Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-14, 16:40
  #1
Medlem
Har enskild firma som konsult inom bygg och anläggning och det går bra. Kommer att hamna på runt 1 milj i omsättning första året vilket jag själv inte trodde på när jag startade i februari 2018. Så min fråga är. När ska jag skifta om till AB. Bör jag göra det före 31/12 2018 eller spelar det inte någon roll när under 2018. Har läst på men inte riktigt fått svar på denna fråga. Det många rekommenderar är att hamnar man över typ 500´-600´ i omsättning bör man ändra till AB rent ekonomiskt. Eller vad tycker ni som skiftat över till AB just på grund av detta. Eller ska jag stanna kvar med EF?
Citera
2018-07-14, 17:19
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skidoosummit800
Har enskild firma som konsult inom bygg och anläggning och det går bra. Kommer att hamna på runt 1 milj i omsättning första året vilket jag själv inte trodde på när jag startade i februari 2018. Så min fråga är. När ska jag skifta om till AB. Bör jag göra det före 31/12 2018 eller spelar det inte någon roll när under 2018. Har läst på men inte riktigt fått svar på denna fråga. Det många rekommenderar är att hamnar man över typ 500´-600´ i omsättning bör man ändra till AB rent ekonomiskt. Eller vad tycker ni som skiftat över till AB just på grund av detta. Eller ska jag stanna kvar med EF?

När det sker är relativt egalt. Eftersom det är ett nytt bolag så gäller nya avtal, både med leverantörer och kunder, därför se till att göra det innan så mycket nytt i den vägen måste skrivas.

Lättare att se företagets ekonomiska status löpande i ett AB, ingen koppling till din privata ekonomi.
För ett AB går det att ha brutet räkenskaps år, detta anbefalles!
Citera
2018-07-15, 01:12
  #3
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skidoosummit800
Har enskild firma som konsult inom bygg och anläggning och det går bra. Kommer att hamna på runt 1 milj i omsättning första året vilket jag själv inte trodde på när jag startade i februari 2018. Så min fråga är. När ska jag skifta om till AB. Bör jag göra det före 31/12 2018 eller spelar det inte någon roll när under 2018. Har läst på men inte riktigt fått svar på denna fråga. Det många rekommenderar är att hamnar man över typ 500´-600´ i omsättning bör man ändra till AB rent ekonomiskt. Eller vad tycker ni som skiftat över till AB just på grund av detta. Eller ska jag stanna kvar med EF?

Nä, rent juridiskt/ekonomiskt kommer det inte spela ngn roll då du ändå inte kan omvandla en EF till ett AB direkt, utan måste starta ett nytt AB och då sluta nya avtal med leverantörer, fixa ny skattsedel osv osv.

Vad gäller omsättningen, hur menar du med den rekommendationen? Ett AB skyddar dig ju från att bli personligt ansvarig för bolagets skulder, vilket ofta är det bästa oavsett omsättningsnivå. Undantaget om bolaget är så litet att man inte vill låsa det AK som krävs.

Så det bästa vore väl att starta ett AB och bara fortsätta med det.
Citera
2018-07-15, 14:59
  #4
Medlem
Betongbarns avatar
Finns bra info på SKV

https://www.skatteverket.se/foretago...800085368.html
Citera
2018-07-19, 08:49
  #5
Medlem
Tack för svaren. Jag har läst på lite mera om detta och pratat med några som ändrat från EF till AB och alla rekommenderar det. Kommer nog mest troligt starta ett AB parallellt och skifta över när allt är klart. Vad blir den största skillnaden bokföringsmässigt och rent allmänt? Jag är bara mig själv nu och har väldigt låga omkostnader. Använder idag Bokio och det funkar bra.
Citera
2018-07-19, 08:55
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skidoosummit800
Tack för svaren. Jag har läst på lite mera om detta och pratat med några som ändrat från EF till AB och alla rekommenderar det. Kommer nog mest troligt starta ett AB parallellt och skifta över när allt är klart. Vad blir den största skillnaden bokföringsmässigt och rent allmänt? Jag är bara mig själv nu och har väldigt låga omkostnader. Använder idag Bokio och det funkar bra.
Bokföring fungerar på samma sätt. Den första skillnaden som märks är nog att du som ägare kan ta ut lön, detta då efter avdrag för källskatt som vanligt. När verksamhetsåret är slut skall bokslut skickas till Bolagsverket. Föreslår att du överlåter till en redovisningskonsult att göra bokslut samt det som hör till, bolagsstämma mm.
Citera
2018-07-19, 13:32
  #7
Medlem
Ja, den största skillnaden är som sagt att du tar ut lön öven som ägare istället för att skatta hela vinsten som lön. Du kan nu spara pengar i bolaget och bara betala skatt på vinsten och du kan sedan dela ut pengar från vinsten upp till ett visst belopp. Ett tips är att se till att starta ditt AB i god tid innan årsskiftet så att du får utdelningsutrymmet från 2018(bolaget måste vara registrerat och klart senast sista december, men det kan ta mer än en månad att få allt klart, speciellt inför årsskiftet då bolagsverket har extra mycket att göra).
I övrigt skiljer det en hel del när det gäller bokslutet och du behöver skicka in en årsredovisning.

Sedan finns det en hel del fördelar med AB. Du kan göra avdrag för många fler saker som du som anställd i bolaget kan utnyttja. Några exempel är friskvård, enklare förtäring m.m.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback