Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-14, 17:30
  #25
Medlem
Grinchen00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Delar man ip med andra mullvadanvädare?

Isf är det väl bara gå på fingerprint. Man kollar fingerprint på mejlet som skickades och jämför det med någon av de 100 mullvadanvändare.

Ja, normalt delar ni ett externt IP ut på internet.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med ”fingerprint” men hur skall mullvad kunna hjälpa polisen med mailanalys? Mullvad har inte tillgång till någon data eller mail från användarna mer än vad de angav när de regade sig som kunder. (T.ex. Namn, betalkort m.m.)
Däremot är du ju självklart rökt om du ägnar dig åt sprida kriminellt skit från samma mailbox som du angav när du registrerade dig hos Mullvad.
Citera
2018-07-14, 17:54
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grinchen00
Ja, normalt delar ni ett externt IP ut på internet.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med ”fingerprint” men hur skall mullvad kunna hjälpa polisen med mailanalys? Mullvad har inte tillgång till någon data eller mail från användarna mer än vad de angav när de regade sig som kunder. (T.ex. Namn, betalkort m.m.)
Däremot är du ju självklart rökt om du ägnar dig åt sprida kriminellt skit från samma mailbox som du angav när du registrerade dig hos Mullvad.


Mullvad lär väl ha ditt riktiga ip när du registrerar?
Citera
2018-07-14, 18:02
  #27
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Delar man ip med andra mullvadanvädare?

Isf är det väl bara gå på fingerprint. Man kollar fingerprint på mejlet som skickades och jämför det med någon av de 100 mullvadanvändare.

Fingerprint? Nu kräks du ju bara ur dig termer du har hört som du tycker låter tuffa. Om du skickar ett mail (av alla konstigheter du kan vilja göra) så får du ju givetvis se till att göra det på ett sätt som skiljer sig från ditt normala mail-användande. Nej, om du loggar in på ditt GMail-konto via Mullvad, och skickar "Nu kommer den republikanska revolutionen, din förtryckare, förebered dig på giljotinen! /Andreashansson8" till cg@slottet.se så ja, då lär ju inte det faktum att bitarna färdades någon bråkdel av biten i en krypterad VPN-tunnel göra varken till eller från. Om du däremot använder mjukvara som lämnar få kännetecken i mailet (eller för all del, skickar mailet manuellt m.h.a. telnet eller liknande verktyg) så blir det bökigare att spåra.
Mullvad kommer knappast att ha någon logg över att du i just ögonblicket mailet skickades pratade SMTP. De kommer bara veta "användaren var uppkopplad," och möjligen ungefärlig trafikmängd (men jag tvivlar på det senare). På samma sätt finns det inga loggar över att du gjort några specifika anrop till en viss webbserver (om du inte sparar på dem själv, eller användare en webbläsare som hjälpsamt sparar sådan data åt (mot) dig). Inte heller lär din ISP hålla reda på att du använt en VPN-tunnel.
Citera
2018-07-14, 18:15
  #28
Medlem
Grinchen00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Mullvad lär väl ha ditt riktiga ip när du registrerar?
Ja, självklart vet de temporärt vilket IP jag råkade ha när jag regisserade mig. Precis som de temporärt känner till min IP varje gång jag kopplar upp mig mot en av deras VPN servrar.
Men som jag skrivit tidigare, min IP från t.ex. Telia är helt ointressant eftersom det inte går att koppla ihop exakt ”min” IP med något som sker på internet via VPN serverns externa IP.
Citera
2018-07-14, 18:49
  #29
Medlem
MP-44s avatar
Först är inte David från Mullvad, utan från OVPN. Och frågan han svarade på var angående en fast IPV4 address. Alltså inte en som du delar med andra. Och nej, sparar inte leverantören så finns det INGA loggar som kan binda dig till något även om du så sköt palme.

Varför startar sådana här amatörer trådar och påstår saker dem inte vet något om?
Citera
2018-07-14, 19:31
  #30
Medlem
Nästan så jag är sugen på testa. Ny dator,webrtc, av med java, och sen se vad som händer.

Hur kommer det sig att man kan spåra toranvändare då?
Citera
2018-07-15, 01:33
  #31
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Hur kommer det sig att man kan spåra toranvändare då?
Största skälet till att en användare av Tor inte är anonym finner du i stolen framför datorn.

Annars är det sårbarheter i webbläsaren som gör det möjligt. Går att motverka genom att använda Whonix.
Citera
2018-07-22, 18:36
  #32
Medlem
MrKleins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Delar man ip med andra mullvadanvädare?

Isf är det väl bara gå på fingerprint. Man kollar fingerprint på mejlet som skickades och jämför det med någon av de 100 mullvadanvändare.
Hahahaha jag får inte luft

Får jag fråga vad en fingerprint är för något?
Citera
2018-07-22, 22:59
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKlein
Hahahaha jag får inte luft

Får jag fråga vad en fingerprint är för något?

Ok skratta du.

Fingerprint är hur din data ser ut.

https://amiunique.org/fp där kan du kolla hur unik du är.
Citera
2018-07-23, 01:49
  #34
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Ok skratta du.

Fingerprint är hur din data ser ut.

https://amiunique.org/fp där kan du kolla hur unik du är.
Neger snälla, tror du Mullvad eller annan seriös VPN lagrar ditt fingeravtryck? Vad ska polisen jämföra med har du tänkt?`
Citera
2018-07-23, 02:26
  #35
Medlem
jattelokas avatar
Vet inte riktigt om jag förstår den här tråden rätt faktiskt. Att använda sig av en VPN tjänst gör såklart inte dig till mer anonym, mer än att du får en annan publik IP adress. Sen hur företagen som håller i VPN tjänsterna förhåller sig till polis och myndigheter är svårt att avgöra. Internetleverantörer lämnar ut all information. Någon pratade om ett blankt A4... det stämmer då inte.

En fingerprint för den delen är totalt irrelevant i diskussionen. För att förbli anonym kräver det att din fysiska maskin inte kan kopplas till den adressen du går ut på internet med. En VM med TAILS eller valfri linux och sedan TOR räcker gott. Den spoofar både fingerprints, IP adresser, lokation och lite annat gott.

Att se någon typ av identifikation via ett email kräver mer än att du har tunnlat genom ett annat nätverk. Men att blankt säga att du och 2.000 andra användare har brukat samma IP adress under den tiden, och sedan pinpointa rätt person, blir svårt. Det kräver i sådant fall att mailadressen du skickat ifrån har en personlig koppling till dig. Du förstår nog vad jag försöker säga.
Citera
2018-07-23, 03:11
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Neger snälla, tror du Mullvad eller annan seriös VPN lagrar ditt fingeravtryck? Vad ska polisen jämföra med har du tänkt?`

Har ingen aning faktiskt och förmodligen endast företaget själva dom faktiskt vet. Är väl en hel del vpn företag som gått ut med att dom inte sparar loggar när dom faktiskt gör det.

Om man nu får fingerprint av från mullvad så skulle man bara fråga telia och sen jämföra. Testade nyss och jag var 1 på 400 tusen. Är det då 200 anslitna till mullvad samtidigt blir jag enkel att koppla ihop.


Som sagt är nog det enda sättet att verkligen veta är att göra nåt riktigt dåligt så polis verkligen vill få tag i en. Kan tänka mig terrorbrott,olika cyberbrott som ransomware osv eller om man lyckas hålla nere olika sidor typ polisen aftonbladet eller nån banks hemsida.
Någon lär väl knappast testa men.

Fattar dock inte riktigt hur mullvad kan se ens riktiga ip om polisen begär ut det medans man är uppkopplad men sen om man kopplar ner sig och sen upp igen kan dom inte se.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback