Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-13, 11:30
  #1
Medlem
Jag bor nära ett stall och har haft ett intresse för hästar rätt så länge. Så jag tog kontakt med ägaren för detta stall (hon är jättetrevlig) och började hjälpa till. Eftersom jag jobbar kväll/natt för det mesta så har jag mornarna fria vilket jag värdesätter. Att vara aktiv i lugnet på morgonkvisten är så vackert.

Nu till det tråkiga. Det bor en riktig j*vla surgubbe i en stuga en bit från stallet. När jag var där igår morse skulle självfallet fanskapet vara där.

När jag skulle släppa ut en av hästarna ur boxen tar jag fel grimma och det blir ett jävla liv. Hästen har då sin ordinarie grimma täckt över sitt täckte. Surgubben börjar då väsa om hur många gånger han påtalat för ägaren att bara ha 1 grimma vid boxen. Ja alltså kvinnor våldtas och pensionärer svälter/rånas i detta land, kanske mer värt att lägga sin ilska på?

När jag ska ta en av hästarna till sin hage trodde jag att ingången var där alla andra ingångar brukar vara. Jag har släppt ut hästar flera flera gånger förut men ej där. Ingången var vid klubbstugan och inget man ser. Då får jag en utskällning "KAN DU ENS HANTERA HÄSTAR?".
Citera
2018-07-13, 11:40
  #2
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Du har alltså svårt att hantera en tillsägelse när du gjort fel?
Om du gör rätt nästa gång hur tror du det blir då?
Citera
2018-07-13, 11:41
  #3
Medlem
DiamantTjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Du har alltså svårt att hantera en tillsägelse när du gjort fel?
Om du gör rätt nästa gång hur tror du det blir då?
Detta. Case closed.
Citera
2018-07-13, 11:45
  #4
Medlem
Knaviuss avatar
Den äldre generationen tror allt kretsar kring dem, det gäller kärringarna också. Be han sköta sitt och dra åt helvete
Citera
2018-07-13, 11:52
  #5
Medlem
Bertfans avatar
Jag fattar inte riktigt vad problemet var? Klart han är där om han BOR där ? Händer det igen prova då att säga till honom att hålla käften så kanske han sköter sitt sen. Gamla gubbar och kärringar är vana vid att skälla ut folk utan att få något mothugg tillbaka, det är därför de fortsätter med sitt beteende. Lite som småbarn som testar gränser och se hur långt de kan gå med att vara besvärliga.
Citera
2018-07-13, 11:55
  #6
Medlem
BadCash81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mochimochi
Jag bor nära ett stall och har haft ett intresse för hästar rätt så länge. Så jag tog kontakt med ägaren för detta stall (hon är jättetrevlig) och började hjälpa till. Eftersom jag jobbar kväll/natt för det mesta så har jag mornarna fria vilket jag värdesätter. Att vara aktiv i lugnet på morgonkvisten är så vackert.

Nu till det tråkiga. Det bor en riktig j*vla surgubbe i en stuga en bit från stallet. När jag var där igår morse skulle självfallet fanskapet vara där.

När jag skulle släppa ut en av hästarna ur boxen tar jag fel grimma och det blir ett jävla liv. Hästen har då sin ordinarie grimma täckt över sitt täckte. Surgubben börjar då väsa om hur många gånger han påtalat för ägaren att bara ha 1 grimma vid boxen. Ja alltså kvinnor våldtas och pensionärer svälter/rånas i detta land, kanske mer värt att lägga sin ilska på?

När jag ska ta en av hästarna till sin hage trodde jag att ingången var där alla andra ingångar brukar vara. Jag har släppt ut hästar flera flera gånger förut men ej där. Ingången var vid klubbstugan och inget man ser. Då får jag en utskällning "KAN DU ENS HANTERA HÄSTAR?".

På ett sätt förstår jag gubben då han antagligen sett samma saker hända om och om igen, och antagligen har han kommit i konflikt med stallägaren och tycker då att det är hennes fel (och att det råkar vara du som är där och inte hon spelar mindre roll, han tror antagligen att ni är likadana hela högen). Finns många djurägare och andra människor som faktiskt inte alltid kan hantera sina djur på ett bra sätt, säger inte att stallägaren i detta fallet är sådan, men det kan vara så.

Dock förstår jag hur du känner dig, då alla har rätt att göra misstag då och då (men gubben har som sagt antagligen sett samma "misstag" så många gånger att han lackat ur rejält på stallägaren). Tror det bästa du kan göra i detta läget är att dels se till att inte göra om samma misstag fler gånger, kanske kolla upp så att du verkligen är säker på vart hästarna ska osv. innan du släpper ut dem.

Tror också att det vore bra att när allt är lugnt ta kontakt med mannen, t.ex. om du är i närheten och han är ute i trädgården eller så, och bara växla några ord. Då får han förhoppningsvis en annan bild av just dig, även om han antagligen fortfarande kommer tycka illa om stallägaren.
Citera
2018-07-13, 12:02
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Du har alltså svårt att hantera en tillsägelse när du gjort fel?
Om du gör rätt nästa gång hur tror du det blir då?

Att börja gorma att jag inte kan hantera hästar för att jag tar "fel grimma" eller inte ser en gömd ingång?

Ja han börjar gnälla om något annat när jag gör rätt igen. Så brukar det gå till....

Jag är ändå väldigt aktiv där, mockar väldigt mycket, delar ut foder osv. Man kan tänka sig ett bättre bemötande. Mänskligt att fela. Jag har tagit fel grimma och inte sett en gömd ingång. Ingen som kommit till skada förfan.
Citera
2018-07-13, 12:07
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertfan
Gamla gubbar och kärringar är vana vid att skälla ut folk utan att få något mothugg tillbaka, det är därför de fortsätter med sitt beteende. Lite som småbarn som testar gränser och se hur långt de kan gå med att vara besvärliga.

Det där har jag också tänkt på.
Citera
2018-07-13, 12:10
  #9
Medlem
Europes avatar
När man är ung, så tror man lätt att saker kan bli bättre. Men när man blir äldre, så händer det att man inser att folk är och förblir samma slags korkade apor som alltid och kommer att återupprepa samma skit i all oändlighet, samt att vi alla kommer att få leva i det helvete de skapar. Det är lätt att bli lite sur och bitter, speciellt som man själv dessutom får krämpor och blir lite fulare för varje dag som går. Och det är ändå det allra bästa scenariot, eftersom de flesta som blir gamla är just dessa korkade apor vi talar om, och därför även ofta är sura och bittra över helt inbillade eller orimliga saker, samt för att folk har sagt till dem när de beter sig som idioter. Ungefär som när du blev sur över att du blev tillsagd att du gjorde fel när du gjorde fel, samt dessutom inte anser att just han betedde sig illa, utan att generellt "gamla självgoda män" skulle ha gjort det. Du är redan själv halvvägs till att ha blivit en bitter kärring. Försök ha lite förståelse och medlidande.
Citera
2018-07-13, 12:11
  #10
Medlem
Pripps3.5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mochimochi
Att börja gorma att jag inte kan hantera hästar för att jag tar "fel grimma" eller inte ser en gömd ingång?

Ja han börjar gnälla om något annat när jag gör rätt igen. Så brukar det gå till....

Jag är ändå väldigt aktiv där, mockar väldigt mycket, delar ut foder osv. Man kan tänka sig ett bättre bemötande. Mänskligt att fela. Jag har tagit fel grimma och inte sett en gömd ingång. Ingen som kommit till skada förfan.
Och fortfarande har ingen tagit skada, förutom ditt ego.
Citera
2018-07-13, 12:15
  #11
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mochimochi
Att börja gorma att jag inte kan hantera hästar för att jag tar "fel grimma" eller inte ser en gömd ingång?

Ja han börjar gnälla om något annat när jag gör rätt igen. Så brukar det gå till....

Jag är ändå väldigt aktiv där, mockar väldigt mycket, delar ut foder osv. Man kan tänka sig ett bättre bemötande. Mänskligt att fela. Jag har tagit fel grimma och inte sett en gömd ingång. Ingen som kommit till skada förfan.
Ja, jag förstår att det känns jobbigt när du är så lättkränkt.
Du behöver jobba upp ditt självförtroende.
Citera
2018-07-13, 12:34
  #12
Medlem
jipeesss avatar
omöjligt att svara på,
vi, som du vill ska bedöma detta, har ingen aning om gubbens motiv, tonfall, ansiktsuttryck etc,

han kan lika gärna ha "gormat" med lite glimten i ögat s.a.s,

var inte sån snöflinga,
heja bara tillbaka;
-ålrajt ska tänka på't tack för rådet!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback