Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2018-07-17, 11:24
  #109
Medlem
Gubbtjyven73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Visst, det går inte att förringa att våldtäkt är ett brott och det är individens skyldighet att hejda sig om motparten säger "nej".
Men, som alla kloka människor så är det även upp till var och en att inte ta onödiga risker, att inte utmana ödet.

Det gäller inte bara berusade kvinnor, det gäller alla människor. Om jag går in på Gröna Jägaren i Stockholm efter att Bajen har spelat en match och skriker och tjoar om att Bajen är skit och att Gnaget kommer att köra över Bajen och sedan åker på en omgång stryk, ja då får jag faktiskt skylla mig själv.
Ett brott är ett brott, jag har utan tvekan blivit utsatt för en misshandel. Men, det är var och ens rätt att ifrågasätta mitt omdöme (brist på) och intelligens.

I det här specifika fallet så tycker jag att det råder en tvekan om kvinnan verkligen blev utsatt för en våldtäkt? Hon kan ju lika gärna ljuga.
Det kan t.o.m. vara så att hon provocerade fram en "våldtäkt" för att erhålla skadestånd? Hennes uppträdande gör att många frågetecken uppstår.

Vad det inte råder en tvekan om är att kvinnan saknar omdöme.

Jag håller med om att kvinnan har uppträtt omdömeslöst om man antar att människor saknar ansvar för impuls och handling vilket med många facit i hand efter 1000tals domar visar .
Lite intressant att du tar upp en annan babiangrupp (fotbollsfirmor) som exempel som i största delen är Svensk. Det visar att det inte bara är mena som saknar impulskontroll.
__________________
Senast redigerad av Gubbtjyven73 2018-07-17 kl. 11:34.
Citera
2018-07-17, 11:38
  #110
Medlem
Gubbtjyven73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Haha är du ett troll eller? Jo tjena, klart man ska kunna gå runt i valfri blatteförort på kvällen/natten helt naken som tjej och vifta med sin plånbok utan att för den sakens skull kunna bli kritiserad för bristande omdöme.





Ja vissa män uppför sig som djur, och enligt ovanstående citat så drar du den liknelsen också. Du faller på eget grepp.

Klart som fan att en person ska kunna gå runt HELT näck med Pengar i hand var somhelst i Sverige utan att vare sig bli antastad eller rånad.
Tycker du inte det?

Alla män är inte djur och de flesta djur har bra mycket bättre beteende än människor.
Att denna jävla Syrie är en äcklig babian som borde avrättas för sitt beteende är liks självklart enligt mig som att det aldrig kan vara kvinnans fel att hon blir våldtagen.

Däremot OM kvinnan bär falsk tillvitelse så skall hon dömas för det men enligt domen så är inte det fallet.
Citera
2018-07-17, 11:45
  #111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbtjyven73
Klart som fan att en person ska kunna gå runt HELT näck med Pengar i hand var somhelst i Sverige utan att vare sig bli antastad eller rånad.
Tycker du inte det?

Jo i en perfekt värld så ska det vara så. Nu snackar vi däremot om Sverige, inte Japan där du faktiskt skulle kunna gå hem näck utan att vara orolig för att bli våldtagen. Och vad tror du den stora skillnaden är?

Växer man upp i Sverige så är man medveten om riskerna, speciellt som kvinna. Är man inte det så har man antingen fått en dålig uppfostran eller så är man svagbegåvad. Så enkelt är det.

Tror du jag kommer åka till Mekka och vifta med en skylt där det står att Muhammed var en pedofil och islam suger? Nej, det kommer jag givetvis inte göra för jag vill inte bli mördad.

Låt mig fråga dig, brukar du själv utsätta dig för sådana här risker? För du verkar nämligen sakna konsekvenstänkande.
Citera
2018-07-17, 11:59
  #112
Medlem
Gubbtjyven73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Jo i en perfekt värld så ska det vara så. Nu snackar vi däremot om Sverige, inte Japan där du faktiskt skulle kunna gå hem näck utan att vara orolig för att bli våldtagen. Och vad tror du den stora skillnaden är?

Växer man upp i Sverige så är man medveten om riskerna, speciellt som kvinna. Är man inte det så har man antingen fått en dålig uppfostran eller så är man svagbegåvad. Så enkelt är det.

Tror du jag kommer åka till Mekka och vifta med en skylt där det står att Muhammed var en pedofil och islam suger? Nej, det kommer jag givetvis inte göra för jag vill inte bli mördad.

Låt mig fråga dig, brukar du själv utsätta dig för sådana här risker? För du verkar nämligen sakna konsekvenstänkande.

Du inser att dina exempel baseras på att vi ska acceptera mena mentaliteten vare sig den är importerad till Sverige eller inhemsk (mekka).

Nej Utvisning skall gälla för samtliga brott som en person med inget eller dubbla medborgarskap utför, helt utan åldersrabatter, detta kommer att leda till en möjlighet att slippa dräggen som är importerade och de skötsamma har en onestrike and out.

Ditt eget konsekvenstänk verkar vara knyta handen i fickan.
Citera
2018-07-17, 12:10
  #113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbtjyven73
Du inser att dina exempel baseras på att vi ska acceptera mena mentaliteten vare sig den är importerad till Sverige eller inhemsk (mekka).

Vi måste acceptera riskerna detta medför, ja. Inte mentaliteten som sådan. Menar du att om man inte gjorde motstånd mot Breivik på Utöya så accepterade man hans mentalitet? För det är så du verkar resonera. Eftersom invandringsproblematiken är här i landet, så måste vi förstå att det medför vissa risker.

Citat:
Ditt eget konsekvenstänk verkar vara knyta handen i fickan.

Ja inte fan går jag runt och muckar gräl med folk eller ber min syster gå runt naken i förorten här i stan, vad i hela friden hjälper det?

För vad kan man göra mer än att hoppas på att svenskarna tar sitt förnuft tillfånga och börjar rösta för

1. Stoppad invandring samt återvandring för invandrare som är kriminella/bidragstagare.

2. Liberalare vapenlagstiftning som gör det möjligt för vanliga människor att beväpna sig.
Citera
2018-07-17, 13:15
  #114
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbtjyven73
Jag håller med om att kvinnan har uppträtt omdömeslöst om man antar att människor saknar ansvar för impuls och handling vilket med många facit i hand efter 1000tals domar visar .
Lite intressant att du tar upp en annan babiangrupp (fotbollsfirmor) som exempel som i största delen är Svensk. Det visar att det inte bara är mena som saknar impulskontroll.
Du och kvinnan delar okunskapen om de synnerligen kvinnofientliga klantraditionerna som nu har "massinvaderat" Sverige.
Det går inte under några omständigheter att jämföra individerna i fotbollsfirmorna med alla de massimporterade män som bär på synnerligen kvinnofientliga klantraditioner.

För en man som bär på dessa stenålderstraditioner så är den våldtagna kvinnan i Borlänge inget annat än en lösaktig hora. I deras stenåldershjärnor så är det horans fel då hon provocerade mannen och därmed tvingade honom att våldta henne.

När det gäller män med klantraditioner så handlar det inte om dålig impulskontroll utan om ett sätt att tänka som du, kvinnan i Borlänge och lagstiftaren inte förstår.
En person med dålig impulskontroll ångrar sig efter att ha lugnat ned sig. En man som bär på vidriga och synnerligen kvinnofientliga klantraditioner skryter om våldtäkten långt efter händelsen.

Att jämföra fotbollsligister med män med klantraditioner visar på djup okunnighet.

Tillägg:
https://kvartal.se/artiklar/hederskultur-under-radarn
Citat:
Mordet på Fadime Şahindal år 2002 blev startpunkten för en långdragen och infekterad debatt om hedersrelaterat förtryck i Sverige. Det var ett uppvaknande till en verklighet som få politiker, journalister eller forskare kände till. Genom åren har olika försök gjorts att förstå det till synes ofattbara. Men ännu saknas viktig kunskap om hederskulturens mekanismer, skriver författaren Per Brinkemo.
__________________
Senast redigerad av Utflyttad 2018-07-17 kl. 13:44. Anledning: typo + tillägg:
Citera
2018-07-18, 00:53
  #115
Medlem
Som i kvinna ska man kunna ha vilka kläder som helst, umgås med vem
Som helst på vilken tid som helst. Man ska till och med kunna lägga sig naken i en säng bredvid den man är är gift med (el sambo, ihop med, dejtar, kompis med etc) å ändå säga nej till sex och respekteras för sitt nej.

Dock så bör man såklart lära sina döttrar/systrar/vänner att minimera risker. Lika väl som man lär barn att inte följa med främmande män med godispåsar bör man lära tjejer att undvika situationer som bjuder in män till sex om de inte vill det, för att skydda sig själva pga det finns empatilösa äckel.

Tycker dock inte på nåt sätt att ett oförsiktigt beteende rättfärdigar handlingen , dvs att tilltvinga sig sex. ( förutsätter då att det gått till såsom det står i domen , eftersom domarn vet mer än mig om bevisningen och har haft förhören mm framför sig.)
Citera
2018-07-18, 01:32
  #116
Medlem
Varför är det sekretess på pinglan när man enkelt kan luska ut vem det är genom att kolla vittnets granntrappångar? Är det alltid sekretess vid våldtäkter?
Citera
2018-07-18, 07:11
  #117
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Kvinnan agerade egentligen inte fel. Det är lätt för oss som är medvetna om allt skit som händer där ute att distansera oss från farliga situationer och labila människor. Hade det varit en Hampus som stod där i tamburen hade läget varit helt annorlunda. Men nu stod där en Abdo och tjejen har ständigt fått höra från skola, media och förmodligen även föräldrar att alla är lika, det är synd om de som flyr från krig (nästan alla som kommer hit gör ju det, är det sagt) och någon kritik mot kulturen eller värderingarna som dessa flyende människor besitter yttras aldrig. När de har klivit över gränsen blir de snabbt som alla andra svenskar.

Det är lättare för hundratusentals, om inte miljontals, svenskar att förstå i vilken grad man behöver distansera sig från ett lejon (om man nu skulle råka på en sådan).
Citera
2018-07-18, 08:04
  #118
Medlem
deadsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Det är lättare för hundratusentals, om inte miljontals, svenskar att förstå i vilken grad man behöver distansera sig från ett lejon (om man nu skulle råka på en sådan).

Det är ganska anmärkningsvärt att jag måste poängtera det faktum att jag inte likställer syriern med ett lejon. Det är inte en direkt jämförelse mellan syriern och ett lejon. Jag säger bara att man får skylla sig själv om man klampar in i lejonburen, precis som man får skylla sig själv om man i bjuder in främlingar från tredje världen i sitt hem och börjar kela med dem i bara nattlinnet. Hon får skylla sig själv. Punkt. Det är inte så svårt.

Hon har förmodligen inte lärt sig någonting. Det är bara en tidsfråga innan hon bjuder in nästa främling.
Citera
2018-07-18, 08:37
  #119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anderssson
Varför är det sekretess på pinglan när man enkelt kan luska ut vem det är genom att kolla vittnets granntrappångar? Är det alltid sekretess vid våldtäkter?

Det är standard med sekretess på målsägande i våldtäktsmål ja. Likaså brukar åhörare skickas ut från rättssalen när förhör hålls med dem.

Om man skulle behöva sitta med en hel hoper nyfikna grannar, fd klasskompisar, egna + motpartens vänner och släktingar osv i salen när man berättade intima detaljer , kanske bilder på skador visas upp och diskuteras osv, då kanske vi plötsligt skulle få en väldigt ”fin” låg statistik på antalet anmälda våldtäkter. Dock inte beroende på färre verkliga händelser... Här får man tydligen grannarnas adress men det är väl ändå hyreshus med flera boende i trappuppgångarna runt om. Så nog är det väl lite svårt att säga vem offret är bara sådär (det krävs iaf en del mer letande än att läsa domen.)
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback