Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-13, 21:32
  #1
Medlem
momongos avatar
Måste bara ställa frågan här då jag inte riktigt förstår hur det funkar (på med foliehatten - är vi under attack)

Jag har fiber till ett höghus med Seom stadsnät där alla uttag i huset är kopplade till olika switchar i hallen. Bahnhof som bredbanda leverantör samt boxer för tv;n. Just nu är det ett avbrott i både bredbandet och TV;n samtidigt vilket jag inte varit med om tidigare - men det som förvånar mig mest nu är att även de analoga kanalerna inte funkar d.vs 1,2 osv.
Driftstatus på Seom och Bahnhof visar så klart inga avbrott eller annat.

Min fråga är, hur i hela fridens namn kan analoga kanaler påverkas av ett avbrott i fibern? Slussas alla kanaler in i huset via samma ledning och inne i huset via kopparkabel (typiskt max 100 mbs skit)?

Trodde tidigare att analoga kanaler på något sätt var "säkrare" för samhelsinformation utifall man hamnade i tex krig?
Citera
2018-07-14, 09:23
  #2
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Övriga nätverksdiskussioner
/Moderator
Citera
2018-07-14, 10:18
  #3
Moderator
vhes avatar
Övriga nätverksdiskussioner --> Nätverk: fasta förbindelser
/Moderator
Citera
2018-07-14, 16:40
  #4
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av momongo

Trodde tidigare att analoga kanaler på något sätt var "säkrare" för samhelsinformation utifall man hamnade i tex krig?
Analoga TV-sändningar har inte existerat i Sverige på över 10 år, med undantag av vissa bostads-kabelnät där den digitala signalen för vissa kanaler omvandlas till analog så att hushåll under ytterligare en begränsad tid kan ta in dessa kanaler med gammal typ av TV-utrustning.

Troligtvis har du blandat ihop begreppet med Public Service-kanaler, som sänds digitalt över marknätet utöver kabel- och IP-TV. Kanaler i marknätet tar du in med en egen antenn och utrustning som hanterar sändningsstandarden DVB-T, men sådant diskuteras i delforumet Hemelektronik, ljud och bild.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback