Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-07-16, 19:20
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filmnisse
Jag frågade en av mina kollegor om han vad nöjd med sin lönehöjning som vi fick i år. Då säger han till mig att han fick lika mycket som jag fick, och han sa precis hur mycket alla andra hade fått också på våran avdelning. Jag frågade hur han visste om det? Då säger han att det har våran kollega berättat, som är förtroendevald i våran fackklubb.

Detta är inte första gången den här förtroendevald öppna sin trut och berätta saker som han har förhandlat om! Och det är ingen på våran avdelning som vet vad han tjänar! Och det skiljer en del i våra löner mellan oss kollegor, som jag då tycker bli lite känsligare att prata om.

Finns det nått man kan göra, typ anmäla honom för avtalsbrott eller nått för att få bort honom?

Solklar brott mot den tystnadsplikt som fackliga ombud har, både som facklig förtroendevald och skyddsombud.
Ombudet har tillgång till lönelistor, anställdas uppgifter och mycket mer därtill.

"Förtroendemannalagen"
10 a § Om en facklig förtroendeman eller en ledamot i styrelsen för en arbetstagarorganisation bryter mot den tystnadsplikt som avses i 9 a § första och andra styckena eller obehörigen utnyttjar kunskaper som förtroendemannen eller styrelseledamoten har fått under sådan tystnadsplikt, svarar arbetstagarorganisationen för den skada som uppkommer. I ett sådant fall följer inte ansvar enligt 20 kap. 3 § brottsbalken.
Citera
2018-07-16, 19:21
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filmnisse
Problemet är ju det också att han och han som är ordförande håller varandra bakom
ryggen. Dem två gör lite som dem vill i fackklubben, jobbar bara för sitt egna intressen. Vi är ett antal som påpekat detta hur dem inte informera oss andra medlemmar under förhandlingarna. Utan kör sitt race, allt är påskrivet och klart innan vi få veta något. Vi försökte sist att få bort ordförande i fackklubben men han vann med ett få antal mer röster.

Låter som att det är en facklig klubb inom LO. Då får ni medlemmar inte mycket att säga till om då allt styrs centralt.

Som du ser i min första post så är det fortfarande brott mot tystnadsplikten och kan straffas med Brottsbalkens bestraffning.
Citera
2018-07-16, 19:28
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Vad har löner med tystnadsplikt att göra?

Kort förklaring:

Förtroendemannen dvs. det fackliga ombudet på arbetsplatsen har tillgång till vissa uppgifter om andra arbetstagare som inte någon annan har. Förtroendemannen kan enligt MBL begära ut ganska omfattande information om de anställda och om arbetsgivaren från just arbetsgivaren. För att inte förtroendemannen skall dra nytta av detta i egen försorg så är denne belagt med tystnadsplikt om allt som rör informationen som personen har fått veta genom sitt förtroendeuppdrag.
Vissa fackförbund har även sina databaser helt öppna för fötroendemännen för att de ska kunna förhandla med enskilda arbetstagare. En arbetstagare skall kunna gå till facket och fråga om t.ex lön.

Är fötroendemannen dessutom skyddsombud på arbetsplatsen tillkommer det än mer synnerlig anledning för tystnadsplikt då skyddsombudet har tillgång till arbetstagarnas häslouppgifter etc.

Så, går förtrodenmannen och talar om vad andra har för löner till tredjepart så är det brott mot tystnadsplikten och kan åtalas genom Brottsbalken.
Citera
2018-07-16, 20:12
  #28
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Så, går förtrodenmannen och talar om vad andra har för löner till tredjepart så är det brott mot tystnadsplikten och kan åtalas genom Brottsbalken.
Fast det beror helt på hur arbetsgivaren bestämt att det ska vara, om arbetsgivaren och kollektivavtalet säger att lönen är offentlig uppgift då är den det. Då ska alla ha tillgång till lönelistan eller få reda på det vid en fråga. Inom LO är det väldigt vanligt med det systemet har jag fått för mig.
Citera
2018-07-16, 20:16
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Fast det beror helt på hur arbetsgivaren bestämt att det ska vara, om arbetsgivaren och kollektivavtalet säger att lönen är offentlig uppgift då är den det. Då ska alla ha tillgång till lönelistan eller få reda på det vid en fråga. Inom LO är det väldigt vanligt med det systemet har jag fått för mig.


Om arbetsgivaren nu har tapetserat väggarna med lönelistan så är den ju inte under sekretess, eller hur? Däremot får förtroendemannen fortfarande inte yppa saker som denne har tagit del av via t.ex. fackliga databaser.

Förtroendemannen kan också fråga församlingen om de på mötet samtycker till att alla på mötet får reda på varandras löner, för en diskussion på ett fackligt möte.
Citera
2018-07-16, 20:22
  #30
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Om arbetsgivaren nu har tapetserat väggarna med lönelistan så är den ju inte under sekretess, eller hur? Däremot får förtroendemannen fortfarande inte yppa saker som denne har tagit del av via t.ex. fackliga databaser.

Förtroendemannen kan också fråga församlingen om de på mötet samtycker till att alla på mötet får reda på varandras löner, för en diskussion på ett fackligt möte.
Jag har inte läst att det framgår att det är lönesekretess som gäller, bara att ts inte gillar att andra får reda på hens lön.
Om företaget har som policy att lönerna är offentliga uppgifter så är det så och inget som medlemmarna kan rösta om på ett möte.
Citera
2018-07-16, 20:26
  #31
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Saken är den att ni bör vara öppna med lönerna för varandra. Det vanliga är att arbetsgivaren brukar övertala arbetstagarna att inte tala om sina löner. Allt för att dom som har lite mindre inte skall börja grina om att dom inte förstår varför vissa har mer. Genom att inte folk vet varandras löner så kan arbetsgivaren hålla nere lönerna för vissa.

Men det blir ju konstigt om fackgubbarna inte säger sina löner men redovisar alla andras löner. Det skulle jag frågat om varför dom gör så konstigt.

Instämmer. Man sätter press på arbetsgivaren med att ha folks löner offentliga. De4ssutom så ser anställda vilka personer som är "rövslickare" åt chefen och de som får oförtjänta ökningar.

Då jag var fackordförande så tog vi upp detta på ett fackmöte och det utfördes en omröstning av medlemmarna som resulterade i att vi skulle publicera lönerna. Vi fick även med oss tjänstemännen som offentliggjorde sina i en lista på anslagstavlan.

Det som hände var att arbetsgivaren började "justera" vissa personers löner och den totala löneglidningen översteg 12% ! det året. (Centralt gav avtalet 3,5%)

Så det kan vara väldigt smart av facket att köra med öppna löner.. En löneglidning på 12% ger en större "pott" till nästa avtal och det tjänar ju alla på i det långa loppet.
Citera
2018-07-16, 20:33
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Jag har inte läst att det framgår att det är lönesekretess som gäller, bara att ts inte gillar att andra får reda på hens lön.
Om företaget har som policy att lönerna är offentliga uppgifter så är det så och inget som medlemmarna kan rösta om på ett möte.

Jag säger bara det här en gång till:

Hela fallet beror på hur förtroendemannen har fått tag på uppgiften:

a) Genom öppna APT eller andra möten för arbetstagare

b) Genom samverkansmötet bakom lykta dörrar

c) Genom fackliga databaser eller begärd information från arbetsgivaren enligt MBL.


Information tagna från alternativ B och C är alltid under tystnadsplikt, det även om arbetsgivaren tillåter att lönerna sprids ut. För envar kanske inte vill att andra skall veta. Jag vet arbetsgivare som till och med har varit öppna med saker som rör samverkan om arbetsmiljön. Saker som är rejält känsliga för envar. Dessa får skyddsombudet (som brukar vara detsamma som förtroendemannen) inte röja enligt AML.


Har arbetsgivaren däremot uppdragit förtroendemannen att diskutera t.ex en löneändring med arbetstagarna så är det ju offentligt.


TS reaktion visar snarare på att lönerna inte är öppna, då TS redan skulle ha vetat att lönerna sprids öppet på arbetsplatsen.
Citera
2018-07-17, 18:59
  #33
Medlem
Har man ett tydligt lönesystem så underlättar det betydligt och man slipper förhoppningsvis subjektiv lönesättning
Citera
2018-07-17, 19:19
  #34
Medlem
Vad är en fackklubb?
Citera
2018-07-17, 19:29
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patrickbj
Vad är en fackklubb?

Klubbar är LOs upplägg på lokala fackföreningar som finns på arbetsplatsen alternativt som finns i en region.
Är du med i facket är du alltid medlem i en lokal förening för din kommune, län eller tom. arbetsplats. Lo kallar således dessa för klubbar.
Citera
2018-07-19, 19:51
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filmnisse
Problemet är inte vad jag fått i löneökning utan den är jag nöjd med.
Problemet är att vi har en förtroendevald som snackar för mycket, sånt han har tystnadsplikt i. Vi är ett gäng som vill få bort honom som förtroendevald, finns det då några sett att göra det på, bryter han inte då mot sina pliktelse?

Ni för väl börja gå på årsmötena, hitta en annan kandidat, nominera denne och plädera ör att denne blir vald ?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback