Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-14, 00:39
  #1
Medlem
MrGoBigs avatar
"En kanadensisk kvinna och hennes brorson beslöt sig för att spela på lotteri skrev mostern ned bägge deras namn på lotten. När det visade sig vara en vinstlott värd motsvarande drygt åtta miljoner kronor blev tongången en annan."

Kvinnan hävdar nu att hon köpte lotten och att brorsonen nu försöker ljuga till sig halva vinsten.

"Jag köpte lotten. Nu försöker han ljuga och säga att jag sade "dela" vinstpengarna, säger kvinnan.
Jag satte hans namn på lotten för att bringa tur"

http://nt.se/nyheter/stammer-brorson...om5374483.aspx

Vilken jäkla bitter Fi**a och hycklare hon verkar vara och även girig...
Citera
2018-07-14, 01:09
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Låter riktigt som du säger, en bitterfitta (eller något manligt liknande om det varit tvärtom för det händer säkert också).

Själv har jag givit bort trisslotter då och då... men har självklart funderat om det skulle visa sig vara en jättevinst hur jag skulle reagerat men tror/hoppas jag skulle bli skitglad för personen jag gav bort dem till. Då det enkla faktum vore att jag aldrig köpt dem i från början om jag inte gett bort dem så faktumet att jag köpte dem har inget som helst med "deras" vinst att göra.
Citera
2018-07-14, 01:10
  #3
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGoBig
"En kanadensisk kvinna och hennes brorson beslöt sig för att spela på lotteri skrev mostern ned bägge deras namn på lotten. När det visade sig vara en vinstlott värd motsvarande drygt åtta miljoner kronor blev tongången en annan."

Kvinnan hävdar nu att hon köpte lotten och att brorsonen nu försöker ljuga till sig halva vinsten.

"Jag köpte lotten. Nu försöker han ljuga och säga att jag sade "dela" vinstpengarna, säger kvinnan.
Jag satte hans namn på lotten för att bringa tur"

http://nt.se/nyheter/stammer-brorson...om5374483.aspx

Vilken jäkla bitter Fi**a och hycklare hon verkar vara och även girig...

Hoppas hon förlorar. Hoppas på 4 miljoner till brorsonen som hans andel och ytterligare 4 miljoner för henne att punga ut med i rättegångskostnader. Det vore awesome.
Citera
2018-07-14, 01:42
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Hoppas hon förlorar. Hoppas på 4 miljoner till brorsonen som hans andel och ytterligare 4 miljoner för henne att punga ut med i rättegångskostnader. Det vore awesome.

Tror faktiskt i USA hade detta varit en möjlighet, när det gäller Kanada får man bara hålla tummarna att något sådant händer... för det förtjänar hon...
Citera
2018-07-14, 01:52
  #5
Medlem
Denoms avatar
Kul att hon säger både "han är som en son för mig" och "han är död för mig", låter som att hon inte riktigt vet vilket ställningstagande hon ska ha för bäst PR.
Citera
2018-07-14, 10:05
  #6
Medlem
CC75s avatar
Finns inget som kan förstöra relationer så mycket som pengar. Jag själv ger aldrig bort lotter just av den anledningen att jag inte vet hur jag skulle reagera om en lott jag köpte gav en större vinst. Inte så att jag skulle missunna mottagaren pengarna men någonstans inom mig skulle jag troligen gräma mig en hel del. Vill inte utsätta mig för det.

Däremot skulle jag utan tvekan kunna dela en lott med någon annan. Då spelar det ingen roll om jag köpte lotten eller om den andra personen köpte den.

Jag hoppas mostern förlorar och då inte bara pengarna utan även resten av familjen. Sedan kan vi se hur lycklig hon blir. 4 mnkr är inte mycket att köpa lycka för. En bra familj är värd mycket mer än så.

// CC
Citera
2018-07-14, 11:04
  #7
Medlem
Brunbeverns avatar
Svårt att veta historian bakom detta, vem som är den felande parten då det står så överblickligt. Kan tänka mig att båda utgångerna hade varit irriterande, dvs oavsett om någon försöker få åt sig av en vinst och någon försöker ta åt sig hela vinsten.

Vad innebär det att "skriva sitt namn" på en lott? Fungerar deras lotter annorlunda där?

Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Finns inget som kan förstöra relationer så mycket som pengar. Jag själv ger aldrig bort lotter just av den anledningen att jag inte vet hur jag skulle reagera om en lott jag köpte gav en större vinst. Inte så att jag skulle missunna mottagaren pengarna men någonstans inom mig skulle jag troligen gräma mig en hel del. Vill inte utsätta mig för det.
// CC

Jag tycker det tankesättet är så knäppt, känner många som dig som inte vill ge bort lotter för "tänk om" de vinner. Jag skulle tycka det bara är roligt, pengarna går till någon man känner istället för någon random. Det är ett sånt egoistiskt sätt att tänka på, för antagligen hade du inte köpt lotten till att börja med i vanliga fall. Det är pengar du ändå inte skulle fått, så att gräma sig över det blir ju bara inkorrekt.
Citera
2018-07-14, 12:39
  #8
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern
Svårt att veta historian bakom detta, vem som är den felande parten då det står så överblickligt. Kan tänka mig att båda utgångerna hade varit irriterande, dvs oavsett om någon försöker få åt sig av en vinst och någon försöker ta åt sig hela vinsten.

Vad innebär det att "skriva sitt namn" på en lott? Fungerar deras lotter annorlunda där?



Jag tycker det tankesättet är så knäppt, känner många som dig som inte vill ge bort lotter för "tänk om" de vinner. Jag skulle tycka det bara är roligt, pengarna går till någon man känner istället för någon random. Det är ett sånt egoistiskt sätt att tänka på, för antagligen hade du inte köpt lotten till att börja med i vanliga fall. Det är pengar du ändå inte skulle fått, så att gräma sig över det blir ju bara inkorrekt.

Hmm... två olika delar i ditt inlägg. Ett där du mycket riktigt påpekar att vi inte vet hela historien och att det därmed är svårt att veta vem som felat. Hade du stannat där hade det varit bra men sedan kommer din andra del där du endast med bakgrund av ovan inlägg insunierar att jag skulle vara egoistisk. Du påpekar en "brist" och sedan gör du den själv i samma inlägg. Kan du se ironin i det? ☺ Du vet inte hur mycket jag skänker till välgörenhet varje år. Ej heller vet du hur många timmar jag lägger på ideellt arbete varje år. Inte vet du heller hur många lotter jag köper varje år men ändå drar du slutsatser. 🙄

// CC
Citera
2018-07-14, 13:01
  #9
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern
Svårt att veta historian bakom detta, vem som är den felande parten då det står så överblickligt. Kan tänka mig att båda utgångerna hade varit irriterande, dvs oavsett om någon försöker få åt sig av en vinst och någon försöker ta åt sig hela vinsten.

Vad innebär det att "skriva sitt namn" på en lott? Fungerar deras lotter annorlunda där?



Jag tycker det tankesättet är så knäppt, känner många som dig som inte vill ge bort lotter för "tänk om" de vinner. Jag skulle tycka det bara är roligt, pengarna går till någon man känner istället för någon random. Det är ett sånt egoistiskt sätt att tänka på, för antagligen hade du inte köpt lotten till att börja med i vanliga fall. Det är pengar du ändå inte skulle fått, så att gräma sig över det blir ju bara inkorrekt.

Det är väl att bägge skriver under med sina signaturer just för att visa att de står för hälften. Här försöker ju dock kvinnan göra det som att det handlade om god tur. Antar att det är en sådan där nummerlott som man är vanligt i Nordamerika med fasta nummer som man köper som en triss här i Sverige. Sedan är det dragning t.ex en gång i veckan. Då skrev de väl på med sina namn för att det skulle vara givet att här skulle det delas. Något som Lotteribolaget även tyckte efter han fick sina rättmätiga 4 miljoner. Det är nog ganska vanligt att folk gör så med sådana lotter just för att visa på att den köpts gemensamt.
Citera
2018-07-14, 14:33
  #10
Medlem
Europes avatar
Varför kan folk inte lära sig att låta bli att spela ihop och sluta ge bort lotter m.m. till varandra? Speciellt som lotter m.m. är usla presenter, då en nitlott knappast är en värst bra gåva och det vanligt förekommande tjafset efter en vinstlott sällan heller är en atmosfärshöjare? Är det för att folk har tråkigt mellan alla infekterade arvstvister, skilsmässotvister, vårdnadstvister, affärstvister m.m., så att de känner sig tvingade att skapa nya tvister?

Edit: Givetvis gäller ovanstående för alla varianter, t.ex. sätta någons namn på en lott för "tur", om den orealistiska berättelsen skulle vara sann. Om ni köper lotter, tipsrader m.m.: köp dem ensamma till er själva, sätt er eget namn på dem och håll sedan käften om ni vinner. Hur svårt är det?
__________________
Senast redigerad av Europe 2018-07-14 kl. 14:41. Anledning: Edit
Citera
2018-07-15, 11:10
  #11
Medlem
Brunbeverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Hmm... två olika delar i ditt inlägg. Ett där du mycket riktigt påpekar att vi inte vet hela historien och att det därmed är svårt att veta vem som felat. Hade du stannat där hade det varit bra men sedan kommer din andra del där du endast med bakgrund av ovan inlägg insunierar att jag skulle vara egoistisk. Du påpekar en "brist" och sedan gör du den själv i samma inlägg. Kan du se ironin i det? ☺ Du vet inte hur mycket jag skänker till välgörenhet varje år. Ej heller vet du hur många timmar jag lägger på ideellt arbete varje år. Inte vet du heller hur många lotter jag köper varje år men ändå drar du slutsatser. 🙄

// CC

Jag sa att den inställningen du anammade var egoistisk, inte att nödvändigtvis du som person är det. Du måste lära dig skillnaden.

Roligt att du försöker ursäkta dig med att säga hur mycket till välgörenhet och sånt du ger, istället för att förklara ditt faktiska påstående som jag reagerade på och ditt sätt att tänka (som faktiskt är relevant).
För den delen så är skänka pengar till välgörenhet och dylika saker, det mest skenheliga sättet folk försöker må gott över sig själva, när de i själva verket är de syndigaste människorna. Så du vinner inga poäng av att spela de korten. Vad sägs om att faktiskt förklara ditt påstående om varför du skulle tycka det är jobbigt att en nära anhörig vinner pengar på en lott du köpt?

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det är väl att bägge skriver under med sina signaturer just för att visa att de står för hälften. Här försöker ju dock kvinnan göra det som att det handlade om god tur. Antar att det är en sådan där nummerlott som man är vanligt i Nordamerika med fasta nummer som man köper som en triss här i Sverige. Sedan är det dragning t.ex en gång i veckan. Då skrev de väl på med sina namn för att det skulle vara givet att här skulle det delas. Något som Lotteribolaget även tyckte efter han fick sina rättmätiga 4 miljoner. Det är nog ganska vanligt att folk gör så med sådana lotter just för att visa på att den köpts gemensamt.

Då är det förstås väldigt dumt och kvinnan borde tänkt sig för. Låter ju urdumt att man binder upp en annan person på en lott för tur, för att sedan ångra sig när det blir vinst.
Citera
2018-07-15, 12:15
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Låter riktigt som du säger, en bitterfitta (eller något manligt liknande om det varit tvärtom för det händer säkert också).

Själv har jag givit bort trisslotter då och då... men har självklart funderat om det skulle visa sig vara en jättevinst hur jag skulle reagerat men tror/hoppas jag skulle bli skitglad för personen jag gav bort dem till. Då det enkla faktum vore att jag aldrig köpt dem i från början om jag inte gett bort dem så faktumet att jag köpte dem har inget som helst med "deras" vinst att göra.
Ger personligen aldrig trisslotter till någon annan av just den anledningen att jag skulle behöva ta livet av mig om personen går och skrapar fram 200k i månaden i 100 år
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback