Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-14, 01:23
  #1
Medlem
Knivur-273s avatar
Nu är jag sur igen. Vad fan är nyttan men stickaxlar på cyklar ?. En 15mm ringnyckel för en traditionell cykel kan väl inte vara så tung att bära ?

Jag förstår att i Tour de France, kan några gram ha betydelse, men annars ?

Berätta !
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-07-14 kl. 01:27.
Citera
2018-07-14, 02:40
  #2
Medlem
Millediablos avatar
Du menar snabbkopplingar? Perfekta för att laga punka snabbt d.v.s. byta innerslang, det finns med insex också eller specialskalle för att försvåra stöld.
Välj den som passar dig bäst och skit i vad andra föredrar
Ta din ringnyckel och stoppa upp den där bak, det är den bästa platsen.....f.ö. är 13 en bättre dimension.
__________________
Senast redigerad av Millediablo 2018-07-14 kl. 02:42.
Citera
2018-07-15, 13:17
  #3
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Nu är jag sur igen. Vad fan är nyttan men stickaxlar på cyklar ?. En 15mm ringnyckel för en traditionell cykel kan väl inte vara så tung att bära ?

Jag förstår att i Tour de France, kan några gram ha betydelse, men annars ?

Berätta !
Har man en tung stålram,så är det enbart för bekvämlighet vid punktering. Jag menar,som du säger,några gram hit och dit spelar ingen roll om cykeln väger 21kg.

Men... har du en fin och lätt ram ,så är det precis tvärtom, varje sak som är lättare, bidrar till totalvikten. Sparar man hundra gram på 10 ställen så är cykeln 1 kg lättare, säg från 7,till 6 kg,men meningslöst 21,till 20 kg.
Citera
2018-07-15, 14:54
  #4
Medlem
Om det nu är snabbkopplingar som Knivur menar så är det som så mycket annat - i cykelvärlden och världen i allmänhet - väldigt mycket ett reklam- och säljtrick.

Om man verkligen kör Tour de France eller andra tävlingslopp så är snabbkopplingar nödvändiga: personalen i följebilarna byter ett framhjul på fem sekunder och ett bakhjul på 30 sekunder.

Sedan vill ju alla vi andra se ut som cykelproffs och då ska det vara snabbkopplingar på hjulen och "bockastyre", oavsett om det är praktiskt eller inte.

Faktiskt så är snabbkopplingar ganska dumt på cyklar för motionscykling och utflykter. Fyller ingen egentlig funktion, hjulen blir lättare att stjäla och svårare att montera riktigt för den ovane.

Faktiskt är det så att nav med snabbkoppling ofta är lite tyngre än motsvarande med massiv axel och hjulmuttrar. (Beror förstås lite på material - titan är alltid lättare än stål och aluminium).

Likadant är det med antalet växlar: På elitnivå kan man kanske använda 2 x 11 växlar, men för hobbycyklisten skulle det räcka bra med 2 x 6 eller 2 x 7 växlar. Beror lite på hur man lägger upp dem. Många cyklister använder ofta bara en eller två växlar - och ofta fel växlar då. I USA finns det ett uttryck: "The one-speed ten-speed". Folk som tvunget skulle ha 10-växlade cyklar (1970-1980tal) men sedan bara använde en växel.
Citera
2018-07-15, 18:55
  #5
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Du menar snabbkopplingar? Perfekta för att laga punka snabbt d.v.s. byta innerslang, det finns med insex också eller specialskalle för att försvåra stöld.
Välj den som passar dig bäst och skit i vad andra föredrar
Ta din ringnyckel och stoppa upp den där bak, det är den bästa platsen.....f.ö. är 13 en bättre dimension.
När hjulmuttrarna har dimensionen 15mm torde en nyckel i samma storlek vara bäst, men tack för ditt intelligenta svar ändå.
Citera
2018-07-15, 23:48
  #6
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hetlund
Om det nu är snabbkopplingar som Knivur menar så är det som så mycket annat - i cykelvärlden och världen i allmänhet - väldigt mycket ett reklam- och säljtrick.

Om man verkligen kör Tour de France eller andra tävlingslopp så är snabbkopplingar nödvändiga: personalen i följebilarna byter ett framhjul på fem sekunder och ett bakhjul på 30 sekunder.

Sedan vill ju alla vi andra se ut som cykelproffs och då ska det vara snabbkopplingar på hjulen och "bockastyre", oavsett om det är praktiskt eller inte.

Faktiskt så är snabbkopplingar ganska dumt på cyklar för motionscykling och utflykter. Fyller ingen egentlig funktion, hjulen blir lättare att stjäla och svårare att montera riktigt för den ovane.

Faktiskt är det så att nav med snabbkoppling ofta är lite tyngre än motsvarande med massiv axel och hjulmuttrar. (Beror förstås lite på material - titan är alltid lättare än stål och aluminium).

Likadant är det med antalet växlar: På elitnivå kan man kanske använda 2 x 11 växlar, men för hobbycyklisten skulle det räcka bra med 2 x 6 eller 2 x 7 växlar. Beror lite på hur man lägger upp dem. Många cyklister använder ofta bara en eller två växlar - och ofta fel växlar då. I USA finns det ett uttryck: "The one-speed ten-speed". Folk som tvunget skulle ha 10-växlade cyklar (1970-1980tal) men sedan bara använde en växel.

Tack för ditt svar. Jag mekade med en annan persons cykel och reagerade lite på att det kändes onödigt med snabbkopplingar. Nu hade cykeln utanpåliggande växlar och behöver aldrig justering på bakhjulets inriktning eller kedjespänning som en traditionell cykel, såvida den inte vore ramsned.

Min cykel är tung, säkert 20 kg med vanlig pakethållare, frampakethållare, dynohub och andra saker, men har aluminiumram dock, annars vore den kanske ännu tyngre

Jag föredrar stålram egentligen, inga utmattningssprickor. Idealiskt skall det vara krom-molybden-stål med hårdlödda skarvar och "fittings" av stål i skarvarna. (traditionellt på kvalitetscyklar av något äldre modell) Rosten är tråkig dock. Är ramen fosfaterad och fint lackerad, rostskyddsmedel insprutat inuti ramrören, inget problem.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-07-16 kl. 00:42.
Citera
2018-07-15, 23:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Nu är jag sur igen. Vad fan är nyttan men stickaxlar på cyklar ?. En 15mm ringnyckel för en traditionell cykel kan väl inte vara så tung att bära ?

Jag förstår att i Tour de France, kan några gram ha betydelse, men annars ?

Berätta !

Ja man har en viss förståelse för Tullio Campagnolo som uppfann snabbkopplingen 1927. Tydligen hade man två växlar på cyklarna på den tiden och för att byta växel så var man tvungen att stanna, lossa på vingmuttrarna på bakhjulet och vända det. Vid en tävling så förlorade han känseln i händerna p.g.a. väderomslag till kallt väder och han kunde därför inte få loss vingmuttrarna, vilket gjorde att han förlorade värdefull tid. Efter det uppfann han snabbkopplingen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Quick_...skewer#History
Citera
2018-07-16, 02:08
  #8
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hetlund
Om det nu är snabbkopplingar som Knivur menar så är det som så mycket annat - i cykelvärlden och världen i allmänhet - väldigt mycket ett reklam- och säljtrick.

Om man verkligen kör Tour de France eller andra tävlingslopp så är snabbkopplingar nödvändiga: personalen i följebilarna byter ett framhjul på fem sekunder och ett bakhjul på 30 sekunder.

Sedan vill ju alla vi andra se ut som cykelproffs och då ska det vara snabbkopplingar på hjulen och "bockastyre", oavsett om det är praktiskt eller inte.

Faktiskt så är snabbkopplingar ganska dumt på cyklar för motionscykling och utflykter. Fyller ingen egentlig funktion, hjulen blir lättare att stjäla och svårare att montera riktigt för den ovane.

Faktiskt är det så att nav med snabbkoppling ofta är lite tyngre än motsvarande med massiv axel och hjulmuttrar. (Beror förstås lite på material - titan är alltid lättare än stål och aluminium).

Likadant är det med antalet växlar: På elitnivå kan man kanske använda 2 x 11 växlar, men för hobbycyklisten skulle det räcka bra med 2 x 6 eller 2 x 7 växlar. Beror lite på hur man lägger upp dem. Många cyklister använder ofta bara en eller två växlar - och ofta fel växlar då. I USA finns det ett uttryck: "The one-speed ten-speed". Folk som tvunget skulle ha 10-växlade cyklar (1970-1980tal) men sedan bara använde en växel.

Exet ville ha en ny cykel på 80-talet. Den skulle ABSOLUT ha bockstyre och likna en tävlingscykel. Eftersom jag gillade min fru mycket och ville ge henne det hon ville ha, fick hon en sådan. Fälgbroms på bakhjulet, trots att den hade Sachs Penta-Sport 5 med navbroms

Förövrigt ett dåligt nav för en cykel, de treväxlade är långt bättre.

Nu gick det en tid, så bad hon mig att byta styret mot ett normalt dito, bockstyret hamnade på soptippen, för hon var inte så intresserad av Vätternrundan och sånt

Fälgbromsen på bakhjulet hamnade i soptunnan, bromskraften var ändå värdelös, kunde inte ens nära låsa hjulet haha.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-07-16 kl. 02:19.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback