Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-14, 14:03
  #1
Medlem
”Visselblåsaren” heter den nya pjäsen med undertiteln ”Vagina Dentata” – den betandade vaginan. Ensam på scen står Rasmus Dahlstedt och gör själv alla roller utifrån ett manus av satirikern Jens Ganman, känd bland annat för sina humoristiska pajdiagram. I centrum för handlingen står Wikileaks-grundaren Julian Assange och hans ödesmättade besök i Sverige.

– Det är väl inte otroligt att det här kommer att gå till historien som den största rättsskandalen någonsin. En sådant stoff tar man sig ju gärna an, säger Dahlstedt.....

”Visselblåsaren” har premiär den 30 augusti på Teaterstudio Lederman i Stockholm, och finansieras helt utan bidrag.

På pjäsens hemsida marknadsförs den som ”ett enda långt rött kort (förlåt: rosa) mot det svenska kulturetablissemanget”. Den som har följt Rasmus Dahlstedts karriär märker ett mönster. Ända sedan han gick på Scenskolan i Göteborg har han profilerat sig som ”etablissemangskritisk”.

https://nyheteridag.se/jag-tvingas-b...d-jens-ganman/

Rasmus är sedan tidigare känd för bl.a. Svenska Narrativ "Söders hjältar".

https://www.youtube.com/watch?v=CKoovSrVN4s

Någon som tänkt se pjäsen "Visselblåsaren"?
Citera
2018-07-14, 14:26
  #2
Medlem
Europes avatar
Helt klart intressant. Jag ska vänta och se lite på vad reaktionerna blir. I första hand tänker jag på redogörelser på Flashback och andra sociala medier, men ibland kan även dåliga recensioner i svensk ljugmedia skvallra om både att det är sevärt och varför det är sevärt (då recensioner på många kultursidor jag har läst, speciellt DN:s när jag brukade läsa dem för 15-20 år sedan, är ofta ideologiska recensioner och inte estetiska sådana), så vi får se. Jag brukar undvika de svenska teatrarna generellt och enmansföreställningar i synnerhet, men just därför kan de ju vara roligt att faktiskt någon gång gå på sådant, om man misstänker att det inte är samma skit som vanligt.
Citera
2018-07-14, 14:31
  #3
Medlem
Brukar inte gå på teater överhuvudtaget själv, men gillar Ganman starkt, så det kan nog vara något!
Citera
2018-09-06, 22:46
  #4
Medlem
Roffedyngiss avatar
Såg den ikväll. Skarp satir som visste var den träffade. Ni vet den där sköna känslan när man får skratta åt skämt som man vet att korkade människor inte hajar...

Trevligt häng med huvudpersonen efteråt också.
Citera
2018-10-07, 16:53
  #5
Medlem
ArgBlattePostars avatar
Har inte sett den, men det glädjer mig att sånt här görs. Teatervärlden är ännu ett slagfält i kulturkriget där vänstern utövat alldeles för mycket dominans. Det är viktigt att dissidenter också får erbjuda underhållning.

Får hoppas att dom laddar upp den på Rasmus youtubekanal 'Svenska Narrativ'.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback