Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-14, 12:57
  #1
Medlem
Börjat lära mig Adobe Premiere (cc 12)

Och något jag går och funderar på rätt mycket är video transitions mellan scener/clip.

Det gäller HUR man ska utföra transitions, jag menar inte direkt dessa VLOG på youtube/instagram utan mer professionell film.

Gör man ibland transitions UTAN några effekter (dissolve/cross etc) och bara låter klippen rulla in i varandra?

Vad finns där för knep.

Tack.
Citera
2018-07-14, 13:32
  #2
Medlem
BigFatCones avatar
Transitions och segues brukar i alla fall jag använda när det är dags för en ny scen men inte när jag klipper mellan olika bilder i samma scen. Grejen ju att film är konst och då finns det egentligen inga rätt eller fel. Testa dig fram. Ibland fungerar det skitbra med en transition i samma scen, ibland ser det bara dumt ut. Det är ju bara att slänga in en och ta bort den om det inte fungerar. Digitalredigering är the shit.
Citera
2018-07-26, 10:13
  #3
Medlem
MortalDiseases avatar
Du kan göra clean cuts men tänk att vid en konversation mellan 2 människor så ska du inte klippa bild exakt samtidigt som ljud, alltså när A pratar med B, så filmar du A som frågar något till B, B svarar och hinner säga några ord innan du klipper och filmar B, detta simulerar att tittaren vrider på sitt huvud och kollar på en riktig konversation.
Citera
2018-07-27, 02:21
  #4
Medlem
Tack för era svar.
Ja det är verkligen en konst och jag har nog hittat min gamla passion igen för video efter jag lagt allt annat skit som bara kostar mig livet på hyllan för gott.

Håller på att lära mig Premiere Pro, filmer allt själv, just nu med en mobilkamera innan jag har råd med en DSLR. Men med lite fantasi och jobb i premiere ska jag fan inte klaga man kan fan få det att se sevärt ut med äldre mobilkamera också. kanske fungerade min ide rätt med det gamla kamera utseendet också.

Fun shit indeed.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback