windows. Skitsamma, i alla fall så har en ikon till ett av mina installerade program blivit korrupt eller något, den ser ut som dessa korruptia ikoner:

https://i.stack.imgur.com/hhhGQ.png

Har googlat och hittat diverse youtubevideor och bloggar men det har inte hjälpt. Programmet fungerar ju men det är bara irriterande att inte ikonen dyker upp.

Tack på förhand.
Citera
2018-07-15, 11:04
  #2
Medlem
Har du provat det enklaste: Starta om datorn i Säkert Läge?

Starta om datorn från Äpple-menyn. När du hör start-plinget (eller till och med innan) så håller du nere C-tangenten. Datorn står och snurrar en god stund, det kommer så småningom upp en liten text i övre högra hörnet: Säker start. (Jag vet faktiskt inte riktigt när man kan släppa upp C-tangenten, men i alla fall nu.)

När skrivbordet har kommit fram och inget mer händer startar du om datorn på vanligt sätt.

Det här kan hjälpa på en del irriterande småproblem.
Citera
2018-07-15, 12:00
  #3
Medlem
iSvempas avatar
Strulande program

Säker omstart gör man med Shift nertryckt som är en mycket bra och användbar funktion som löst massor av strulproblem man haft genom åren.

Jag har lärt mig att man släpper Shiftangenten när Förloppsindikatorn kommit halvvägs.

Många gånger när man installerat nytt program där ikonen försvinner i dockan betyder att det strulat på vägen.

Avinstallera/radera programmet och ominstallera. Det brukar lösa problemet. Testa.
__________________
Senast redigerad av iSvempa 2018-07-15 kl. 12:13. Anledning: Tillägg.
Citera
2018-07-15, 13:00
  #4
Medlem
Silentminds avatar
Tack, testade felsäkert läge men det hjälpte inte. Det blir nog att ominstallera, jag har gjort det en gång tidigare faktiskt och det fungerade till nästa omstart. Jag börjar tro att problemet ligger hos utvecklaren och inte i macOS. Det som är sjukt irriterande är att jag har sparat presets jag gjort själv då det är en musikproduktionsapp men hela bibiloteket raderas när/om jag avinstallerar så jag får helt enkelt skriva ner vad varje preset har för funktion och vad den innehåller och återskapa dem manuellt sen.
Citera
2018-07-15, 13:31
  #5
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silentmind
Tack, testade felsäkert läge men det hjälpte inte. Det blir nog att ominstallera, jag har gjort det en gång tidigare faktiskt och det fungerade till nästa omstart. Jag börjar tro att problemet ligger hos utvecklaren och inte i macOS. Det som är sjukt irriterande är att jag har sparat presets jag gjort själv då det är en musikproduktionsapp men hela bibiloteket raderas när/om jag avinstallerar så jag får helt enkelt skriva ner vad varje preset har för funktion och vad den innehåller och återskapa dem manuellt sen.

Prova att markera appen i Programmappen, tryck Cmd-i för att få upp inforutan. Markera ikonen för programmet högst upp och tryck på backspace. Kommer den rätta ikonen fram då?
Citera
2018-07-15, 13:56
  #6
Medlem
Silentminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Prova att markera appen i Programmappen, tryck Cmd-i för att få upp inforutan. Markera ikonen för programmet högst upp och tryck på backspace. Kommer den rätta ikonen fram då?
Nix
Citera
2018-07-15, 14:07
  #7
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silentmind
Hejhej! Jag är förhållandevis ny till mac OS och Apples datorer men har haft min macbook sen i höstas men aldrig riktigt snöat in lika mycket i oprativsystemet som jag gjort under mina år med Windows. Skitsamma, i alla fall så har en ikon till ett av mina installerade program blivit korrupt eller något, den ser ut som dessa korruptia ikoner:

https://i.stack.imgur.com/hhhGQ.png

Har googlat och hittat diverse youtubevideor och bloggar men det har inte hjälpt. Programmet fungerar ju men det är bara irriterande att inte ikonen dyker upp.

Tack på förhand.


Sådär blir det för mig ibland också. Finder/innehåll/Visningsalternativ. Minska storleken på ikonerna ett snäpp. Då uppdaterar den alla ikoner, öka till normal igen.
Citera
2018-07-15, 14:17
  #8
Medlem
Silentminds avatar
Tack, ska spara tråden i bokmärken så jag är redo om det händer igen men avinstallerade appen och laddade hem den igen och nu är allt som det ska, lite omständigt men men.
Citera
2018-07-15, 14:42
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSvempa
Säker omstart gör man med Shift nertryckt som är en mycket bra och användbar funktion som löst massor av strulproblem man haft genom åren.

Jag har lärt mig att man släpper Shiftangenten när Förloppsindikatorn kommit halvvägs.

Ja, det är klart att det ska vara shift-tangenten! Vet inte vad jag tänkte på.

Hoppas det löser sig för trickydick. Nu fick vi ju i alla fall flera alternativ vi kan testa, de flesta andra var nya för mig.
Citera
2018-07-15, 14:45
  #10
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silentmind
Tack, ska spara tråden i bokmärken så jag är redo om det händer igen men avinstallerade appen och laddade hem den igen och nu är allt som det ska, lite omständigt men men.

Skönt att det löste sig. Jag vill passa på att ge dig ett tips som gjort folk vansinniga (Även mig) när dom haft strul med program trots att dom raderat dem från programmappen.

Raderade program finns fortfarande kvar på datorn nämligen i biblioteket.

i Finder-Gå- scrolla ner till Huset. Tryck ner Alt-tangenten och välj Biblioteket. Öppna Application Support Mappen och leta efter mappen med namnet på ditt program som du lägger i papperskorgen och tömmer. Nu är din dator tömd på allt som har med ditt program att göra så vida du redan raderat programmet från programmappen.. Nu kan du ladda ner programmet igen och testa om det funkar som det skall. Det borde göra det.
Citera
2018-07-15, 15:50
  #11
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silentmind
Tack, ska spara tråden i bokmärken så jag är redo om det händer igen men avinstallerade appen och laddade hem den igen och nu är allt som det ska, lite omständigt men men.

Nu kan du ta fram info-rutan, markera ikonen och kopiera den. Sen kan du klistra in den i en textfil eller liknande, skulle problemet uppstå igen så kan du klistra tillbaka den över den felaktiga ikonen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback