Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-14, 14:29
  #1
Medlem
Jag har en bekant som jag stör mig på som fan. Jag tycker att när man är i vår ålder (40+) så borde man ha kommit längre i sin smakutveckling. Men han är som ett jävla litet barn, allt måste innehålla socker, han blir nästan sur när jag säger åt mitt barn att hon inte får ära mer godis, han ger sitt barn godis varje dag. Jag är raka motsatsen, jag vill ha kött och väldigt begränsat med sött/stärkelse. Han grimaserar och grinar illa om det inte är söt mat, konstigt nog är han väldigt välutbildad vilket jag tycker är lite konstigt. Intellektuella brukar faktiskt vara duktiga på att pröva på andra maträtter. Tyvärr är jag inte polare med honom så jag känner inte riktigt att jag kan trycka dit honom.

Vad tycker ni? Är det inte väldigt efterblivet att vara över 40 och bara vilja ha sötsaker? Eller är det jag som stör mig på något som jag inte borde störa mig på? 😁
Citera
2018-07-14, 14:32
  #2
Medlem
BigFatCones avatar
Är man över typ 15 så är det klart misstänksamt att bara gilla en slags smak.
Citera
2018-07-14, 14:33
  #3
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
Vad tycker ni? Är det inte väldigt efterblivet att vara över 40 och bara vilja ha sötsaker? Eller är det jag som stör mig på något som jag inte borde störa mig på? 😁

Lite av varje skulle säga, men med övervikt åt det senare. Vad spelar det dig för roll vad han äter? Hans förlust ju. Som att bara gilla tre låtar eller fyra avsnitt av ett tv-program, och tycka att allt annat är dåligt. Fy vilken eländig tillvaro. Stör dig inte på honom, tyck synd om honom
Citera
2018-07-14, 14:34
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
Jag har en bekant som jag stör mig på som fan. Jag tycker att när man är i vår ålder (40+) så borde man ha kommit längre i sin smakutveckling. Men han är som ett jävla litet barn, allt måste innehålla socker, han blir nästan sur när jag säger åt mitt barn att hon inte får ära mer godis, han ger sitt barn godis varje dag. Jag är raka motsatsen, jag vill ha kött och väldigt begränsat med sött/stärkelse. Han grimaserar och grinar illa om det inte är söt mat, konstigt nog är han väldigt välutbildad vilket jag tycker är lite konstigt. Intellektuella brukar faktiskt vara duktiga på att pröva på andra maträtter. Tyvärr är jag inte polare med honom så jag känner inte riktigt att jag kan trycka dit honom.

Vad tycker ni? Är det inte väldigt efterblivet att vara över 40 och bara vilja ha sötsaker? Eller är det jag som stör mig på något som jag inte borde störa mig på? 😁
Hjärnan behöver socker för att fungera.
Citera
2018-07-14, 14:34
  #5
Medlem
Couplets avatar
Tror du skulle må bättre om du höll dig lite mer till sköt dig själv och skit i andra.

Olika människor har olika smakpreferenser, det är inget underligt. Jag har ett barn som har 3 gånger så många smaklökar som du och jag, vilket innebär en extrem smakkonservatism, till exempel.
Citera
2018-07-14, 14:36
  #6
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Hjärnan behöver socker för att fungera.
Ja, hjärnan gillar kolhydrater, absolut. Men allt måste ju inte smaka direkt sött för att man ska få i sig sina carbs för dagen.
Citera
2018-07-14, 14:44
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Ja, hjärnan gillar kolhydrater, absolut. Men allt måste ju inte smaka direkt sött för att man ska få i sig sina carbs för dagen.
Jag är ingen forskare men jag tror att kolhydrater ligger bakom mycket av våra sjukdomar. Om man slutar äta kolhydrater så mår man betydligt bättre.
Citera
2018-07-14, 14:45
  #8
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
Jag har en bekant som jag stör mig på som fan. Jag tycker att när man är i vår ålder (40+) så borde man ha kommit längre i sin smakutveckling. Men han är som ett jävla litet barn, allt måste innehålla socker, han blir nästan sur när jag säger åt mitt barn att hon inte får ära mer godis, han ger sitt barn godis varje dag. Jag är raka motsatsen, jag vill ha kött och väldigt begränsat med sött/stärkelse. Han grimaserar och grinar illa om det inte är söt mat, konstigt nog är han väldigt välutbildad vilket jag tycker är lite konstigt. Intellektuella brukar faktiskt vara duktiga på att pröva på andra maträtter. Tyvärr är jag inte polare med honom så jag känner inte riktigt att jag kan trycka dit honom.

Vad tycker ni? Är det inte väldigt efterblivet att vara över 40 och bara vilja ha sötsaker? Eller är det jag som stör mig på något som jag inte borde störa mig på? 😁

Han kanske är beroende? Socker är beroendeframkallande. Sen hur moget det är som 40+ att ha åsikter om vad andra gillar för mat...
Citera
2018-07-14, 14:46
  #9
Medlem
Denoms avatar
Måste det vara socker eller vad händer om du bjuder på något som sötats med andra sötningsmedel?
Citera
2018-07-14, 14:46
  #10
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Jag är ingen forskare men jag tror att kolhydrater ligger bakom mycket av våra sjukdomar. Om man slutar äta kolhydrater så mår man betydligt bättre.
Jag är inte heller någon forskare men eftersom vi har ätit kolhydrater i säkerligen över 100 000 år, så handlar det nog snarare om överkonsumtion än något annat.
Citera
2018-07-14, 14:56
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Måste det vara socker eller vad händer om du bjuder på något som sötats med andra sötningsmedel?


Har testat att frågat om han vill ha något med tex aspartam men då blir han oxå så där löjligt irriterad ”nä fy fan vad vidrigt”.

Men kan hålla med flera att jag borde inte störa mig.... men fan svårt att låta bli
Citera
2018-07-14, 14:56
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag är inte heller någon forskare men eftersom vi har ätit kolhydrater i säkerligen över 100 000 år, så handlar det nog snarare om överkonsumtion än något annat.
Mitt inlägg var lite tafsigt skrivet, men jag är övertygad om att tex diabetes skulle vara en mycket sällsynt sjukdom om vi slutade äta kolhydrater.
Skippa pasta, potatis, ris och bröd. Kött vet jag inte men köttproduktionen av i dag är förkastlig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback