Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-13, 23:43
  #1
Medlem
4yoonlys avatar
Kollade SVT nyheter som jag gör då och då.
Och fick se detta...
https://www.svt.se/kultur/scarlett-j...l-som-transman

Nu kan alltså inte en skådespelare ta ett jobb pga av (egentligen vet jag inte exakt) politisk korrekthet längre? Scarlett är ingen trans och därmed kan inte spela en sådan (vad jag kan utläsa av denna "nyhet").

Är detta ett fredagen den 13 skämt? Eller tror dom på riktigt att skådespelare är hobbits, rest till Mars eller varit med i tidsresor osv osv. Är inte själva yrket skådespelare ett jobb där man på låtsas agerar något man inte är?

Fungerar detta tvärtom? kan ingen transa spela något annat än transa?

Allvarligt är det snart inte dags för en total kollaps?
Citera
2018-07-14, 08:13
  #2
Medlem
Black.Lipss avatar
Kritiken ligger i att det finns skådespelare som faktiskt är trans som kunde fått rollen. Tror man att sån kritik leder till systemkollaps kanske man borde be sin läkare om att få lugnande utskrivet.
Citera
2018-07-14, 08:40
  #3
Medlem
Hencuckens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Lips
Kritiken ligger i att det finns skådespelare som faktiskt är trans som kunde fått rollen. Tror man att sån kritik leder till systemkollaps kanske man borde be sin läkare om att få lugnande utskrivet.

Men ingen vill se en film med en "nobody". Hollywood vill ha stjärnor!

Inte för att jag bryr mig särskilt om skiten som Hollywood spyr ut nu för tiden. Men borde man inte få göra vad man vill? Det finns inte fri vilja längre? Twittermobben som bestämmer vad man får och inte får göra? Så det funkar nu?
Citera
2018-07-14, 09:48
  #4
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hencucken
Men ingen vill se en film med en "nobody". Hollywood vill ha stjärnor!

Inte för att jag bryr mig särskilt om skiten som Hollywood spyr ut nu för tiden. Men borde man inte få göra vad man vill? Det finns inte fri vilja längre? Twittermobben som bestämmer vad man får och inte får göra? Så det funkar nu?
Om "star Power" skulle få bestämma alla gånger hade Tom Cruise spelat huvudrollen i alla filmer. Kul för de som gillar Cruise, mindre kul för andra.
Att folk gör sig hörda är väl jättebra för den fria viljan? Deras vilja att få se större representation. Det är inte ny kritik, Jared Leto fick kritik för Dallas Buyers Club, jag tror det hänger på att folk som är trans är trötta på att inte ges möjligheten ens när det är roller de har en fördel till när det kommer till gestaltning. Saker förändras, inte många tycker till exempel att blackface är okej 2018.
Diskussioner sker, vilket ändå visar en välvilja mot dem som fattade beslutet att använda Scarlett Johansson i rollen.
Citera
2018-07-14, 09:54
  #5
Medlem
Energiknippes avatar
Tror faktiskt att de gjorde bort sig lite här. Hade de låtit en stjärna spela rollen hade den automatiskt fått uppmärksamhet. Tar de någon okänd transa blir det kanske direkt till VHS och ”rörelsen” missar uppmärksamhet. Men vad vet jag, jag kommer inte se den oavsett vem som spelar med i den.
Citera
2018-07-14, 10:03
  #6
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Kritikerna menar att stjärnan aldrig borde ha tackat ja till en roll som rimligtvis borde spelas av en av filmvärldens många kompetenta transpersoner.
Vilka är dessa?
Citera
2018-07-14, 11:30
  #7
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Vilka är dessa?
Ian Harvie är en, Chaz Bono en annan. De existerar, och vågar ingen att ge okända personer några roller så sitter vi till slut där med samma skådespelare i alla filmer.
Citera
2018-07-16, 17:50
  #8
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Lips
Kritiken ligger i att det finns skådespelare som faktiskt är trans som kunde fått rollen. Tror man att sån kritik leder till systemkollaps kanske man borde be sin läkare om att få lugnande utskrivet.

Men skådespelare skall då ha någon verklighetsförankring till filmen dom skall spela i? Schindler's List så skulle alla "offer" i filmen då spelas av judar och de andra av tyska nazister eller hur menar du?

Skall alla roller i framtida (verklighetsförankrade filmer) då bli tillsatta inte av de bästa mest passande skådespelare i yrket skådespelare utan skådespelaren måste vara på något sätt som den rollen dom skall spela annars kommer dom få kritik och får avböja rollen.

Detta blir ju någon sorts av PK fascism/feminism tanke fel. Kan bara anta att detta kommer bli översatt så bra det går även i fullständigt fiktiva filmer.

Iofs Star-trek discovery är väl ett bra PK exempel om något, så det kanske redan finns där...
Citera
2018-07-16, 18:19
  #9
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Men skådespelare skall då ha någon verklighetsförankring till filmen dom skall spela i? Schindler's List så skulle alla "offer" i filmen då spelas av judar och de andra av tyska nazister eller hur menar du?

Skall alla roller i framtida (verklighetsförankrade filmer) då bli tillsatta inte av de bästa mest passande skådespelare i yrket skådespelare utan skådespelaren måste vara på något sätt som den rollen dom skall spela annars kommer dom få kritik och får avböja rollen.

Detta blir ju någon sorts av PK fascism/feminism tanke fel. Kan bara anta att detta kommer bli översatt så bra det går även i fullständigt fiktiva filmer.

Iofs Star-trek discovery är väl ett bra PK exempel om något, så det kanske redan finns där...
Min liknelse med blackface är bättre än ditt argument. Då transpersoner mest har varit ett skämt inom film och nu ska seriösa roller inte ens kunna spelas av någon som är trans. Det är inte fråga om någon "PK fascism/feminism", utan folk som vill ha en chans. Föredrar du vita i blackface eller folk som är mörkhyade för roller där det är viktigt för karaktären?
Citera
2018-07-16, 18:30
  #10
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Lips
Min liknelse med blackface är bättre än ditt argument. Då transpersoner mest har varit ett skämt inom film och nu ska seriösa roller inte ens kunna spelas av någon som är trans. Det är inte fråga om någon "PK fascism/feminism", utan folk som vill ha en chans. Föredrar du vita i blackface eller folk som är mörkhyade för roller där det är viktigt för karaktären?

Vad jag personligen föredrar är film med en skådespelare som tros kunna spela rollen på bästa sätt. Men mina personliga preferenser (eller faktiskt dina) är inte vad det handlar om riktigt tycker jag.

Jag förstår också att skådespelare kan hamna i ett "fack" hos publiken och det kan bli svårt att göra "andra" roller än de föregående filmerna personen har gjort, men detta är ju en alla "level" av fack. Och om man börjar rota i detta kommer det inte leda till något bra utan blir lite av en pandoras ask.
Hmm... "Blackface", sist jag såg något sådant skrattade jag ihjäl mig Tropic thunder hette den har jag för mig. Robert Downey jr är en bra skådespelare och det räckte för mig. En film där en svart person är färgad vit och gör något liknande har jag inte heller något problem med. Har du det så blir det ju blir det ju lite knepigt tycker du inte? kan inte en smal person spela en fet? osv osv. Visst kan det vara svårt att spela smal om man är riktigt tjock men skall det då hindra en smal med fat suit?
Citera
2018-07-16, 18:36
  #11
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Vad jag personligen föredrar är film med en skådespelare som tros kunna spela rollen på bästa sätt. Men mina personliga preferenser (eller faktiskt dina) är inte vad det handlar om riktigt tycker jag.

Jag förstår också att skådespelare kan hamna i ett "fack" hos publiken och det kan bli svårt att göra "andra" roller än de föregående filmerna personen har gjort, men detta är ju en alla "level" av fack. Och om man börjar rota i detta kommer det inte leda till något bra utan blir lite av en pandoras ask.
Hmm... "Blackface", sist jag såg något sådant skrattade jag ihjäl mig Tropic thunder hette den har jag för mig. Robert Downey jr är en bra skådespelare och det räckte för mig. En film där en svart person är färgad vit och gör något liknande har jag inte heller något problem med. Har du det så blir det ju blir det ju lite knepigt tycker du inte? kan inte en smal person spela en fet? osv osv. Visst kan det vara svårt att spela smal om man är riktigt tjock men skall det då hindra en smal med fat suit?
Jag vet inte om du tittade på filmen, men där driver de med blackface och method acting, det är alltså syftet med rollen. Det är dock inte syftet i den filmen som tråden handlar om, därför är det onödigt att göra den poängen då. Att du väljer att förbi se syfte och dylikt gör att du framstår som oärlig eller ovetandes. Inget av dem är tilltalande i en diskussion om det här ämnet.
Citera
2018-07-16, 18:44
  #12
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Lips
Jag vet inte om du tittade på filmen, men där driver de med blackface och method acting, det är alltså syftet med rollen. Det är dock inte syftet i den filmen som tråden handlar om, därför är det onödigt att göra den poängen då. Att du väljer att förbi se syfte och dylikt gör att du framstår som oärlig eller ovetandes. Inget av dem är tilltalande i en diskussion om det här ämnet.

Varför skulle jag skriva att jag sett filmen om jag inte har gjort det? Men du menar alltså att blackface är OK om man bara kan skratta åt det eller spela det i typ tredje person så är det ok. Men om det är "seriöst" så måste skådespelaren vara svart för att spela en svart man eller vice versa? Eller nu då som i detta fallet, det måste vara en transa som skall spela en transa för allt annat vore fel på något sätt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback