Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-13, 16:54
  #1
Medlem
NightWalker1s avatar
kopplade in en dvd-brännare och vid uppstart så står det att jag inte har någon boot-enhet att läsa från.
så fort jag kopplar bort satakontakten som går från moderkortet till brännaren så startar det upp som vanligt.

har gått in under sata configuration i bios och båda mina hdd och brännaren syns där så jag förstår inte varför det blir såhär.

provade att byta plats på satakablarna på moderkortet utan resultat.

det är en ide-brännare som ansluts med en ide-sataadapter och det har fungerat med samma system tidigare utan problem.

vad är felet?
Citera
2018-07-13, 17:05
  #2
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Ligger hårddisk som nr.1 i boot lista? Iof brukar datorn välja nästa medie om det inte finns något i en cd-läsare som är tom, men kanske är en bugg där?

Ide hade man ju en jumper bak på dessutom om den skulle vara master, slave och så, har den ändrats möjligtvis?
Citera
2018-07-13, 17:38
  #3
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Ligger hårddisk som nr.1 i boot lista? Iof brukar datorn välja nästa medie om det inte finns något i en cd-läsare som är tom, men kanske är en bugg där?

Ide hade man ju en jumper bak på dessutom om den skulle vara master, slave och så, har den ändrats möjligtvis?
boot nr 1 är dvd, sen hdd. så hade jag förra gången jag använde brännaren och det funkade då.
har inte tagit bort eller satt dit en jumper. brännaren är orörd från förra gången den var installerad i datorn
Citera
2018-07-13, 17:41
  #4
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
boot nr 1 är dvd, sen hdd. så hade jag förra gången jag använde brännaren och det funkade då.
har inte tagit bort eller satt dit en jumper. brännaren är orörd från förra gången den var installerad i datorn

Ptja nummer ett är väl att testa ändra då så att hdd är nr 1, men om ingen mjukvara/bios ändrats så vill man ju tro att brännaren möjligtvis är pajj, men känns ju fel om den upptäcks.

Det enda jag kan tänka mig är om det möjligtvis är en skiva i som inte är bootbar men datorn fastnar på det?
__________________
Senast redigerad av Sleepyoh22 2018-07-13 kl. 17:47.
Citera
2018-07-13, 17:55
  #5
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Ptja nummer ett är väl att testa ändra då så att hdd är nr 1, men om ingen mjukvara/bios ändrats så vill man ju tro att brännaren möjligtvis är pajj, men känns ju fel om den upptäcks.

Det enda jag kan tänka mig är om det möjligtvis är en skiva i som inte är bootbar men datorn fastnar på det?
ingen skiva i.
precis dvd:n finns med under sata configuration i bios
Citera
2018-07-13, 20:23
  #6
Medlem
x12s avatar
Fabrikat och modell på moderkortet och på den där "ide-sataadapter" manicken?
Hur är det kopplat? Uttagen är vanligen numrerade. Till vilket uttag (nummer) är datorns ordinarie ssd/hdd ansluten, till vilket är adaptern ansluten, osv.
Citera
2018-07-13, 21:04
  #7
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Fabrikat och modell på moderkortet och på den där "ide-sataadapter" manicken?
Hur är det kopplat? Uttagen är vanligen numrerade. Till vilket uttag (nummer) är datorns ordinarie ssd/hdd ansluten, till vilket är adaptern ansluten, osv.

manicken : ST-LAB S-240 modell: U0-J07-DC10-00-00012
moderkort: asus p8h61-mx r2.0

har provat att byta plats på satakablarna på moderkortets portar, men jag kör systemdisken på plats 1 och just nu sitter brännaren på plats 3, till vänster om mastern.

om jag ändrar i boot så att mastern ligger först så startar datorn upp och brännaren syns i utforskaren.
men det går alltså inte att boota upp windows när brännaren är nr 1 i ordningen, bara om jag sätter i windows-skivan då
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback