Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-13, 20:30
  #1
Medlem
burtllls avatar
Har ett par gamla oa5 som stått i sommarstugan oanvända i flera år, hur kollar jag att dom funkar? Är teknisk idiot, konstiga kopplingar provat koppla med mina gamla van denhul silverkablar, vet redan att det det är stenålder osv, skulle väldigt gärna få igång dom pga platsbrits, dom lät jävligt bra när jag sist lyssnade, är det membranen o sånt som tar stryk när dom står i kyla o värme? Tacksam för tips, ids inte lämna in dom nånstans
Citera
2018-07-13, 20:53
  #2
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burtlll
Har ett par gamla oa5 som stått i sommarstugan oanvända i flera år, hur kollar jag att dom funkar? Är teknisk idiot, konstiga kopplingar provat koppla med mina gamla van denhul silverkablar, vet redan att det det är stenålder osv, skulle väldigt gärna få igång dom pga platsbrits, dom lät jävligt bra när jag sist lyssnade, är det membranen o sånt som tar stryk när dom står i kyla o värme? Tacksam för tips, ids inte lämna in dom nånstans

OA5.2 är guldburkar.. hade ett par som jag sålde för 10 år sedan med trasig foam och fick 3000:- på tradera. Gå in på Carlsson-forum och fråga, då får du vettigare svar än här.

Annars är snabbkoll ett litet 1.5V batteri direkt på polerna... du får ett distinkt klick på både bas/diskant om allt funkar.
Citera
2018-07-13, 22:25
  #3
Medlem
Jofs avatar
Bästa sättet är att testa dom - kolla in dom och lyssna.
Sen kolla om allt SER bra ut. Papperna (membranen) hela inte minst.
Finns hur mycket som helst att läsa om hur man ev fixar.

Bra högtalare, speciellt om man föredrar rundstrålande - som jag gör. När jag bytte upp mig från mina OA 5 -or så blev nästa rundstrålande i prisklassen 75 tusen. Liknande ljudbild.
Citera
2018-07-13, 23:44
  #4
Medlem
burtllls avatar
Ok tack för tips, fan haft dom bortglömda 😏köpte dom för 50 kr. Pga ljudet
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback