Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-14, 01:02
  #1
Medlem
kraftfoders avatar
Jag hörde ett märkligt uttryck "propellerreaplan" i Berndt Egerbladhs "Jag minns mitt 50-tal".

(Någonstans i programmet, kanske 1950 eller 1951, tyvärr går det inte att länka till exakt tidpunkt, men ni får lita på mig..-)

När jag var "liten" sa skolfröknarna etc. "rea-plan", med detta avsågs jet-plan, egentligen inte rea-plan.

V1-"raketen" hade rea-motor, dvs. reaktionsmotor, och är löjligt lätt att tillverka hemma i garaget, har löjligt nog tillverkat en reaktionsmotor när jag var måttligt nykter av några gamla stuprör (inte stupfull dock!)) Hehe.

Jet-motor, kräver dock turbin som är knepigare att få till, lager och höga varv etc. Tyskarna lyckades hyfsat med ME-262. (Lyckligt nog blev dessa plan först förekommande under Hitlers sista suckar..)


"Turboprop", är hyfsat välkänt. Exempelvis SAAB 2000 om jag minns rätt.
Men ett "reapropellerplan", vad fan är det?

-Skämt undanbedes vänligen men bestämt.

Här är en hyfsat utförlig artikel angående reaktionsmotorer.
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2018-07-14 kl. 01:15. Anledning: La till länk till ME262
Citera
2018-07-14, 01:18
  #2
Medlem
BigFatCones avatar
Jag har för mig att propellerreaplan är samma som turboprop. En turboprop är ju ett plan med propellrar som drivs av en gasturbinmotor (jet alltså) medans ett de facto jetplan använder avgaserna för att få thrust.

Jag är 99% säker på att det är så det ligger till.
Citera
2018-07-14, 02:02
  #3
Medlem
oskichs avatar
Convair_B-36_Peacemaker


"six turnin' and four burnin' "

Citat:
Beginning with the B-36D, Convair added a pair of General Electric J47-19 jet engines suspended near the end of each wing; these were also retrofitted to all extant B-36Bs. Consequently, the B-36 was configured to have ten engines, six radial propeller engines and four jet engines, leading to the B-36 slogan of "six turnin' and four burnin' ". The B-36 had more engines than any other mass-produced aircraft. The jet pods greatly improved takeoff performance and dash speed over the target. In normal cruising flight, the jet engines were shut down to conserve fuel. When the jet engines were shut down, louvers closed off the front of the pods to reduce drag and to prevent ingestion of sand and dirt. The jet engine louvers were opened and closed by the flight crew in the cockpit, whether the B-36 was on the ground or in the air.[27] The two pods with four turbojets and the six piston engines combined gave the B-36 a total of 40,000 hp (30,000 kW) for short periods of time.[28]

Citera
2018-07-14, 02:12
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Ok, för mig är propellerplan ett plan med en propeller (det kan vara stjärnmotor, V12 eller ex. jetmotor med i princip konstant varvtal samt ställbara blad). Men detta är för mig ett propellerplan, men ser jag ett "kommersiellt" plan med propellrar så antar jag att det är en av turboprop typ.

V1'an för mig är en pulsejet och inget annat. Vet inte om det kallades så när den var i bruk, men det är så jag alltid har kallat den. Tycker den är riktigt cool, men givetvis så effektiv men man borde idag kunna göra den effektivare med dagens teknik.

Jag har självt hört ordet reaplan men vad jag kommer ihåg när jag var mindre så var det bara ett snabbare plan än det normala propellerplanet som fanns då. Exakt varför vet jag dock inte.

Om det handlar om "reaktionsmotorer", har jag ingen aning om men det kan ju vara så. Men det namnet är väl ändå lite missledande? Är inte alla motorer i princip en reaktionsmotor?
Citera
2018-07-14, 08:24
  #5
Medlem
Det kanske är en propfan-motor?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Propfan
Citera
2018-07-14, 08:25
  #6
Medlem
Reaplan/reamotor var de etablerade svenska benämningarna på både miltärflyg och civila tillämpningar från slutet av WWII fram tills anglosaxiska/svengelska började få märkbart inflytande på vardagssvenskan (typ 1960-talet).
Avser alltså reaktionsdrift - Saknar konventionell propeller.

OnT:
Propellerreaplan är ingen etablerad fackterm, så alla förslag i tråden kan vara rätt.

Förutom Convair B-36 så förekommer även ett antal (tidiga) turbopropinstallationer där man förutom propellerdragkraften även tar ut en mindre andel dragkraft via "avgasutblåset".
Dessa utgör då en grupp av hybrider som skulle kunna förtjäna denna benämning.

Utvecklingen av de senaste motorerna till trafikflyget går också mot extremare bypassmotorer, dvs där en stor inkapslad('inringad') fläkt drivs av en i sammanhanget allt oansenligare turboaxelmotor.
Detta diskuteras/raljeras ofta som en "återgång till propellerflyg" fast med en modern utveckling av propellerns arbetssituation av effektivitets- och bullerskäl.

Man bör nog granska källans språkliga bakgrund för att kunna gissa/tolka bättre:
Om det t.ex är en vardagsjournalist som skriver en text riktad till allmänheten, så avses sannolikt en vanlig turbopropmotor, eftersom den tankas med "jetfuel".

Är det en mer teknisk eller flygbranschorienterad text, så måste man läsa om "propellerreaplan" används som distinktion mot något annat.

Det är nog bra att även försöka göra en "åldersbestämning" av texten och/eller sammanhanget.
Citera
2018-07-14, 12:39
  #7
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Det är nog bra att även försöka göra en "åldersbestämning" av texten och/eller sammanhanget.
Tidigt 50-tal ska det vara. Det är därför mina pengar ligger på turboprop.
Citera
2018-07-14, 15:42
  #8
Medlem
skunkjobbs avatar
Det finns inget som heter propellerreaplan, gubben använde helt enkelt ett oegentligt uttryck. Visst, de fåtalet bastarder såsom B-36 och ett fåtal till som haft både jet- och propellerdrift skulle ju i princip kunna kallas så men det är inget begrepp som har använts inom flyget.

Det är inte heller ett ord som använts för turboprop, varken förr eller nu. Jag har en hel bunt gamla flygtidningar där jag aldrig sett det uttrycket och en snabb bläddring i Flygets årsbok 1959-1960 visar att det kallades turboprop redan då och inte propellerreaplan.

Man kan ju uppfinna vilka ord som helst men detta menar jag är inget som någonsin haft någon märkbar spridning, kanske en och annan gammal gubbe som sagt det för sig själv.
Citera
2018-07-29, 22:02
  #9
Medlem
Jacobssteges avatar
Det är helt sonika en propeller driven flygfarkost, där man rear ut den vid försäljning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback