Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-14, 10:29
  #1
Medlem
Hej.
Jag letar efter något telefon laddnings system med solceller som går bra att ta med sig i skogen, men jag vill ha det så modulärt som möjligt, så jag kan uppgradera enskilda delar istället för att byta hela systemet.

Helst skulle jag vilja ha någonting i den här stilen:
Solcell —> ev. kontroll elektronik —> powerpack
(varje sektion kan bytas ut)
(Helst en hopfällbar solcell)

Så jag kan byta powerpack när den är fulladdad, och jag kan köpa större powerpacks allt eftersom dom uppfinns.
Och om en mycket effektivare/större solcell uppfinns så kan jag byta ut/lägga till den också.

Jag vill alltså helst inte ha en solcell med inbyggt batteri (om det är möjligt?), mer än vad som krävs för en jämn el överföring.

Vad jag undrar:
* Har någon av er hört någonting om ett liknande system? (& vart kan jag hitta det?).
* Finns det någonting jag har missat/behöver tänka på, när jag sätter ihop ett sådant här system?
* Annat?

Tack så mycket.
Citera
2018-07-14, 15:33
  #2
Medlem
Raggarspinns avatar
Finns många alternativ men jag tänker att du söker en portabel solpanel som kan ladda upp mobiltelefoner och powerpacks.
Hittade en solpanel med USB-utgång som kan ladda mobiltelefoner, powerbanks med mera. Lämnar 11watt vid optimala förhållanden.
https://sunwind.se/product/show/?id=...ni-med-USB-11W
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback