Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-13, 20:47
  #1
Medlem
Knivur-273s avatar
Som rubriken antyder, hur gör man det på bästa sätt ?

"Quick-Link" är ett speciellt kedjelås bör jag väl nämna för den oinvigde.

Vanligen håller jag inte på med cyklar som har derailleur / utanpåliggande växlar där denna typ av kedjelås vanligen används, utan de med traditionellt kedjelås, där en helt vanlig spetstång duger som verktyg. Därför har jag ingen specialtång.

Tack för alla svar.
Citera
2018-07-13, 21:36
  #2
Medlem
Strychnos avatar
Jag brukar bara ta en näbbtång och klämma ihop, har inte varit några problem hittils.
Citera
2018-07-13, 21:54
  #3
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Jag brukar bara ta en näbbtång och klämma ihop, har inte varit några problem hittils.
Jag löste problemet denna gång just nu, genom att använda två tänger, den ena som ansats eller fäste för den andra. Jag klämde mig när jag bara försökte med en spetstång, för den slant över rullarna. Blodblåsa, men inget blodvite

Edit: jag ljuger, det jag beskrev fungerade inte.

Så här gjorde jag: Jag höll en stållinjal under kedjan som ett bord och klämde de motstående länkarna med en låsringstång som också skulle kunnat vara en spetstång, eller näbbtång som du kallar dem.

Nu klickade den isär snällt utan blodvite och förbannelser.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-07-13 kl. 21:59.
Citera
2018-07-13, 22:01
  #4
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Jag löste problemet denna gång just nu, genom att använda två tänger, den ena som ansats eller fäste för den andra. Jag klämde mig när jag bara försökte med en spetstång, för den slant över rullarna. Blodblåsa, men inget blodvite

Jag kom på att den tången jag brukar använda till det har jag filat en rund skåra i på vardera käft på insidan, som gör att det greppar fint utan att slinta(var längesedan jag gjorde det, och blivit så van att jag glömt av det).

Vill minnas att jag någon gång använt två skruvmejslar instuckna i en mutter på andra sidan och klämt ihop låset.
Citera
2018-07-13, 22:08
  #5
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Som rubriken antyder, hur gör man det på bästa sätt ?

"Quick-Link" är ett speciellt kedjelås bör jag väl nämna för den oinvigde.

Vanligen håller jag inte på med cyklar som har derailleur / utanpåliggande växlar där denna typ av kedjelås vanligen används, utan de med traditionellt kedjelås, där en helt vanlig spetstång duger som verktyg. Därför har jag ingen specialtång.

Tack för alla svar.

Så här:
https://www.youtube.com/watch?v=z4aHi7jxY2I
Citera
2018-07-13, 22:15
  #6
Medlem
Knivur-273s avatar
I detta fall var låset ovanligt trögt, för jag hade knackat ihop det lite på grund av förslitning. Det krävde förmodligen långt över 10 kg för att delas.

Tack för era svar.
Citera
2018-07-15, 19:05
  #7
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Jag kom på att den tången jag brukar använda till det har jag filat en rund skåra i på vardera käft på insidan, som gör att det greppar fint utan att slinta(var längesedan jag gjorde det, och blivit så van att jag glömt av det).

Vill minnas att jag någon gång använt två skruvmejslar instuckna i en mutter på andra sidan och klämt ihop låset.

Bra att du nämnde att du modifierat en vanlig tång. Jag skall göra samma sak. Lite slipande på en bänkslipmaskin och sen lite svett med rundfilen så blir det bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback