Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-13, 17:39
  #1
Medlem
Hej, jag håller på med en hypotetisk laboration och har svårt att ta klura ut densiteten hos flaskor som undersöka om lyftkraften är proportionell mot massan. Flaskorna fylls med sand av olika mängd för att erhålla en viss massa, och dessa flaskor hälls i vatten som har volymen V (vattenhink) men jag vet inte hur jag ska bevisa att densiteten är lika stor för alla flaskor. det är väl m/V = p, men kan någon vägleda mig här? Ska sedan göra en feluppskattning, och jag vet inte vad ordet heter inom fysik för när en våg visar olika värden mellan mätningarna. Är det mätnoggrannhet, felvärde, etc? Vill lämna in en labbrapport på A-nivå så jag kommer behöva göra flera mätningar på varje flaska för att använda det medelvärdet för varje flaska.
Citera
2018-07-13, 17:50
  #2
Medlem
Japhys avatar
Densiteten på vatten är 0,998 g per kvadratcentimeter vid standard lufttryck och temperatur.
Citera
2018-07-13, 17:51
  #3
Medlem
Japhys avatar
Lyftkraften är proportionell mot volymen av det undanträngda vattnet. Du tänker lite fel.
Citera
2018-07-13, 17:58
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Lyftkraften är proportionell mot volymen av det undanträngda vattnet. Du tänker lite fel.

Jo, men lyftkraften är proportionell mot massan enligt min hypotes. Sorry, glömde nämna det. Det är en hypoteslaboration som någon annan har ''utfört'' och det saknas mätvärden, det är liksom jag som ska ange dessa mätvärden, ange felkällor etc. Men jag har problem att klura ut densiteten hos flaskorna som innehåller sand, jag vet att man använder m/V = p, men hur kan jag veta densiteten för sand som finns i flaskorna? Ska jag inte ta hänsyn till det? Enligt min lärare ska densiteten vara densamma för alla föremål, men det är bara massan som skiljer sig hos alla flaskor som innehåller sand.

Såhär skrev han i feedback:

__________________
Senast redigerad av lizardangie 2018-07-13 kl. 18:02.
Citera
2018-07-14, 04:37
  #5
Medlem
Japhys avatar
Din lärare är lite luddig. Jag tror jag orkar hjälpa dig imorgon. Under tiden ska du tänka på vad densitet är och varför volymen i din flaska är beroende av såväl grus som luft, vatten och flaskans mantelarea och mantelvolym. Lyssna och få ett A.
Citera
2018-07-14, 12:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Din lärare är lite luddig. Jag tror jag orkar hjälpa dig imorgon. Under tiden ska du tänka på vad densitet är och varför volymen i din flaska är beroende av såväl grus som luft, vatten och flaskans mantelarea och mantelvolym. Lyssna och få ett A.

Om jag tar massan av flaskan delat med volymen (av vattnet?) får jag då densiteten av flaskan eller densiteten av vattnet? Alltså enligt formeln p = m/V

Och hur spelar flaskans mantelarea och mantelvolym roll? Enligt vilken formel spelar den roll för oss?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback