Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-07-26, 01:43
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Vi har stenålder, bronsåldern osv.
Men om typ 500 år vad tror ni nuvarande ålder kommer kallas?

Plaståldern? Oljeåldern? Material/ämne vi använder som vi inte klarat oss utan. Men samtidigt varför inte elektricitetåldern? Är inte egentligen det mest avgörande och kommer alltid och framöver vara det?

Plast/olja kommer vi ersätta troligen om 100 år. Men elen är ganska avgörande.

Eller vad tror ni vår ålder kommer kallas om typ 500 år? om vi finns kvar :-)

Det är inte uppenbart för mig vad du menar med din fråga. Pratar vi geologisk skala, klimatisk skala, biologisk skala eller mänsklig skala.

Geologiskt befinner vi oss 'fortfarande' i Quaternary.

Klimatiskt befinner vi oss dock i Holocene, dvs epoken efter senaste is-åldern.

Den biologiska skalan är i stort den samma som epoken ..även om jag antar att man kan argumentera om saken. Det finns förslag att skapa en ny epok: anthropocene som i stort sett är den epok som startar i och med explosionen av människor efter istiden.

Om du menar det senare så befinner vi oss i "the anthropocene".

Om du vill dela upp den period vi har haft skriftspråk, ungefärligen de senaste 4000 åren, så befinner vi oss nu i det som kallas modernismen. Det går att göra ytterligare uppdelningar, som man skivar en falukorv ungefär, men vi befinner oss alla i den moderna eran.

The Anthropocene startar som jag sa ovan ungefärligen med explosionen av människor någonstans de senaste 10000 till 2000 åren, oklart var noll punkten är.

Men skriftspråkets start är ganska klart definierat som ungefärligen 3500 till 3000 år före Kristus. Där någonstans skapades den första kilskriften i Mesopotamien.

...

Så tidsålder är svårt att definiera. Det beror på vilken skala du har som referens. Så vilken är din skala för referens?
Citera
2018-07-27, 13:23
  #26
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Det är inte uppenbart för mig vad du menar med din fråga. Pratar vi geologisk skala, klimatisk skala, biologisk skala eller mänsklig skala.

Geologiskt befinner vi oss 'fortfarande' i Quaternary.

Klimatiskt befinner vi oss dock i Holocene, dvs epoken efter senaste is-åldern.

Den biologiska skalan är i stort den samma som epoken ..även om jag antar att man kan argumentera om saken. Det finns förslag att skapa en ny epok: anthropocene som i stort sett är den epok som startar i och med explosionen av människor efter istiden.

Om du menar det senare så befinner vi oss i "the anthropocene".

Om du vill dela upp den period vi har haft skriftspråk, ungefärligen de senaste 4000 åren, så befinner vi oss nu i det som kallas modernismen. Det går att göra ytterligare uppdelningar, som man skivar en falukorv ungefär, men vi befinner oss alla i den moderna eran.

The Anthropocene startar som jag sa ovan ungefärligen med explosionen av människor någonstans de senaste 10000 till 2000 åren, oklart var noll punkten är.

Men skriftspråkets start är ganska klart definierat som ungefärligen 3500 till 3000 år före Kristus. Där någonstans skapades den första kilskriften i Mesopotamien.

...

Så tidsålder är svårt att definiera. Det beror på vilken skala du har som referens. Så vilken är din skala för referens?

Tyckte jag var så tydlig jag kunde, jag pratade om sten/brons ålder som exempel.
Citera
2018-07-28, 05:39
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Tyckte jag var så tydlig jag kunde, jag pratade om sten/brons ålder som exempel.

jaha.
Citera
2018-07-29, 13:18
  #28
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Vi har stenålder, bronsåldern osv.
Men om typ 500 år vad tror ni nuvarande ålder kommer kallas?

Plaståldern? Oljeåldern? Material/ämne vi använder som vi inte klarat oss utan. Men samtidigt varför inte elektricitetåldern? Är inte egentligen det mest avgörande och kommer alltid och framöver vara det?

Plast/olja kommer vi ersätta troligen om 100 år. Men elen är ganska avgörande.

Eller vad tror ni vår ålder kommer kallas om typ 500 år? om vi finns kvar :-)
En central sak med dessa "tidsåldrar" är ju att det är den Västerländska civilisationen som bestämt det.

Det är en ganska så ny, modern idé, med stenålder, bronsålder, järnålder - och sen alla de massor av olika smååldrar ...


Vad är det som säger att den västerländska civilisationen ska fortsätta härska över historien?

Kina kan mycket väl få för sig att börja skriva historia.

---

Den enda globala paradigmskapande saken vi alla har att rätta oss efter, det är ju "Digitaliseringen."

Dvs vi lever inte i "informationsåldern," inte i "dataåldern." utan vi lever i "Digitaliseringsåldern.
En uppbyggnadsfas, inte en komplett fas alltså.
Citera
2018-07-31, 14:30
  #29
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
En central sak med dessa "tidsåldrar" är ju att det är den Västerländska civilisationen som bestämt det.

Det är en ganska så ny, modern idé, med stenålder, bronsålder, järnålder - och sen alla de massor av olika smååldrar ...


Vad är det som säger att den västerländska civilisationen ska fortsätta härska över historien?

Kina kan mycket väl få för sig att börja skriva historia.

---

Den enda globala paradigmskapande saken vi alla har att rätta oss efter, det är ju "Digitaliseringen."

Dvs vi lever inte i "informationsåldern," inte i "dataåldern." utan vi lever i "Digitaliseringsåldern.
En uppbyggnadsfas, inte en komplett fas alltså.

Javisst jag håller med och även med "digital" åldern osv. Men hittills har vi sorterat lite åldrar/mänsklig utveckling med något material som blev uppfunnet och/eller använt i stora delar. Och då fungerar ju typ digitalåldern lite ex. dark age/medeltiden osv och då för mig något som möjligen går lite djupare eller separerar en större "ålder".

Kiselåldern kanske?
Citera
2018-08-02, 00:16
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
En central sak med dessa "tidsåldrar" är ju att det är den Västerländska civilisationen som bestämt det.

Det är en ganska så ny, modern idé, med stenålder, bronsålder, järnålder - och sen alla de massor av olika smååldrar ...

Ja du kan säga att uppdelningen är slumpmässig .. men den är inte det.

Du kan inte jämföra det med ett gift par som firar guldbröllop låt säga. Sten-, brons- och järnålder betyder verkligen det som namnen säger.

De är inte slumpmässiga och skulle fått liknande uppdelning (rimligen) under vilken annan någorlunda avancerad navelskådande civilisation som helst. Därför att "åldrarna" är ungefärligen destillerbara till sin egentliga essens.

Stenålder var den tiden som grovt sett (arkeologiskt) saknar metallurgi. Bronsåldern introducerade metallurgi och legeringar mellan koppar och tenn. Järnåldern var en avancerad utökning (revolution) av metallurgin så att Järn blev användbart.

De är alla signifikanta systemskiften och klart möjliga att datera arkeologiskt.

Citat:
Vad är det som säger att den västerländska civilisationen ska fortsätta härska över historien?

Kina kan mycket väl få för sig att börja skriva historia.

Visst, men det är inte sannolikt att de kommer omdefiniera sten-, brons- och järnåldern.

Citat:
Den enda globala paradigmskapande saken vi alla har att rätta oss efter, det är ju "Digitaliseringen."

Dvs vi lever inte i "informationsåldern," inte i "dataåldern." utan vi lever i "Digitaliseringsåldern.
En uppbyggnadsfas, inte en komplett fas alltså.

Här håller jag med dig men jag är inte säker om namnet ska vara "informationsålder" eller "digitaliseringsålder". Personligen föredrar jag namnet "informationsålder" eftersom digitalisering är meningslöst om det inte överför information.

Pro
Citera
2018-08-24, 19:58
  #31
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
När jag gick i skolan på 90talet så stod det i skolboken att vi levde i "informationsåldern".

Även om det kanske inte är den materialistiska ålder jag tänkte mig så duger den :-) Men det kan inte vara 90 eller tidigt 90-tal utan mellan och senare antar jag :-) haha
Citera
2018-08-26, 16:05
  #32
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Ja du kan säga att uppdelningen är slumpmässig .. men den är inte det.

Du kan inte jämföra det med ett gift par som firar guldbröllop låt säga. Sten-, brons- och järnålder betyder verkligen det som namnen säger.

De är inte slumpmässiga och skulle fått liknande uppdelning (rimligen) under vilken annan någorlunda avancerad navelskådande civilisation som helst. Därför att "åldrarna" är ungefärligen destillerbara till sin egentliga essens.

Stenålder var den tiden som grovt sett (arkeologiskt) saknar metallurgi. Bronsåldern introducerade metallurgi och legeringar mellan koppar och tenn. Järnåldern var en avancerad utökning (revolution) av metallurgin så att Järn blev användbart.

De är alla signifikanta systemskiften och klart möjliga att datera arkeologiskt.



Visst, men det är inte sannolikt att de kommer omdefiniera sten-, brons- och järnåldern.



Här håller jag med dig men jag är inte säker om namnet ska vara "informationsålder" eller "digitaliseringsålder". Personligen föredrar jag namnet "informationsålder" eftersom digitalisering är meningslöst om det inte överför information.

Pro
Jag har heller inte påstått att kineserna skulle "omdefiniera" Sten- och Bronsåldern.

Det fanns sten- och bronsålder även i Östasien.

Utan det är de andra tidsåldrarna jag menar.
De som är baserade på den Europeiska utvecklingen.

Det är tex totalt felaktigt att använda Medeltid för kinesiska förhållanden.
För under den europeiska medeltiden upplevde Kina en väldigt stark utvecklingsperiod.
Som varade ända tills den europeiska medeltiden tog slut (slutet av 1400-talet).

Och då tog Europas utforskningsperiod vid.
Från och med 1500-talet började Europa utforska och kartlägga världen, medans Kina gjorde det EN enda gång och isolerade sig sen för att istället stagnera.


Dvs Kina började för 2000 år sedan, och upplevde hela 1500 år av framsteg och utveckling.
Europa började för 500 år sedan.

---

Före år noll, de Antika högkulturernas tidsera.
Det är något som blivit den kulturella Pelare som den västerländska kulturen vilar på.
Men inte så för Kina och Indien.
De har också en motsvarande klassisk period, som betyder mycket för dem.
Men Grekland och Romarriket betyder Inget Alls för Kina och Indien.


---

Och de Amerikanska, för-Colombianska högkulturerna.

Den nuvarande amerikanska populationen saknar nästintill helt en motsvarande anknytning till sin egen klassiska identitetsskapande tidsålder.
De vet mest bara Att Inkariket, Mayariket, Aztekerna osv har funnits.
Men det är bara de särskilt insatta arkeologerna och historikerna som verkligen känner till något om det intellektuella tankegodset.

De amerikanska skolorna lär inte ut sådant.
De lär bara ut västerländsk kulturhistoria.
Men - precis som med Kina och Indien, så Betyder ju den klassiska grekiska och romerska kulturhistorien absolut inget för de amerikanska urinvånarna.



---

Det vi gör just nu, det är att vi Digitaliserar all tillgänglig information som finns.

Men sen vad vi kommer att Använda den till, hur och vem, det är en fråga för framtiden.
Jämför med Snorre Sturlasson, som Skrev ner de gamla isländska sagorna ...
Citera
2018-08-26, 16:50
  #33
Medlem
Det som sker från och med den industriella revolutionen, fram till dagen vi konstruerar ett AI-system som är intelligent nog att vara bortom vår kontroll, tror jag kommer kallas den "pre-singulära eran".
Citera
2018-08-31, 20:52
  #34
Medlem
QkNNs avatar
låter rimligt, plast åldern.

fy fan vad bögigt.
Citera
2018-08-31, 21:29
  #35
Medlem
Detevigaavigas avatar
<Helvetet och korridoren som brann
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback